Bumblebee: Recenze

bumblebeehailee steinfeldjohn cenatransformerstravis knight
Hlavní transformeří série je v troubě, takže se Paramount vrací ke kořenům. Úspěšně?

Asi vám neuniklo, že teď v Hollywood frčí blockbustery s ženskými hlavními hrdinkami. Star Wars dostali Rey, Piráti z Karibiku Carinu, DCčku vládne Wonder Woman... a to se po návratu Tomb Raidera a kupě hraných disneyovek blíží ještě Captain Marvel, noví Charlieho andílci, očividně ženská šestka Terminátora nebo sólovka pro Harley Quinn. Holky zkrátka jedou. A Transformeři nechtěli zůstat po zadu.

Možná nejklukovštější velká sága (jsou tu jen bojující roboti a tím to hasne!) začala u Megan Fox a Rosie Huntington-Whiteley, jejichž filmová funkce byla vcelku přímočará. S novou dobou ale přichází i nový přístup, který byl po dvou zářezech s Markem Wahlbergem víceméně nutný. Ano, hlavní série šla ke dnu. A nevyhnutelný reboot předchází už jen menší prequel s Bumblebeem, jenž si pojem "transformeří film" vykládá o dost jinak, než jsme zvyklí.

Znamená to, že tu chybí epické akční scény? Inu, místo obvyklých deseti dostanete asi tři, protože režírujícího Travise Knighta (Kubo a kouzelný meč) řezání jedniček a nul zase tolik nebere. Ne že by ho neuměl natočit - ba naopak, zatímco Bay v posledních filmech už jen recykloval, tady se makalo hlavně na choreografii plechových střetů a je to rozhodně vidět. Knight se však soustředí hlavně na svoji hrdinku, čerstvě osmnáctiletou Charlie s tváří Hailee Steinfeld, kterou jako by někdo vystřihl z filmů Johna Hughese.

Co přesně to znamená? Že tu máme sympatickou outsiderku s kupou obyčejných problémů, která se omylem připlete do spielbergovského dobrodružství se zachraňováním světa. Tenhle koncept zní na papíře omšele a prvoplánově až běda. Knight k němu ale přistupuje jako ke klasické teenagerské sci-fi, v níž se holt místo E.T.ho našel velký robot a není úplně dobré se s ním někde ukazovat.

Epické CGI řežby proto jsou až někde na třetí koleji a v podstatě se dá říct, že by film fungoval i bez nich, což je rozhodně plus. Všechno tu totiž odtáhne totiž táhne Hailee Steinfeld, jíž věříte všechny herecké polohy a prožíváte s ní jednu "klasickou náctiletou situaci" za druhou. Hraje k tomu pasující retro soundtrack, který vám občas připomene, že jste v osmdesátých letech? To si pište. Transformeři se tak opravdu přesunuli do jiného žánru a vyloženě jim to prospělo.

Zapomeňte na obří billboardy Victoria's Secret. Zapomeňte na bortící se mrakodrapy. A zapomeňte i na často jalové herectví a kostrbaté robotí debaty, kterých jsme slyšeli dost a dost. Bumblebee je milý rodinný biják, na nějž s chutí vezmete syna i dceru beze strachu, že budete po kině muset nakoupit dvacet plastových robotů. Knight totiž pochopil, že osmdesátky nebyly jen o agresivitě a destrukci, ale i o zábavných a hravých dobrodružstvích, a teď jsme (poprvé od prvních Transformerů) konečně jedno takové dostali. Snad se z toho v Paramountu poučí i do budoucna!