3 dny v Quiberonu: Recenze

3 dny v quiberonuemily atefmaria bäumerromy schneider
Francouzský venkov, artový vizuál a dialogy v několika hotelových pokojích. Mělo by vás to zajímat? Pokud máte rádi Romy Schneider, tak určitě.

Pamatujete Romy Schneider? Rakouskou hereckou hvězdu máte nejspíš zafixovanou jako císařovnu Sissi; právě trilogie z poloviny 50. let o bavorské princezně jí přinesla největší slávu, jejíž stín už pak do konce svého nedlouhého života nepřekročila. Zato se stala šťavnatým soustem pro bulvár, ať už kvůli buldočí povaze, či dosti svébytnému osobnímu životu (v němž hrálo roli – sic! – i několikaleté soužití s Alainem Delonem). Ke všem těmto tématům se vyjadřuje komorní drama 3 dny v Quiberonu, které však nabízí mnohem víc než čistokrevnou biografii.

Upřímně řečeno, čistokrevnou biografii totiž nenabízí vůbec. Místo i čas, v nichž se film odehrává, jsou zmíněny už v názvu; sledujeme proto několik dnů ve francouzských lázních, kam se německými médii uštvaná Romy začátkem 80. let ukryla. Stejně jako v případě nedávné Nico, 1988 máme před sebou hvězdu minulosti, pro níž přítomnost mnoho dobrého neskýtá. Získáváme obraz stárnoucí herečky, sice nezlomené, ale pořádně nalomené, kterak zapaluje jednu cigaretu o druhou a utápí životní nespokojenost v alkoholu.

Soustředění na smutný lidský osud pak napomáhá i jednota místa a času, stejně jako citlivá černobílá kamera a na několika místech vskutku nádherná hudba. Vrcholem jsou dialogy Romy s nekompromisní novinářskou hyenou, která se na hereččině bývalé slávě přišla trochu přiživit. I po čtyřicítce naivní Romy ukazuje svou uměleckou duši a vůbec si není vědoma důsledků svého jednání; pro diváka se tak jedná o nejednoznačnou postavu. Máme ji odsoudit jako labilní husičku, která nezvládla dostát nárokům kariéry? Nebo s ní chceme raději sympatizovat a soucítit s nesnadnými životními kotrmelci?

Německá režisérka Emily Atef sice mnoho zkušeností nemá, Romynu historii si ovšem zjevně pozorně nastudovala a dokázala ji předat velmi citlivě. O čemž svědčí i nominace na Zlatého Medvěda z letošního Berlinale. Stejně tak především televizní herečce Marii Bäumer její pojetí Romy uvěříte a příjemně zahrané jsou i další postavy – vedle zmíněného novináře ještě Romyin bývalý milenec a její kamarádka. Všechny figury jsou zajímavě nejednoznačné a názor na jejich vztah k Romy si každý divák udělá sám. 3 dny v Quiberonu tak představují minimalistické drama, které nám nejen řekne mnohé o jedné z nejslavnějších evropských hereček své doby, ale funguje i samo o sobě.

Tyhle portréty zestárlých hvězd minulosti mívají kolísavou kvalitu, ale obraz nezlomné Romy Schneider patří k těm povedenějším. Artové konverzační drama s nádechem nostalgie ničím nešokuje, ale ty dvě hodiny s ním příjemně utečou a zanechají ve vás i pár zajímavých myšlenek...