Pašerák: Recenze

bradley cooperclint eastwoodpašerákthe mule
Clint Eastwood září i v osmaosmdesáti.

Většina lidí se v osmaosmdesáti bojí vyrazit sama nakupovat. No a Clint Eastwood se rozhodl natočit další film a ještě si v něm zahrát hlavní roli. Podobná aktivita jiných stejně starých filmařů by u diváků nejspíš vyvolala nervozitu a strach, že na to prostě v tomhle věku už úplně nemůžou mít, u Eastwooda se ale tyhle věci neřešily. Prostě proto, že to je Eastwood – legenda. Jeho Pašerák ovšem ukazuje, že si tuhle pověst zaslouží a že i těsně před devadesátkou zvládne bez problémů poslat do kin pozoruhodné drama.

Pašerák vychází ze skutečných událostí a jeho hrdinou je devadesátiletý Earl Stone, bývalý zahradník, jehož podnik zkrachoval a který kvůli práci celý život zanedbával rodinu. A to tak moc, že nepřišel ani na svatbu svojí dcery. A teď mu dochází, že si priority v životě srovnal trochu blbě. Dcera s ním nemluví, manželka ho nenávidí a jediná vnučka k  němu má alespoň trošku kladný vztah. Všichni ovšem tuší, že dřív nebo později zklame i ji. Earlovi toho v životě moc nezbylo a navíc potřebuje prachy, takže dlouho neváhá, když dostane nečekanou nabídku. Je starý, bílý a nikdy neměl problémy s policií. Zkrátka ideální materiál pro někoho, kdo by mohl vozit drogy pro mexický kartel. Policie obvykle nepodezřívá devadesátileté milovníky orchidejí. Rychle se ukáže, že Earl je ve své nové profesi zatraceně dobrý a svým šarmem si dovede získat na svou stranu gangstery a postupně se začíná smiřovat i se svou rodinou. Všechno hezké však jednou musí skončit a postaršímu pašerákovi najednou začnou komplikovat život nejen agenti DEA, ale i jeho zaměstnavatelé.

Takže nejdřív to, co chcete asi slyšet nejvíc. Clint Eastwood je naprosto boží. Pašerák není projekt, který by si vydupal ze země a před ním samotným ho měl točit tvůrce Zombielandu a Venoma Ruben Fleischer, ale popravdě nedovedu si představit, že by tu roli tímhle způsobem hrál kdokoliv jiný. Eastwood už u Gran Torina tvrdil, že nemá zapotřebí hrát si ve svém věku na akčního hrdinu a  tady má ještě deset let navíc, takže buďte připravení na to, že vás v kině nečeká o pár let starší Walt Kowalski nebo dokonce Harry Callahan. Eastwoodův Earl je fakt starý chlap, kterému to sice pořád ještě zatraceně pálí a umí procedit mezi zuby tvrďáckou hlášku, když mu ovšem hrozí, že dostane přes držku, rychle vyklidí pole, protože ví, že ustát rvačku už jednoduše nezvládne. Jeho charisma a odhodlaný pohled ale fungují pořád stejně dobře.

Tenhle film ale není až tak moc o drogách, pašování a o střetu se zabijáky z kartelů. Eastwood jako režisér tlačí mnohem víc dopředu osobní a rodinnou linku. Earl nechce vydělávat prachy a užívat si podzim života (i když trojku s mexickými štětkami neodmítne a na novém auťáku taky nešetří). Dělá to pro svoje nejbližší, i když ví, že napravit zničené vzájemné vztahy nebude jednoduché, konečně mu však dochází, v čem v životě udělal chybu a chce zachránit, co se dá. Sice nebyl své dceři po boku během její svatby, ale pár tisíc dolarů na studia vnučky by mu nějaké ty plusové body přinést mohly. A právě ono postupné sbližování s rodinou, snaha napravit minulost a zachránit, co se dá, jsou pro Earla to nejdůležitější. Eastwoodovi se v Pašerákovi daří střídat dojemné a často i lehce úsměvné scény s těmi napínavými. Ty jsou natočené bez pompéznosti a bez okázalosti, jednoduše a realisticky a při závěrečné akci vlastně k akci ani nedojde. A vůbec to nevadí.

Nejsem si úplně jistý, jestli by to celé v téhle podobě mohlo fungovat bez Eastwooda režiséra a bez Eastwooda herce. Ten první totiž ví, že mu stačí, aby ten druhý stál před kamerou. Stále velmi vitální důchodce táhne Pašeráka dopředu i v momentech, kdy se ukáže, že celý příběh není moc složitý a občas se nevyhne nějakému tomu hodně velkému klišé. Ale prostě ten Eastwood to v sobě pořád má a těžko si představit lepší a zajímavější roli, kterou by ve svém věku dokázal v Hollywoodu sehnat. Pokud má být tohle jeho definitivní loučení s hereckou kariérou, rozhodně je víc než důstojné a měli byste u něj být.

Clint Eastwood potřebuje peníze, a tak se v devadesáti rozhodne začít pašovat drogy. A jde mu to zatraceně dobře. Prachů je dost a možná, že dokonce dostane šanci odčinit to, že celý život kašlal na svou rodinu. Před zákonem se ale nedá utíkat věčně. Clint Eastwood natočil poctivé pomalé drama, ve kterém je však místo i pro úsměvné i skutenčně napínavé scény. Samotný příběh sice ničím nepřekvapí, ale díky Eastwoodovi-herci dovede člověka pohltit. Tahle legenda je na plátně v osmaosmdesáti stejně elektrizující a charismatická jako před půl stoletím.

scroochy

speedy.mail

Cross