Zrodila se hvězda: Recenze

bradley cooperlady gagasam elliotzrodila se hvezda
Bradley Cooper a Lady Gaga se milují a zpívají v malém remakeovém zázraku.

Jak možná víte, třetí remake Zrodila se hvězda měl původně režírovat Clint Eastwood, který chtěl do hlavní role Beyoncé. To bylo před dlouhými sedmi lety a hned o rok později se k filmu dostal Bradley Cooper, jemuž ale Eastwood řekl, že už pro něj tahle loď odplula. Za další tři roky Cooper došel k tomu, že bude film sám režírovat a místo Beyoncé do něj obsadil Lady Gaga. A ačkoliv jsme čekali nedopečenou zbytečnost... výsledek nefalšovaně vyráží dech.

Pamatujete si, když Kevin Costner zničehonic natočil Tanec s vlky? Nebo když Ben Affleck debutoval s Gone, Baby, Gone? Tak zhruba na téhle úrovni se pohybujeme. Slavná herecká tvář si po spoustě dobrých (i spoustě špatných) filmů sedla za kameru a vystřihla prvotřídní drama, u něhož byste tipovali tak pátý režijní zářez. Příběh charismatického muzikanta na konci kariéry a ošklivého káčátka na jejím začátku jste možná viděli ve verzích z roku 1937, 1954 nebo 1976. A i když je hlavně ta druhá náramně povedená, Cooperův update strká tříhodinový opus s Judy Garland a Jamesem Masonem neohroženě do kapsy.

Čím to? V první řádě si rychle všimnete, že Cooper jednoduše točí jak pán. Filmů o řádění na pódiu už vznikly desítky a děly se v nich neskutečné věci. Zrodila se hvězda ale podává hudební vystoupení v osobitém a intimním stylu, který vás bez pohltí bez ohledu na velikost publika. Cooper jako by ho málem nechal zmizet - většinou ho vnímáte jen zvukově. Prožitek z ranku "stojím na pódiu vedle hrdinů" je tedy maximální, naštěstí ale nejde o to jediné, co vám film nabídne.

Ještě důležitější jsou totiž kupy dialogů o životě, lásce, práci, rodině a dalších milionkrát probraných věcech, která ale nikdy neotravují ani nenudí. Komorní chvilky s postavami tak fungují stejně luxusně jako hudební vložky, a především ústřední romance a celá linka se Samem Elliotem nenechají jedno oko suché. Cooper prostě našel cestu, jak prodat známá životní moudra vlastním hlasem. A přestože si v hlavě budete říkat: "No to už jsem slyšel a jako dává to smysl.", pořád budete mít pocit, že je zrovna tahle formulace hodná zapamatování.

Doteď vlastně nechápu, jak se celý ten dvouačtvrthodinový kolos hýbe dopředu tak rychle a jak Cooper vecpal tolik energie a náboje do tak jednoduchých scén. Jsem si ale jistý tím, že za to mimo skvělého scénáře a ještě lepší režie můžou i herci, kteří jsou jednoduše fenomenální. Už samotný Cooper podává jako charismatický rocker/alkoholik nefalšovaný životní výkon. Lady Gaga k němu přitom perfektně pasuje, a i když má ulehčenou práci tím, že dostala roli na míru, její civilní herectví asi hatery téhle "hudební divnopaní" dost překvapí.

Oba hlavní tahouni tedy jedou na maximum, což by na parádní biják úplně stačilo. Cooper ale přidává ještě výborného Davea Chappellea a především Sama Elliota, jenž filmu dodává drtivě působivou chlapáckou rovinu a měl by si bez okolků dojít pro Oscara. Právě on pomáhá Cooperovi k tomu, aby klasické romantické drama povýšil na něco mnohem víc. Zrodila se hvězda tak dokáže útočit z vícero směrů a pořád mě trochu fascinuje, že v žádném z nich neselhává.

Neříkám, že se tahle novinka bude zaručeně líbit všem - to ani zdaleka, někdo nepřekousne hlavní ženskou roli a jiní si asi řeknou, že už tenhle jednoduchý příběh zkrátka viděli. V rámci žánru se ale jedná o špičkového bratříčka Na pokraji slávy a Sing Street, který umí být zábavný, dojemný, depresivní i osudový, aniž by dělal nějaké ledabylé kompromisy. Cooper zkrátka trefil homerun a hrozně mu přeju, aby z jeho prvotiny byla novodobá klasika. Hollywood totiž upřímné pecky potřebuje a sedmileté čekání na tuhle se vážně vyplatilo!