Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Soumrak: Recenze


ikona
Rimsy
bela tarrjudit bardosjuli jakablaszlo nemes
Z Budapeště plné klobouků a předválečného napětí přináší Oscarem ověnčený maďarský formalista nový útok na příčky nejvyšší. Jenže napodruhé to není tak úplně ono... 

Lázsló Nemes na sebe upozornil povedeným Saulovým synem, za kterého před dvěma lety dostal i Oscara. Nyní se korunní princ Bély Tarra vrací s dalším dramatem, jež si udržuje rozpoznatelný rukopis a dává na odiv snad ještě větší ambice. Napodruhé už však Nemes nemůže šokovat, a musí tudíž zaujmout i něčím jiným než vycizelovaným stylem. Daří se mu to?

Tentokrát je v centru dění ostře řezaná tvář Juli Jakab, což není původní profesí herečka (spíše scenáristka a dramaturgyně), ale mihla se už v Saulově synovi. Dotěrná kamera Mátyáse Erdélyho ji sleduje v podobném detailu jako předloni Gézu Röhriga, a tak divák dostane opravdu spoustu příležitostí k důslednému prozkoumání jejího zátylku. Takový formát měl silný emocionální dopad v případě na pozadí se odehrávajícího holocaustu, ovšem předválečná Budapešť takovým géniem loci pohříchu neoplývá.

Ocitáme se totiž v roce 1913 (těsně před zahájením první světové války) a ve vzduchu je cítit celospolečenský neklid. Rivalita Budapešti a Vídně je v tehdejším rozkolísaném Rakousku-Uhersku patrná na každém kroku a všichni si nějak intuitivně uvědomují, že se k něčemu schyluje. Mladá Irisz se vrací po letech do velkého města, kde její rodiče vedli až do své smrti slavné kloboučnictví. Vykořeněná dívka chce navázat na rodinnou tradici, ale naráží na nevraživost okolí a navíc se dozvídá děsivé tajemství o svém bratrovi. To je zhruba tak ze základního příběhu všechno, neboť tento rámec se osvětlí během úvodních dvaceti minut a následně začíná neproniknutelná mlha.

Společně s Irisz, která emocemi skutečně velmi šetří, máme sledovat detektivní příběh plný záhad v načančané, leč temné Budapešti. Informace jsou však dávkovány velmi skromně, většina dialogů nikam nevede a divák si musí domyslet v podstatě… všechno. Kamera je navíc většinu času nalepená na Irisz a takové sledování stojí opravdu dost energie - fanoušci Saulova syna jistě potvrdí. Což o to, samotná náročnost by ani tak nevadila, ovšem pokud téměř dvě a půl hodiny musíte udržovat pozornost při něčem, co vás zcela záměrně nijak neodměňuje, vede to k frustraci.

Reálie předválečné Budapešti nejsou tak známé a domyslitelné jako dění v koncentračním táboře, což v kombinaci s opravdu nekompromisní stopáží (o půl hodiny delší než v případě Saulova syna) vytváří až zbytečně nedivácký zážitek. Nutno uznat, že stísňující atmosféra předávaná detailními dlouhými záběry funguje obdobně jako třeba v Tarrových Werckmeisterových harmoniích; něco se děje, ale nikdo pořádně neví co. Ani divák, od něhož tudíž Nemes vyžaduje hodně snahy - možná až příliš…

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Rimsy

Náročná podívaná, která vysilující formu snoubí s neproniknutelně enigmatickým obsahem. László Nemes chce tentokrát po divákovi až příliš mnoho na to, co na oplátku nabízí. Zajímavé a neotřelé dílo, jež se však narozdíl od Saulova syna dlouhodobějšího opěvování nedočká.


Podobné filmy


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    GuidoA.

  • avatar10/10

    CAPS_LOCK

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace