Sherlock Koumes: Recenze

chiwetel ejioforelton johnemily bluntjames mcavoyjohn stevensonjohnny deppsherlock koumes
„Některé dekorace jsou zlé už od narození.“ Tohle kryptické poselství není zdaleka jediným, kterého se v tomto neprvoplánovém animáku dočkáte.

Animované pojetí detektivní legendy má ke standardnímu animáku daleko. Schválně se přiznejte, kdy jste naposledy v dětském filmu slyšeli slovo „nepotismus“? Tady se s podobnými hříčkami musí divácká obec nějak popasovat, a je k zamyšlení, jestli budou děti ochotny něco takového skousnout. Na druhou stranu se jedná o pokračování poměrně úspěšného Gnomea a Julie z roku 2011, jež má na svědomí John Stevenson. Ten před deseti lety nastartoval úspěšnou značku Kung Fu Panda, a tak se jedná o docela zajímavého tvůrce. Jak se s touto látkou popasoval?

Arogantní a fyzicky zdatný Sherlock Koumes je nejlepším londýnským detektivem, který si za životní poslání vytyčil ochranu zahradních trpaslíků. Jeho pravou rukou je samozřejmě doktor Watson, avšak poslední dobou začíná být jejich vztah poněkud napjatý. Linka slavných detektivů se propojí s životy trpasličího páru Gnomeo a Julie – čerstvě po nastěhování do nové zahrady totiž všichni jejich kamarádi a příbuzní zmizí. Čtveřice odvážných, ale rozhádaných hrdinů se vydává po jejich stopě a detektivní příběh na poměry dětského animovaného filmu vůbec není mizerný, ačkoli je zcela předvídatelný. V centru pozornosti je však něco zcela jiného.

A to konkrétně vztahy mezi oběma dvojicemi – Sherlock se k Watsonovi chová stejně přezíravě jako Julie ke Gnomeovi. Spíše než o detektivním pátrání je film o důležitosti péče o vztah k druhým lidem, ať už se jedná o lásku, či přátelství. Tento motiv se otře kolem většiny snímků pro mladší publikum, ovšem tady hraje skutečný prim a dává tak sympaticky jasné poselství.

Především zpočátku se dočkáme i řady popkulturních narážek a lehké podvratnosti, na které však postupem času už nezbývá tolik prostoru. Hudba postavená na hitech Eltona Johna příjemně naladí, stejně jako několik milých nápadů oživujících animaci. S dabingem pak zřejmě nebudete mít problémy. Jeho přítomnost totiž zamrzí jen z toho důvodu, že Johnny Deppa a Chiwetela Ejiofora v originále doplnili Jamese McAvoye a Emily Blunt z jedničky, což jsou hlasy, které by se poslouchaly docela hezky.

Sherlock Koumes tak představuje zábavný a překvapivě funkční animák, který si z předlohy bere, co potřebuje. Tento základ s lehkostí roubuje na předcházející shakespearovskou klasiku a dále jej rozvíjí. Což samo o sobě zní docela zajímavě. Společně s některými fajn momenty, odkazy a celkem svižným příběhem tu máme pohodou podívanou, kterou sice můžete s klidem propásnout, ale jestli vás k na ní někdo dotáhne násilím, zklamaní nebudete. A možná si to dokonce užijete víc než oni.