Upgrade: Recenze

leigh whannelllogan marshall-greenpomstarevengesawupgrade
Jak se pomstít ve světě budoucnosti? Co nejbrutálněji a nejefektněji pochopitelně.

Leigh Whannell není pro filmové fanoušky neznámé jméno. Spolu s Jamesem Wanem napsal první Saw a na svět pomohl i hororové sérii Insidious. Právě u jejího třetího dílu se poprvé postavil i za kameru a minimálně u diváků uspěl a utržil solidní peníze, ale je otázka, do jaké míry za to mohl. Insidious by nejspíš skončilo jako hit, i kdyby ho režíroval šimpanz. Tahle série je prostě solidně zajetá. Teď se však Whannell za kameru vrátil s novým projektem a s Upgrade se pokusil ukázat, že od kolegy a kámoše Jamese Wana stihl odkoukat dost z režisérského řemesla.

Ocitáme se v blízké budoucnosti plné automaticky se řídících aut a počítačů, které lidem usnadňují život. Grey Trace z toho nadšený není, strojům nevěří a na rozdíl od většiny populace a své manželky si ani nenechává vylepšovat tělo a má pocit, že svět, jak ho znal a měl rád, pomalu mizí. A bude hůř. Grey a jeho lepší polovička se stanou obětmi přepadení a zatímco jeho ženu to stálo život, on sám skončil „jen“ na vozíku. Je zoufalý, pak ale dostane od podivínského miliardáře nabídku stát se pokusným králíkem v jeho experimentu. Do jeho těla by měl být voperovaný čip s umělou inteligencí zvanou STEM a začínají se dít zázraky. Grey může chodit i žít normální život. A taky se pomstít. A jak se brzy ukáže, STEM mu v tom ochotně pomůže. Když totiž dostane povolení, změní obyčejného mechanika v dokonalý zabijácký stroj, který by nejspíš rozsekal na kusy i Terminátora. Tuhle pomstu si Grey užije...

Upgrade je kombinace klasického příběhu o pomstě a drsné cyberpunkové sci-fi. Rozpočet byl prý maximálně pět milionů, takže nečekejte nic výpravného, ale Whannelův film to nakonec ani nepotřebuje. Stačí mu pár futuristicky vypadajících aut a hlavně blbnutí s lidským tělem a implantáty, díky nimž si může člověk udělat z předloktí brokovnici. Davidu Cronenbergovi by se to určitě líbilo... Whannellovi se za pár dolarů povedlo vytvořit atraktivní svět nepříliš hezké budoucnosti a vůbec nevadí, že ho tvoří především interiéry a malé drobné detaily. O to víc je zajímavý. Stejně tak i ta část, která se věnuje pomstě.

Ačkoliv se Upgrade tváří jako další Přání smrti a Grey tu řeší podobné problémy jako každý „dobrácký mstitel“ a to, že někomu uřízne půlku hlavy, jeho svědomí docela trápí, někdy v půlce se ukáže, že Whannell se nespokojil jen s filmem o pomstě ze zajímavého prostředí. Od scenáristy Saw se dalo trošku čekat, že bude chtít svůj příběh trochu lépe vypointovat a diváka překvapit a popravdě se mu to docela daří. Pořád jsme sice v akčním sci-fi béčku, ale je fajn, že jeho tvůrce se nespokojil s málem a snaží se to celé posunout o kousek dál. Sympatická béčkovost samozřejmě zůstává, na konci ovšem budete mít nejspíš pocit, že jste dostali víc než jen satisfakci v podobě brutální smrti hlavního zloducha.

Ale když už jsme u těch smrtí, tady Upgrade nabírá hodně pozitivních bodů. V okamžiku, kdy se místo Greye dostane ke slovu STEM, mění se komorní sci-fi v totální řež. Whannell dojí eRkový rating na maximum a bitky i přestřelky jsou neskutečně brutální. Zároveň však i přehledně natočené, i když se režisér možná až příliš snaží prodat „strojovost“ hlavního hrdiny s pomocí trhanějších pohybů kamery. Navíc je tu i dost prostoru pro černý humor a ujišťování, že všichni na place si byli dostatečně vědomi toho, že se nesmí brát extra vážně.

Po scenáristické a režisérské stránce je Upgrade hodně povedená záležitost. Trošku tedy zamrzí, že to malinko drhne po té herecké. Logan Marshall-Green je dřevo, což dokázal v Prometheovi nebo novém Spider-Manovi a osobně si myslím, že kdyby nevypadal jako Tom Hardy, jeho kariéra by asi neexistovala. Tady navíc dostal i vcelku náročnou roli a jeho pokusy zahrát scény, v nichž se vyrovnává s tím, že právě někoho roztrhal na kusy a vlastně z toho nemá moc radost, fungovaly asi spíš na papíře. S lepším herce by to celé bylo ještě o kousek zajímavější. No alespoň že ti záporáci jsou patřičně úchylní.

O Upgrade se mluví jako o jednom z nejlepších revenge filmů vůbec. Zas až ta moc bych to nepřeháněl, Whannell má sice nápady a zvládá i řemeslo, ovšem těch nápadů a režisérských vychytávek tam není tolik, aby to film povýšilo do kategorie „ty vole to je boží“. Ačkoliv nemá to k tomu daleko. V každém případě pokud si chcete po velkých blockbusterech v kině odpočinout u malého, ale upřímně a dobře pojatého drsného akčňáku, budete víc než spokojeni.

Greyovi právě skupina zločinců zabila ženu a on sám skončil na vozíku. Ale není všem dnům konec, díky experimentálnímu čipu a umělé inteligenci začal znovu chodit a může se pomstít. A počítač v jeho těle mu s tím ochotně pomůže. Upgrade je akční béčko, které je překvapivě chytřejší, než jak na první pohled vypadá. Navíc má i skvělou nekompromisní a brutální akci, takže se na něj dobře dívá. Jen je škoda, že v hlavní roli nebyl někdo schopnější a charismatičtější. Ve svém žánru jde ale pořád o hodně vysoký nadprůměr.

Ravenhorn

peetee

speedy.mail