Čarodějovy hodiny: Recenze

Redakce
carodejovy hodinycate blanchetteli rothjack black
Blíží se Halloween a s ním i strašidelné filmy pro celou rodinu. Co si pro nás letos přichystal Eli Roth?

I Rimsy si musí občas oddechnout, takže za recenzi Čarodějových hodin děkujeme uživateli s přezdívkou Crom.

Hollywood je jako oděvní průmysl – pracuje v sezónních nabídkách. Tak proč nevyužít oblíbené svátky k utržení nějakého toho dolaru? Vždyť se to přímo nabízí – na Valentýna něco zamilovaného, na Vánoce něco (ehm) vánočního a na Halloween něco strašidelného. Otrlejší publikum letos takhle dostalo další pokračování nekonečné franšízy Halloweenů. A o ty mladší (nebo spíš nejmladší) ročníky se má postarat novinka Eliho Rotha jménem Čarodějovy hodiny.

Na první pohled se režisér, jenž se stal rutinérem ve tvorbě nevýrazných slasherů (Cabin Fever, Hostel, The Green Inferno...), hodí na zpracování stejnojmenné dětské knihy od spisovatele Johna Bellairse zhruba stejně jako Michael Myers na hlídání dětí. Na druhou stranu - pokud chcete natočit film, u kterého se děti budou bát, může být Eli Roth překvapivě docela dobrá volba.

Čarodějovy hodiny vás zavedou do fiktivního amerického zapadákova, kam v roce 1955 přijíždí osiřelý desetiletý Lewis (Owen Vaccaro), aby zde našel nový domov u svého výstředního strýčka Jonathana (Jack Black), který je všechno, jenom ne normální. Jak se totiž záhy ukáže, není to obyčejný strýček – je to kouzelník, jenž společně se svou půvabnou (a rovněž navýsost výstřední) sousedkou Florence (Cate Blanchett) pátrá ve zdech svého očarovaného domu po ukrytých hodinách, které mají způsobit cosi velmi nepěkného.

Dětské filmy mají tu výhodu, že si mohou dovolit větší míru naivity než filmy pro starší publikum, aniž by se za to musely stydět. A jelikož Čarodějovy hodiny mají rating PG, najdete tady naivitu ve vrchovaté míře. Samotný příběh je jedno velké provařené klišé, které však (na rozdíl od knižní předlohy) neslouží ani tak jako leitmotiv celého filmu, jako spíše odrazový můstek pro to, na co všichni čekají – komediální eskapády Jacka Blacka a výpravnou městkou fantasy podívanou.

Obojího se vám tu samozřejmě dostane. Ovšem nikoli v takovém množství, jak by člověk podle trailerů čekal. Omezený rozpočet je přeci jenom znát a Jack Black se sice snaží, ale s pevně daným ratingem nic moc nevymyslí. Naštěstí děj utíká rychle a přímočaře kupředu, takže se nestihnete nudit. A pro případ, že by to hrozilo, má Eli Roth schováno v rukávu několik fajn nápadů.

Produkující studio Universal očividně zkoušelo, zda se mu s Čarodějovými hodinami nepodaří narazit na zlatou žílu, neboť příběhů s malým Lewisem vyšla celá řada. Mám však obavu, že je dnešní publikum přeci jen o něco vyspělejší než v době, kdy kinům vládl např. velmi úspěšný Casper. Přestože si tedy Rothova šanci zaslouží (navzdory všem chybám je to svižná a zábavná podívaná), není pochyb o tom, že to u dnešních diváků nebude mít zrovna lehké.