Nepřátelé: Recenze

ben fosterchristian balejesse plemonsnepřátelérosamund pikescott cooperstephen langTimothée Chalametwes studi
Jak silná dokáže být nenávist? Často k jejímu překonání pomůže až to, když bývalí nepřátelé najdou společnou hrozbu…

Scott Cooper má po rozporuplně přijatých filmech Black Mass nebo Pryč od pece v redakci takovou pověst, že jeho noví Nepřátelé dokonce skoro nikoho nezajímaly. Mě ale ano, obzvlášť po karlovarském nadšení z velkého plátna – není divu, širokoúhlým westernům pořádná projekční místa vždy slušela. Takže, udělal jsem dobře, když jsem se rozhodl s Cooperovou vizí strávit plné dvě a čtvrt hodiny?

Na začátku se setkáváme s Joem Blockerem, huhňavým drsňákem a hrdinou americké armády, který má na kontě úctyhodný počet indiánských skalpů (opravdu). Krátce před odchodem do důchodu ale dostane úkol, do kterého se mu vůbec nechce. Má dopravit nechvalně známého indiánského náčelníka s rodinou do vzdálené rezervace. Jsme na konci 19. století a vládnoucí garnitury Spojených států se snaží nespokojené původní obyvatele Nového světa uklidnit, a tak musejí dva zmínění odvěcí nepřátelé podniknout společnou cestu. Během ní samozřejmě narazí na všelijaké zlořády z řad indiánů i bělochů a potkají i několik obětí přetrvávajících rozbrojů.

Cooper si zjevně dělal poznámky při sledování Kostí a skalpu, takže není nouze ani o naturalistické násilí, ani o nečekaně vyhrocené scény a zdánlivě zbytečná a překvapivá úmrtí. Osazenstvo výpravy, zpočátku čítající kolem deseti osob, postupně řídne a obměňuje se, to vše proto, aby nám Cooper nasadil co nejvíce moralistických brouků do hlavy. Kdo je ve válce obětí a kdo viníkem? Dá se z válečných útrap zcela vzpamatovat? Kde končí právo politiků a začíná vláda zbraní?

Navíc se mu i tentokrát podařilo sehnat výborný herecký ansámbl. Tomu trochu netradičně vládne Rosamund Pike ve své nejspíš nejlepší roli a její podání nezlomné vdovy dává všech chlapům silou ducha pořádně za uši. A že jich je – na zádumčivého knírače Christiana Balea se zase jednou dobře dívá a indiánský matador Wes Studi v úloze umírajícího náčelníka potěší všechny fanoušky jeho slavných kreací ze začátku devadesátek. Vedle nich se střídavě objevují a umírají třeba Ben Forster, Jesse Plemons, Timothée Chalamet, Stephen Lang či Rory Cochrane. Vpravdě solidní sestava!

Vedle zmíněných herců lze chválit třeba i kameru a výpravu, jelikož vyprahlé americké prérie se podařilo nasnímat kouzelně atmosféricky. Tady k podcenění nedošlo a produkčně se jedná o výbornou práci, která vás do prérií vtáhne tak, jak už dnes moc zvykem není.

Trochu na vedlejší kolej je však odsunutý scénář. Za zmínku stojí, že jeho původním autorem je Donald Stewart (Vysoká hra patriotů, Hon na ponorku), v jehož pozůstalosti manželka text objevila. Oslovila Coopera, který námět upravil a zfilmoval. Hezký příběh, ovšem ani ten bohužel nevedl k tomu, aby se všechna rozehraná témata podařilo dostatečně silně rozpracovat. Nemluvě o postavách, které buď projdou neuvěřitelnými názorovými veletoči, nebo se o nich pořádně nic nedozvíme. Nejpatrnější je to v pomalých dialozích, jež nepříjemně často vyšumí do prázdna. Tím je dojem z Nepřátel trochu pokažený, ovšem zmíněné klady přesto jasně převládají. Není třeba se Cooperovy liknavosti bát, tentokrát totiž dodal bezesporu povedený western.