Ticho před bouří: Recenze

anne hathawaymatthew mcconaugheyserenitysteven knight
Tenhle film klame tělem. Hodně.

Steven Knight se v Hollywoodu už zvládl etablovat jako scenárista a o pár let později i jako režisér. Napsal Špínu Londýna a získal za ni nominaci na Oscara, výborné Východní přísliby a seriálové pecky Peaky Blinders a Taboo. Jako režisér se podepsal pod komorní thrillery Crazy Joe a Noční jízda, které se taky povedly, takže dostal zelenou, aby se pokusil postoupit do vyšší ligy. Vzhledem k tomu, jak jeho Ticho před bouří u diváků i u kritiků vyhořelo, to možná bylo naposledy, ale tvrdit o jeho novince, že by nedovedla zaujmout, by nebylo úplně přesné. Zajímavá je. Jen možná ne úplně tím dobrým způsobem.

Baker žije na malém ostrově uprostřed oceánu, vozí boháče na ryby a pokouší se zapomenout na svůj starý život. Ten si ho však najde, když se jednoho dne v hospodě objeví jeho bývalá žena a snaží se ho ukecat, aby za deset milionů dolarů a pro blaho svého syna zabil jejího nového manžela, který jí i Bakerovu klukovi dělá ze života peklo. Jemu se do toho zpočátku moc nechce, ale stará láska a pocit zodpovědnosti za potomka ho donutí o tom čím dál tím víc uvažovat… a pak se něco stane. A já vám tu neřeknu co, protože byste mi asi stejně moc nevěřili.

Ticho před bouří se první hodinu tváří jako klasický pomalu vyprávěný thriller o osudové ženě, velkých penězích a podrazech. Jako takový vcelku funguje, i když se děj odvíjí možná až příliš pomalu a Anne Hathaway vypadá na femme fatale trochu moc roztomile a nevinně, ale to není popravdě moc důležité, protože po zvratu, který přijde v polovině, je to nakonec úplně jedno. Po hodině se totiž z Ticha před bouří stává neskutečně bizarní podívaná a mohla by fungovat, kdyby se jí chopil někdo jako Brian De Palma, David Lynch nebo David Cronenberg. Bohužel Knightovi přerostla přes hlavu.

Zvrat (sakra, jak strašně moc bych vám to chtěl vykecat…) je šílený a naprosto neočekávaný, naneštěstí po něm už nepřijde nic. Knight sám sobě podráží nohy, protože od základů přepíše pravidla celého filmového světa, ale rychle se ukáže, že moc neví, jak podle těch nových pravidel hrát. Z průměrného, i když celkem funkčního thrilleru se tak stává naprosto mimózní podívaná, jejíž tvůrce se strašně moc snaží poskládat ji tak, aby dávala smysl, šokovala a nutila diváka přemýšlet. Bohužel po twistu už s ničím zajímavým nepřijde a člověk tak půl filmu kouká na něco, co asi v hlavě tvůrce dávalo smysl a zavánělo genialitou, ovšem cestou na plátno se z toho stal pitomoučký blábol. Na konci to do sebe sice tak nějak zapadne, avšak ne proto, že by to bylo bůhvíjak dobře vymyšlené. Není, je to vlastně strašně nesmyslné, ale hlavně jsme se v polovině dozvěděli téměř vše podstatné a už se jen čekalo na to, jestli to Knight nějak zvládne důstojně dovyprávět a jaký ze dvou možných závěrů si nakonec zvolí.

Ticho před bouří má fajn obsazení, atraktivní prostředí a Knight dovede vytěžit atmosféru tropického ostrova, jinak to však celé vypadá jako epizoda Black Mirror, kterou někdo hodil do koše s tím, že není moc zajímavá a ke konci se stává vyloženě pitomou. Knight to asi celé myslel dobře, ale udělat z toho chytrý a zábavný film se mu vážně nepovedlo.

avatar4/10

Když na malý tropický ostrov přijede za Matthew McConaugheym jeho bývalá žena Anne Hathaway a chce, aby zabil jejího nového manžela, začnou se dít hodně šílené věci. Nejspíš mnohem šílenější, než byste čekali, ale bohužel ne moc zábavné. Ticho před bouří je kombinace noir filmu s femme fatale s Proyasovým Smrtihlavem, Matrixem, Ztracenými, Počátkem, Total Recall a dokumentem o rybaření. Pokud vám zrovna tohle připadá zajímavé, tak to kino klidně zkuste. V opačném případě doporučuji pustit si cokoliv z výše vypsaných věcí. I kdyby to mělo být podesáté, bavit se u toho budete nejspíš o dost víc.

Spiker

mkubalikova

MartinS96