Smrtelné stroje: Recenze

hugo weavinglord of the ringsmortal instrumentspán prstenůpeter jacksonsmrtelné strojestephen lang
Peter Jackson tentokrát šlápl vedle.

I když se filmoví Hobiti možná nepovedli tak, jak bychom si přáli, jméno jejich režiséra Petera Jacksona má pořád dost dobrý zvuk na to, aby byl člověk alespoň trošku zvědavý na cokoliv, do čeho se pustí. Kdo jednou natočí Pána prstenů, ten se do konce kariéry nemusí starat o to, aby si udržoval dobré jméno a slávu. Smrtelné stroje ovšem nic moc dalšího nenabízeli a samotný Jackson a příběh ze světa, kde se pohybují města na obřích pásech a vzájemně se požírají, asi není pro diváky dost. Už se víceméně počítá s tím, že ze Smrtelných strojů bude komerční propadák a mě to docela mrzelo, protože upoutávky mi nepřipadaly vůbec zlé. Teď už mě to nemrzí. Ten film si to zaslouží.

Popravdě moc nechápu, jak je možné, že z toho vylezla až takhle nepovedená věc. Jasně, Christian Rivers celovečerně debutuje a zatím dělal hlavně na tricích a za ty ke King Kongovi dostal Oscara, ale jinak se kolem Smrtelných strojů motali hodně šikovní lidé, co by měli vědět, jak nepodělat velkofilm, přesto se tak stalo, i když chvilku trvá, než se tahle ošklivá pravda vyjeví. Prvních patnáct minut totiž na plátně vypadá vcelku dobře. Oblety kolem obřího Londýna, který se veze po vyprahlé krajině, totiž na velkém plátně berou dech. Na detailně propracovaném pohybujícím se městě se trikaři vyřádili a když dostaneme možnost obdivovat, jak anglické domečky rostou na střechách skleněných věžáků a po stranách na nich visí typické londýnské památky a přitom se to celé pohybuje dopředu, funí to a řve, vážně to nevypadá špatně. Naneštěstí se to brzy okouká a prostor místo toho dostávají příběh, postavy a svět. A tady film ošklivě naráží.

Pohybující se města, na něž ze stomilionového rozpočtu padla asi většina peněz, jsou fajn, bohužel tu víc prostoru dostává zoufale nudný příběh Hester Shaw, která chce zavraždit jednoho z nejmocnějších Londýňanů a místo toho se přimotá do války o osud celého světa. No a je to přesně tak banální, obyčejné a okoukané, jak asi tušíte. Hester navíc není moc zajímavá postava a nehraje ji ani moc zajímavá herečka,takže v tomhle směru nuda. A dál vlastně taky. Ono by tolik nevadilo, že tvůrci vsadili na klasickou dobrodružnou šablonu, ale je potřeba ji něčím oživit a to se tu nedaří. A rovnou na dvou frontách.

Na jednu stranu se tvůrci drží těch nejklasičtějších klišé. Vývoj hrdinů, jejich vztahů a jejich cesty k cíli probíhá přesně tak, jak budete předpokládat a jak jste asi už stokrát viděli. I když tohle by se dalo přežít. Větší problém tkví v tom, že Smrtelné stroje vycházejí z knížky, v nichž je (předpokládám) spousta dějových odboček, vedlejších postav a druhořadých motivů a příběhových linií. To se obvykle musí do filmu trošku osekat, aby to mělo spád. Rivers s Jacksonem sem ovšem za každou cenu rvou úplně všechno a výsledkem je, že většina příběhu jednoduše nefunguje. Nedostaneme šanci vedlejší postavy vůbec poznat a jejich existence v příběhu není téměř vůbec podstatná. Jen tu jsou, protože asi byly v knížce, udělají, co mají a nic víc. A netýká se to jen takového toho „křoví“, ale i evidentně důležitých charakterů, které by měly mít vliv na hlavní hrdiny a jejich osud. Například celá dějová linka s robotem a minulostí Hester tu nejen vyšumí do ztracena, nejspíš si u ní však i říkat „co to sakra mělo být?“ Přitom je jasné, že to mělo být něco podstatného. Jenže není, protože nebyl čas, prostor ani nápady na to to nějak zajímavě rozpracovat. Jen to vyšumí. Jako skoro všechno ve Smrtelných strojích.

Čím víc se blížíme ke konci, tím víc je evidentní, jak Rivers nezvládá režisérské řemeslo. Efektní oblety měst a práce s triky mu ještě vcelku jdou, bohužel s postavami, dialogy nebo dějem si prostě nerozumí a při komornějších scénách to celé vypadá jako hodně levný seriál. A co se týče akčních scén, řekněme, že odvádí to, co od žánru a rozpočtu člověk automaticky očekává, ale nic navíc. Výsledkem je, že na konci mě vůbec nezajímalo, jak to celé dopadne, protože bylo jasné, že tenhle film neumí překvapit, jelikož jeho tvůrce nemá na to, aby dokázal přijít s něčím skutečně atraktivním, novým nebo alespoň řemeslně nadprůměrným. A taky nepřekvapil.

Smrtelné stroje nejsou vyloženě průšvih, jde však o film, na kterém se jen těžko hledá něco, co by bylo skutečně dobré, zajímavé nebo stálo za návštěvu kina. Fandové sci-fi a fantasy dostanou od Jacksona a Riverse takový ten klasický velkolepý průměr, na němž jsou docela vidět peníze, ale bohužel nic dalšího. Napadá mě z fleku tak deset jiných podobných filmů, které se od ostatních dovedou odlišit nebo nějak zaujmout alespoň něčím, takže se nabízí otázka, proč koukat zrovna na tenhle. Krom těch velkých měst tam totiž fakt není nic, co by stálo za pozornost. Jen průměrný a okoukaný příběh natočený režisérem, jenž se doufám za kameru už jen tak nevrátí, protože vypravěčská profese je evidentně nad jeho síly.