První očista: Recenze

frank grillojames demonacoočistapurge
Jak to vypadalo, když lidé poprvé vyšli do ulic a mohli se proměnit ve zvířata?

Je docela zázrak, když si nějaká filmová série dovede udržet svoje kvality i po čtyřech dílech. Především u hororů a akčˇ náků se stává, že po povedené jedničce to jde šupem dolů a Pátek třináctého, Halloween, Saw nebo další podobné věci s přibývajícími částmi vypadají hůř a hůř. Série Očista je ovšem výjimka a svoje kvality si pořád udržuje. Jasně, ty kvality nejsou bůhvíjak velké, ale na druhou stranu pád na dno neproběhl ani tentokrát.

Už podle názvu letošního kousku je jasné, že se podíváme na začátek. USA jsou ekonomicky v háji, lidi nemají práci a začínají se bouřit, a tak nová vláda rozhodne spustit experiment, během něhož se na jednu noc zruší všechny zákony a policie, doktoři a hasiči si vezmou volno a lidi dostanou šanci vyrazit do ulic umlátit baseballovou pálkou souseda, který jim nevrátil křovinořez. Zatím to tedy není celostátní záležitost, ale blbnout se bude jen na Staten Islandu kousek od New Yorku, kde žijí chudí a nezaměstnaní a bují tu drogová kriminalita. Ideální místo na to, aby se tu lidi mezi sebou pomlátili a projekt mohl být považován za úspěšný. Je tu však problém. Až na pár incidentů se nic neděje, co tedy s tím? Vláda potřebuje úspěch, a tak se rozhodne jít mu trošičku naproti. Kontroverzní experiment musí uspět, i kdyby do ulic měla vyrazit armáda žoldáků.

Takže jsme na začátku a dostáváme úplně jiné hrdiny než staré známé (Hawke ani Grillo nedorazí). Nějaká další změna? Popravdě ne. Duchovní otec celé série James DeMonaco tentokrát pouze psal scénář, ale režisér Gerard McMurray se o žádné zásadní změny, osobitější look nebo svéráznější přístup nepokouší. I teď se tu míchají úsměvně naivní pokusy o sociální komentář s drsnou akcí. Té je naštěstí docela dost a McMurray odvádí překvapivě slušnou práci. Až na jednu bitku s prostitutkami, kde se stříhá víc, než by mělo, jsou všechny přestřelky i rvačky tělo na tělo dostatečně přehledné, správně brutální a řízné.

Navíc je fajn, že o nové hrdiny se postarali i celkem sympatičtí herci. Y'lan Noel sice hraje drogového krále Staten Islandu, takže není úplně snadné považovat ho za hrdinu, ale v akčních scénách se otáčet umí a to, že srovná tři vojáky na schodech jen díky svému odhodlání a na*ranosti, mu člověk docela věří. Lex Scott Davis zase bez problémů zvládá tu naivní, hodnou a odhodlanou hrdinku, o kterou se člověk může bát a držet jí palce, aby přežila až do poslední scény. Samozřejmě nejde o nějaké velké herectví, na to je Očista až příliš jednoduché béčko a ani Marisa Tomei tu nedostala moc prostoru něco pořádného předvést, naštěstí na brutální akční sci-fi výplach to bez problémů stačí.

Na Staten Islandu zkouší americká vláda experiment a slibuje, že celou jednu noc budou všechny zločiny povolené. A brzy v ulicích vypukne peklo. Může za něj ale nevybouřenost zoufalých lidí, nebo samotná vláda? První očista je stejně pitomá jako všechny předchozí. Naštěstí i stejně obstojně natočená a zábavná. Hraje na jistotu. Záleží na vás, jestli chcete další nášup toho samého s neokoukanými postavami, nebo už se vám tahle série přejedla. Nic nového tu nenajdete ani tentokrát.

Karbunkule

MichaelKey

Likan7