Overlord: Recenze

druhá světová válkajj abramsjulius averyoverlordzombies
Krvavá jízda, nebo děsivá nuda?

J.J. Abrams má pověst člověka, který na co sáhne, to promění ve zlato. Když se však podíváme na jeho kariéru, má tam pár ústřelů a bohužel se mezi ně řadí i Overlord. Ten v kinech příliš neoslnil a pochybuji, že by to bylo kvůli tomu, že se ukázalo, že nepůjde o další příspěvek do Cloverfield Universe, ale o samostatný příběh. Proč to nevyšlo, to tu řešit nebudeme, faktem zůstává, že z filmu se nakonec vyklubal propadák, což ovšem nemusí znamenat, že je to i srágora. Takže jak to dopadlo?

Rovnou řeknu, že srágora to vážně není. Overlord je vcelku fajn podívaná, ale pokud od ní očekáváte nějaký zásadní divácký zážitek, asi budete zklamaní. Už od začátku bylo samozřejmě jasné, že se pojede na béčkové vlně. Příběh o skupině paragánů, kteří při invazi do nacisty ovládané Evropy narazí na malou vesničku, v níž šílený doktor vyrábí nemrtvá monstra, snad ani jinak natočit nejde. Overlord sliboval, že bude přepálenou a krvavou jízdou a především fandové herní klasiky Wolfenstein se začali regulérně těšit. Bohužel právě ty možná čeká zklamání úplně největší.

Režisér Julius Avery, jehož thriller Syn zmaru se mi docela líbil, dovede udělat skvělý první dojem. Spojenecká invaze je v rámci možností velkolepá, ale i pořádně drsná a už od prvních minut je jasné, že Overlord se krve, bolestí křičících hrdinů a násilí bát nebude. Jenže pak dupne na brzdu. A trvá tři čtvrtě hodiny, než zase nabere tempo. Ono to není žádné velké překvapení, za osmatřicet milionů v Hollywoodu člověk velkou trikovou podívanou natočí asi jen těžko, přesto zamrzí, že se nějakých pětačtyřicet minut motáme po lese a jedné vylidněné vesnici, kde se vlastně nic moc neděje. Snaha tvářit se jako vážný film se tu míjí účinkem a scény, kdy se hrdinové ukrývají na půdě před superzlým náckem, který chce zprznit místní krasavici, víceméně nudí. Člověk totiž čeká na tu slibovanou akci a místo toho dostane unylou dialogovku s (cíleně) přehrávajícími zloduchy.

Zkrátka to má dost pomalý odpich a to, kvůli čemu asi bude většina lidí na Overlord koukat, přijde nepříjemně pozdě. A ani pak to není asi přesně to, co by člověk chtěl vidět. Co se týče masek, triků a akce, dostaneme prvotřídní řemeslo. Overlord je fakt hnusný, slizký a brutální film, ovšem pocit, že toho v něm ve skutečnosti moc není (asi tři monstra a pár anonymních nácků) přetrval až do úplného konce. Vcelku rozumím tomu, že tenhle projekt nemohl stát sto třicet milionů, ale na druhou stranu si myslím, že bych jako divák nalákaný na válečný horor se zombienácky mohl chtít trochu víc.

Nechci ovšem, abyste získali pocit, že je Overlord špatný film. Netvrdím, že mě nezklamal, ale jakmile se člověk připraví, že bude muset udělat oproti svému očekávání nejeden kompromis a smíří se s tím, že měřítko bude podstatně menší, než by bylo záhodno, je to nakonec docela fajn. Zvlášť ke konci, kdy se béčkovost začne projevovat v jasném světle. Pilou Asbæk ztvárnil nádherně odpudivého záporáka a Wyatt Russell tu potvrzuje, že je připravený jít v drsňáckých stopách táty Kurta. Blbnutí s plamenometem a odpadávající kusy masa se taky neokoukají a Avery zvládá jednotlivé hororové a akční scény točit přehledně a zábavně. Na opravdu výjimečný film to však nestačí.

Overlord neurazí a jeho tvůrcům se daří z omezených prostředků vymáčknout maximum, ale pořád to není dost. Slušní herci, poctivé gore a pár funkčních akčních scén a lekaček jsou zkrátka na film, který sliboval „souboj amerických vojáků se zombie nacisty“ trochu málo.

Na papíře to znělo lákavěji. Overlord je dobře natočený akční horor s nemrtvými, nácky a nemrtvými nácky. Jen na něj tvůrci neměli moc peněz, takže trvá dost dlouho, než se rozjede a nakonec toho Julius Avery a J.J. Abrams nepředvedou tolik, aby se to dalo považovat za opravdovou pecku. Díky dobrým hercům, poctivému filmovému násilí a ke konci solidnímu tempu je to však nakonec docela fajn. Čekalo se ale asi víc.

MAJkLSON

speedy.mail

Cross