Máme na víc: Recenze

máme na vícmichal horáčekrobin kvapil
O nespokojenost nad výsledkem loňských prezidentských voleb se podělil i brněnský nezmar Robin Kvapil. Jeho podíl na kampani Michala Horáčka však budí řadu otázek.

Brněnský talent Robin Kvapil před dvěma lety zaujal neotřelým pohledem na Štatl s názvem Všechno bude fajn. Originalita z pseudodokumentu prýštila stejně jako lidová zábavnost a z osobitého vystižení genia loci této obydlené zatáčky mezi Prahou a Vídní se stal právem hit (samozřejmě v našich velmi omezených, dokumentárních měřítkách). Kvapil se však také podílel na volební kampani Michala Horáčka, o čemž natočil další film; ten je však už přijímán mnohem rozporuplněji.

Zatímco ve Všechno bude fajn se Kvapil držel v pozadí a vystačil si s úlohami loutkáře bizarních postaviček a nekompromisního komentátora brněnské mentality, v dokumentu o prezidentském kandidátovi nečekaně hraje hlavní roli. Vlastně hned dvě hlavní role, vystupuje totiž nejen jako zapálený dokumentarista, mapující poměry v tuzemské politicko-mediální scéně, nýbrž i jako Horáčkův poradce. Vzhledem ke skromným poměrům volebního štábu tak Kvapil téměř nesleze z plátna, ať už v jedné, či druhé úloze. Proklamovanou hlavní hvězdu filmu tak značně zastiňuje, a to dokonce i použitou skladbou scén.

Kvapil se totiž skrze předkládané záběry vyjadřuje k politické situaci a rozličným mediálním strategiím politiků. Postava Michala Horáčka se tak stává jen prostředkem v rukou angažovaného filmaře, téměř až hercem vystupujícím podle kýženého vyznění. Píšu to možná až přehnaně negativně, ale pokud máte o tento dokument zájem, měli byste být připraveni na to, že vypovídá mnohem více o pohledu na svět Kvapila nežli Horáčka.

Až na několik vyloženě exhibičních Kvapilových výstupů je přitom ve filmu nemálo opravdu zajímavého materiálu. A to přestože se zjevně nejedná o výsledek propracované dramaturgie, nýbrž spíše polního natáčení čehokoli, co se aktuálně dělo. Vidět zákulisní záběry z mediálně dobře známých afér a předvolebních bojů, to nemalou hodnotu má. Političtí fanoušci však budou žehrat nad tendenčností a subjektivitou předkládaného pohledu; příznivci bizarních dokumentárních úkroků stranou (třeba právě ve stylu Všechno bude fajn) si zase na žádných audiovizuálních hodech nesmlsnou. Kavárníci (nejen pražští, ale tentokrát i ti brněnští) si tudíž pomlaskají nad další protizemanovskou agitkou a dočkají se několika nečekaných scén. Jenže zatímco během sledování tahle hodina a čtvrt s Robinem Kvapilem ještě leckdy baví, moc po ní nezůstane.