Bistro Ramen: Recenze

bistro rameneric khoo
Láska prochází ramenem, jak hlásá chytrý distribuční slogan. Zamilujete si tenhle jídelní kousek taky?

Singapurský režisér Eric Khoo udržuje tento městský stát na filmové mapě světa; jeho předchozí kousky Be With Me a Tatsumi jste sice nejspíš neviděli, na festivalech v Cannes a Tokiu se ale svých chvilek slávy dočkaly. Nyní Khoo přichází se zřejmě nejambicióznějším projektem, který pražská kina Aero a Bio Oko přijaly s takovým nadšením, že na chvíli dokonce rozšířily svůj sortiment o známou japonskou polévku ramen. Není to ale mnoho povyku pro nic? Neskrývá se pod atraktivní slupkou jen nuda?

Naštěstí ne, ačkoli tak první polovina filmu chvílemi může působit. Příběh mladého kuchaře, který se po smrti otce vydává hledat své kořeny z Japonska do Singapuru, se především v úvodních fázích trochu táhne, od začátku však zaujme zjevnou náklonností k jídlu. Fanoušci asijské kuchyně by proto měli zpozornět a sledovat film s připravenými notýsky, neboť nám Khoo pár receptíků naservíruje až pod nos. Není to ale ani prvoplánově podbízivá reklama na asia-fusion restaurace, naopak se jednotlivé úrovně hezky propojují.

Časem se totiž začne ukazovat vrstevnatost příběhu, kde nejde pouze o rutinní coming-of-age snímek, ale dochází i k tematizaci napjatých vztahů mezi východoasijskými zeměmi. Divák proniká do kultury, která je ve svém přístupu k emocím, cti a životním povinnostem o poznání přísnější než ta naše a jednoduchý příběhový rámec umožňuje všechny tyto nuance vnímat. Už to, že se nejsilnější momenty zpravidla odehrají za naprostého ticha, je pro evropského diváka nezvyklé.

Právě suverenita, s jakou Khoo nesklouzává k patosu, totiž stojí za pozornost. Až na úplný konec totiž zmíněné roviny propojuje sebevědomě a citlivě nás zve k pohledu pod pokličku tamějších zvyklostí. Z kina budete odcházet určitě spíše obohaceni novým kulturním rámcem, než šokováni z dramatického vývoje příběhu – ale to ani nebyl cíl. Trampoty jedné rodiny tak ukazují důležitost a zároveň i složitost japonsko-čínsko-singapurských vztahů. A pokud do sledování zapojíte i špetku emocí, možná se necháte inspirovat i k něčemu většímu než jen ke standardnímu phočku k večeři.

Rozhodně ne fuj a až na menší výhrady spíše mňam. Bistro Ramen smířlivě komentuje spory východoasijských zástupců v jídle i politice a předkládá je ve stravitelné formě i pro Evropana.