Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Pátrání: Recenze


ikona
Mr. Hlad
Aneesh Chagantyjohn chopatranisearching
Neobvykle natočený thriller, který si americká kritika zamilovala, dorazil do Česka. A byla by škoda ho minout.  

Dost často slýcháme, že v Hollywoodu není místo pro nápady. A pak se objeví nějaký, který zaujme diváky, kritiky a studia a dojí se dalších deset let, jako třeba found footage. Časem se samozřejmě vyčerpá i to a je potřeba doufat, že se objeví někdo další, kdo přijde s novinkou, nebo alespoň nápadem, jak zajeté věci vylepšit. Třeba jako Pátrání. To si zámořští kritici zamilovali a po právu vydělalo i zatraceně hodně peněz. A teď vychází i u nás. 

Co se příběh týče, je to vlastně taková obyčejná, ale poctivá detektivka. Vztah Davida Kima a jeho šestnáctileté dcery Margot ochladl poté, co jí zemřela maminka. Mají se rádi, bohužel pořád se nenaučili s novou situací vyrovnat a jeden před druhým se zbytečně uzavírají. Pak ovšem Margot zmizí a táta se rozhodne to po několika hodinách čekání nahlásit policii. Pátrání po ztracené puberťačce nabírá na obrátkách a David rozhodně nechce sedět doma a čekat, jak to dopadne. Otevře tedy počítač své dcery a pokouší se zjistit, kde by mohla být. Místo toho ale odhalí, že o životě Margot nevěděl zdaleka tolik, kolik si myslel. Čas utíká, policie začíná být bezradná a v očích mnoha lidí se i David začíná stávat podezřelým. 

Dovedu si představit, že kdyby Pátrání byl „normální“ film, asi bych si ho docela užil. Tvůrci tu mají k dispozici zajímavé postavy, umí šponovat napětí, přijít ve správnou chvíli s tím správným zvratem a jako klasická detektivka by to tedy fungovat mělo. Pátrání však tou klasickou detektivkou zůstává jen v příběhové rovině, v té režijní jde úplně jinudy. Celý je totiž nasnímaný skrze telefony a počítače, se kterými hlavní hrdina pracuje. Mnohdy tak vidíme, co zrovna vyhledává, že se hrabe ve starých fotkách uložených na harddisku, ale díky kameře zapnuté při skypování je tu i dostatek prostoru pro to, aby mohl normálně hrát. 

Režisér Aneesh Chaganty s tímhle neobvyklým přístupem k vizuálu zachází naštěstí dost opatrně. Po pár minutách si a něj člověk zvykne a za chvilku je to naprosto přirozené. Tady je odložený mobil, tady zapnutá průmyslová kamera, tamhle počítač s kamerou, do toho se vloží záběry z youtube, google map nebo ze čtení zpráv a tweetů. Šlape to, ovšem není to přeplácané a ačkoliv jsem se bál, že se to okouká, faktem je, že Chaganty přišel na spoustu způsobů, jak atraktivně a zajímavě natočit to, že John Cho sedí u počítače. Takže ačkoliv se ve filmu jakoby nic neděje a většina pátrání probíhá z kanceláře nebo obýváku, člověka to absolutně strhne. Pátrání je neskutečně rychle a svižně natočené extrémně komorní drama. Zní to jako protimluv, ale je to tak. 

No a pak tu máme Johna Cho. V zámoří se o Pátrání mluvilo nejen v souvislosti s jeho kvalitami, ale i kvůli tomu, že tu po dlouhé době máme film s asijským hercem v hlavní roli. A Cho tuhle dost možná největší hereckou příležitost kariéry využívá na sto procent. V Hollywoodu už nějakou dobu pracuje, ačkoliv pro většinu diváků zůstává nejspíš pořád zhuleným Haroldem nebo Sulu ze Star Treku. Tady hraje naprosto obyčejnou roli zoufalého otce a je v ní skvělý. Jak v momentech, kdy propadá zoufalství, tak i ve chvílích, kdy se musí konfrontovat s vlastní minulostí a traumaty. Cho nesleze z obrazovky, má jen minimum scén, kdy dostane k hraní parťáka (spousta dialogů probíhá přes telefon) a je prakticky nemožné z něj spustit oči. Je výtečný. 

Je tedy trošku škoda, že si Pátrání nedovedlo udržet svoje kvality až do konce. V poslední čtvrtině se tvůrci tak trošku zamotávají do všech těch očekávatelných i nečekaných zvratů a z komorního a realistického thrilleru se najednou stává tak trochu absurdní fraška. Chápu, že příběh musel nějakým způsobem gradovat a uzavřít se, ale je škoda, že se tak stalo na úkor logiky. Celý závěr z filmu nepřirozeně vyčuhuje a vlastně i docela ruší. Naštěstí ne tak, aby zkazil dojem z celého snímku. 


Přehrajte si trailer
Pátrání je i přes nepovedený konec vynikající thriller si výtečným Johnem Cho a především neokoukanou, originální a přitom dokonale funkční režií. Našim kinům se bohužel vyhnulo, takže by byla velká škoda minout ho teď na DVD a Blůčku. Vážně stojí za pozornost. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)

Verdikt

avatar8/10

Mr. Hlad

John Cho zjistil, že jeho dcera zmizela a teď se ji pokouší s pomocí policie najít. Poměrně obyčejná zápletka? Možná, ale Pátrání rozhodně není obyčejný film. Díky faktu, že je celý natočený na kamery v mobilech nebo počítači a místo klasického pátrání vidíme, co se děje na obrazovce notebooku, je to něco trochu jiného. A překvapivě dobře to v thrillerovém žánru funguje. Pátrání je zajímavá, ale především napínavá a chytře vymyšlená podívaná, která byste určitě neměli minout.



Hodnocení redakce

  • avatar7/10

    Rimsy


Hodnocení čtenářů

  • avatar4/10

    Snura

  • avatar9/10

    speedy.mail

  • avatar7/10

    b1aster

  • avatar9/10

    Slide

  • avatar8/10

    Rokle

  • avatar5/10

    the dark knight

  • avatar7/10

    Herkulesss

  • avatar8/10

    hroubek

  • avatar7/10

    pepo

  • avatar9/10

    krumlajs

  • avatar8/10

    JohnnyCrash

  • avatar10/10

    Spiker

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace