Renegáti: Recenze

luc bessonrenegadessullivan stapleton
Jak se povedlo nové akční béčko ze stáje Luca Bessona, ve kterém se hraje o hromadu zlata?

Luc Besson sice vloni natočil epického a epicky neúspěšného Valeriana a město tisíce planet, jinak se však jako producent pokouší pomáhat na svět spíš menším filmů. A levnějším. No prostě béčkovým. Někdy se mu povede terno a vypustí do světa úspěšnou sérii jako 96 hodin, Kurýr nebo Taxi, obvykle to jsou ale spíš akčňáky na jedno podívaní, které nezanechají větší dojem. A když už jo, obvykle se to s dalšími díly pokazí. U Bessona jsme se zkrátka naučili raději neočekávat mnoho a to i přes fakt (nebo spíš navzdory faktu), že trailery na jeho levné filmy vypadají obvykle dost dobře. To je i případ Renegades. Možná jste se na ně těšili stejně jako já. A stejně jako mě vás asi čeká dost nepříjemné překvapení.

Tohle akční béčko se totiž  moc nepovedlo. Příběh se točí kolem komanda Navy SEALs, jehož členové dělají bordel na Balkáně během války v Jugoslávii, unáší nepřátelské generály a snaží se najít 300 milionů ve zlatě. Ty by měly ležet na dně jezera, které vzniklo během druhé světové války poté, co odbojáři odpálili přehradu a obří vlna zatopila celé městečko i s několika desítkami nácků a jejich pokladem. A kvůli takovým prachům už se vyplatí vyrazit na vlastní pěst na nepřátelské území a riskovat hněv srbského magora milujícího raketomety i průšvih u nadřízeného s tváří oscarového J.K. Simmonse.

Papírově to tedy vypadá jako chudší kombinace A-Teamu a The Expendables řízlá třeba Saharou nebo jiným dobrodružstvím, v němž se hledá poklad. Krom Simmonse tu sice budete hledat známé tváře jen těžko, ale Sullivan Stapleton ze seriálu Protiúder, Mrtvý bod a z druhé Třístovky velitelské a vojenské charisma má, takže ani moc nevadí, že všichni okolo něj jsou zaměnitelné zelené mozky. Je tu však jedno velké nebo spíš obrovské ALE. V tomhle akčním filmu není skoro žádná akce.

Režisér Steven Quale se sice rozjíždí celkem efektně a dojde na blbnutí s tanky, celkem velkolepé přestřelky a destrukci půlky Sarajeva, ale pak jakoby mu došly prachy. V následující hodině dostaneme jen jednu průměrnou honičku vrtulníku s letadlem a spoustu potápění. A na finále jako kdyby někdo zapomněl úplně. Renegades jsou akční film bez akce. Bohužel ji tu nenahrazuje chemie mezi hrdiny (minimální), humor (ne moc vtipný) ani cokoliv dalšího. Celé to vypadá jako pilot k průměrnému akčnímu seriálu. Na ten bych se možná koukal, protože úvod se opravdu povedl, ovšem počítám, že moc dlouho by mi to nevydrželo. Takže krok vedle a docela mě to mrzí, tyhle military béčka se dnes už skoro netočí. I když možná to je lepší, než kdyby měly vypadat takhle.

avatar4/10

Navy SEALs dělají pořádek v Bosně, ale když se dostanou na stopu ukrytého zlata v hodnotě stovek milionů, rozhodnou se, že je čas na vedlejšák. Problém je, že po krku jim jde nejen přísný nadřízený, ale i naštvaní Srbové. Zní to jako fajn zápletka pro akční béčko, Renegades ovšem dojde dech hned po první a docela efektní scéně. Pak následuje jen nuda, minimum akce a pocit, že někdo projebal všechny prachy na honičku s tanky, aby pak v následující hodině neměl co nabídnout.

Tarmenel