Venom: Recenze

comicsmarvelspider-mantom hardyvenom
Sony to zkouší se sólovkou jednoho z nejslavnějších Spider-Manových protivníků. A moc jim to nejde.

Comicsovky jsou s námi už hodně dlouho a diváci začínají být trošku vybíraví. Studia to vědí, a tak se pokoušejí alespoň minimálně odlišit jednu od druhé. Ant-Man chce být víc do komedie, Captain America si hraje s politikou, Thor logicky spoléhá na fantasy prvky a Black Pantherovi se povedlo uspět s černošskou tématikou. To, že film prostě "vychází z comicsu“, už dnes jednoduše nestačí a je potřeba se nějak vyprofilovat. Přinejmenším trošičku. Venom k tomu měl ty nejlepší předpoklady. Je to záporák, respektive antihrdina, u Sony nám slibovali eRko, Tom Hardy v hlavní roli se nebojí být na plátně za drsňáka a v době, kdy vydělávají velké peníze dospělejší nebo šílenější věci jako Logan nebo Deadpool, měl Venom zkrátka ideální podmínky pro to, aby se z něj stal hit a dobrý film. Jestli vyjde to první, zjistíme už za pár dní. V tom druhém už ale bohužel máme jasno.

Novinář Eddie Brock působí v San Franciscu, má fajn přítelkyni a skvělou práci a teď si díky jednomu jedinému rozhodnutí zprasil celý život. Přitom ale netuší, že bude hůř. V Malajsii totiž spadla raketa, na které kosmonauti vezli několik mimozemských bytostí a zatímco jedna zmizela, zbytek se dostal do rukou maniakálního megalomana Carltona Drakea. A z jeho laboratoří jeden z nich zdrhne a přilepí se na Eddieho. Ten zprvu slyší v hlavě divné hlasy a brzy se začne měnit v třímetrové zubaté monstrum, které chce žrát lidi. A teď se ti dva dělí o jedno jediné tělo a navíc mají za zády Drakeovo komando, jenž chce svého mimozemšťana zpátky. Takže bude veselo… ne. Nebude. Bude smutno a hodně.

Asi jste zaznamenali, že se z Venoma na poslední chvíli vystřihlo čtyřicet minut a že z toho Tom Hardy není moc nadšený. A dá se to pochopit, protože se Sony povedlo vytvořit dokonale vykastrovanou comicsovku. Vzpomínáte si, jak jsme se měli těšit na drsný film, dospělý příběh a nekompromisní akci s hrdinou, který má ve skutečnosti do hrdiny dost daleko? Tak na to zapomeňte. Ze Sony vypadlo něco, co vypadá jako z dob Daredevila nebo Ghost Ridera. Venom jako takový se na scéně objeví skoro až po hodině a do té doby jsme nuceni sledovat jen nudný příběh nudného hrdiny, jenž se občas chová trochu jako magor a vlastně nedělá nic zajímavého. Jen během scén, kdy Brock bojuje se symbiontem ve svém těle a přehrává jako Jim Carrey nebo Robin Williams, jsem se docela bavil, ale nevím, jestli byl cíl, abych se u toho usmíval.

Trvá zatraceně dlouho, než se všechno rozjede a většinu času se na plátně neděje nic, co by člověka vytáhlo z letargie. Posledních dvacet minut sice dostaneme průměrnou akci, ovšem popravdě jsem byl vděčný i za ten digibordel, z něhož díky tmě a rychlým střihům není prakticky vůbec nic vidět, ale po té hodině nudy to docela potěší. Největším průšvihem je však nakonec samotný Venom.

Studiu se buď díky brutálním zásahům nebo naprosto mimóznímu přístupu povedlo z jednoho z nejslavnějších antihrdinů udělat naprosto nezajímavou postavu. Brock a Venom bojují o jedno tělo, hledají kompromis, jak společně přežít a občas někoho sežerou? Zapomeňte. Tohle se tu děje asi pět minut, pak si ti dva vyjasní, že jsou oba loseři a že tedy budou hodní a stane se z nich naprosto zaměnitelný superhrdina. Sakra, i ten Logan je větší „zloduch“ než symbiont od Sony, který svůj záporácký původ a antihrdinský přístup ztratil hned potom, co mu studio uřízlo koule.

Dlouho jsem v kině přemýšlel o tom, co mi tahle nevýrazná a nudná věc připomíná, až jsem si vzpomněl na Neuvěřitelného Hulka. Ten trpěl podobnými problémy. I on měl ambice propracovat psychologii hlavního hrdiny trošku víc, než bývá obvyklé. I tady se sešli před kamerou hodně talentovaní herci, kteří se jinak od comicsů drží spíš dál. A i u něj to na place nakonec nefungovalo a zbyla z toho hodina keců, blábolení a nudy zakončená průměrnou akcí. Problém ale je, že Neuvěřitelný Hulk si to víceméně mohl dovolit. Je to druhá marvelovka a letos slaví deset let. Na svět přišel v době, kdy se fandové museli vyrovnávat s traumaty v podobě Elektry nebo Fantastické čtyřky a comicsy byly pořád ještě dost přehlížené. Takže mu to prošlo. Teď však máme rok 2018 a to, co předvádí Venom, nestačí ani na průměr. Bolí to o to víc, že zrovna tahle postava dávala tvůrcům možnost vytvořit skutečně zajímavý a trošku jiný a odvážnější film. Což vcelku velkolepě nezvládli.