Tau: Recenze

tau
Jak se povedlo komorní sci-fi o souboji s umělou inteligencí?

Počítače by neměly být moc chytré. To víme minimálně z Terminátora, ale třeba i takový HAL 9000 nebo V.I.K.I. z Já, robot byly takové myslivny, až kvůli tomu pár lidí přišlo k úrazu. Osobně doufám, že doba, kdy tyhle problémy budeme muset řešit i v reálném světě, je ještě daleko, na druhou stranu mi nevadí, když filmaři jako záporáky nebo „charaktery“ používají právě počítače a umělou inteligenci. A tvůrci sci-fi thrilleru Tau si řekli, že to zkusí taky. I když možná se na to měli raději vykašlat.

Julia je sympatická mladá dívka, co se protlouká životem tak, že okrádá ožralé návštěvníky různých večírků. A možná právě proto si ji vybral geniální Alex pro svůj projekt. Zfetoval ji, unesl a uvěznil ve svém dokonalém domě, který ovládá Tau, umělá inteligence nové generace. Ta ho poslouchá na slovo a disponuje několika desítkami dronů a taky pěkně hnusným zabijáckým robotem. Právě s ním se Julia a její spoluvězni setkali, když se pokusili poprvé utéct. A vzhledem k tomu, že naživu zůstala jen ona, se ukázalo, že Tau dovede svůj dům ubránit celkem bez problémů. Alex chce ale víc. Tau ještě zdaleka neumí to, co by měl a deadline odevzdání projektu revoluční A.I. se blíží. Julia má tak pomoci počítači učit se, řešit komplikované úkoly a zdokonalit ho. A pak možná půjde domů…

Pokud teď čekáte další variaci na útěk z dokonalého vězení, která bude však trošku komornější než dejme tomu Slyův Plán útěku, tak vás zklamu, Tau jde totiž trošku jinou cestou. A zklamu vás pro jistotu ještě jednou, protože ta jiná cesta není moc zajímavá. Namísto akčního thrilleru se totiž začne Julia s Tau kamarádit, vyprávět mu o světě za domem, o přírodě a podobně. A není to zrovna zábavné. Film se nedokáže zbavit svých béčkových kořenů, a tak tu máme na jedné straně přepáleně šílené vědce a vraždícího robota, co trhá lidi na kusy, a vedle toho pokusy o probuzení duše ve stroji a snahy vyvolat v umělé inteligenci morální dilemata. Tau se pokouší tvářit chytře, ale velmi rychle se ukazuje, že nenabízí nic než jen béčkovější a banálnější kombinaci xtého thrilleru o útěku ze supermoderního vězení a přemýšlivé sci-fi z ranku Ex Machina (která sama o sobě zas tak myšlenkově náročná nebyla).

Ve výsledku je film příliš hloupý a jednoduchý na to, aby se dal brát jako vážné drama a příliš nudný na poctivý béčkový thriller. Nepomáhá tomu ani přehrávající Ed Skrein a ani hlas Garyho Oldmana se k umělé inteligenci zrovna moc nehodí. Povedená výprava a sympatická Maika Monroe to do nadprůměru nedotlačí.

avatar4/10

Geniální a šílený vynálezce uvěznil Julii ve svém domě, který hlídá umělá inteligence Tau. Pokud chce na svobodu, musí ji přechytračit. Nebo v ní vzbudit emoce a udělat z ní lepší bytost... nebo tak něco. Tau dost neobratně balancuje na hranici béčkového thrilleru a myšlenkově ambiciózního sci-fi, ale bohužel u toho dost často padá na hubu a výsledkem je akorát nuda s pěkným designem a sympatickou hrdinkou. A to na dobrý film nestačí.

• avatar10/10

Lukassek