Velká hra: Recenze

aaron sorkinidris elbajessica chastainkevin costner
Jessica Chastain ovládá muže v pokerové konverzačce. A daří se jí to docela zábavně.

Režijní debut v posledních letech velebeného scenáristy Aarona Sorkina (Steve Jobs, The Social Network) budil velká očekávání. Tenhle otrkaný Newyorčan totiž snad nikdy nenapsal nic špatného a všechny jeho scénáře se dočkaly velkých pochval. Teď se zkusil posunout ještě o stoličku výše a nebudu to natahovat – povedlo se.

Příběh je natočen podle skutečného případu a následné knihy Molly Bloom, bývalé nadějné lyžařky, která se po nedobrovolném konci kariéry vypracovala v pořadatelku monstrózních pokerových her. Miliony v nich jen létaly, a tak bylo jen otázkou času, než celá situace snaživé dívce přeroste přes hlavu a na scéně se objeví mafiáni. Copak si někdo může myslet, že lze podnikat v hazardních hrách takového významu, aniž by mu u dveří jednou zaťukaly kriminální živly? Inu, Molly zřejmě ano, a tak jí čekalo drsné vystřízlivění.

V titulní úloze exceluje Jessica Chastain a svým výkonem ohromila i zámořské novináře, kteří jej ocenili nominací na Zlatý glóbus. V podstatě nesleze z plátna, ale vůbec to nevadí, protože to prostě zvládá na výbornou. Potěší i Idris Elba v roli jejího právníka, Chris O’Dowd coby irský ožrala nebo Michael Cera jako bezejmenná pokerová celebrita (mimochodem, jeho postava byla inspirovaná třeba DiCapriem, Maguirem či Benem Affleckem). Naopak rozpaky budí Kevin Costner jako otec Molly, ovšem především díky trochu divně napsané a dějově umístěné roli.

Jak už to u Sorkina bývá zvykem, občas se nebojí diváka zavalit spoustou jmen, odborných termínů a dalších detailů, které herci střílejí kulometným tempem. Občas je to až zbytečná přehlídka znalosti tématu, většinu času se však poctivý scenárista naštěstí drží na uzdě a odvádí výbornou práci především v tom, jak dokáže podat rozvětvený příběh. Ten je navíc vyprávěný v několika časových rovinách podle toho, na co zrovna Molly vzpomíná. Sorkin však těžkou úlohu zvládá, příběh se mu pod rukama nerozsypal a dávkuje informace na ploše celých 140 minut dostatečně poutavě. Zamrzí snad jen trochu neuspokojivý závěr, ukazující Sorkinovo soustředění na procesní stránku i na úkor emocí či katarze.

Sorkin-režisér se především snaží udržet svůj scénář pohromadě, potěší proto i ignorace milostného života Molly – když vám týdně projdou rukama miliony dolarů, tak na takové blbosti prostě nemáte čas, že. Anebo třeba i ano, ale naštěstí se tímhle čas neztrácel. Potěší i dynamické nasnímání pokerových her, dělající ze sezení u stolu nad kartami téměř adrenalinový zážitek.

Mimo samotný zajímavý a spletitý případ si však každý najde to své; můžeme sledovat genderovou rovinu, v níž silná ženská hrdinka, obklopující se několika dalšími šikovnými dívkami, jasně válcuje zbabělé a neschopné muže. Anebo se můžete podivovat odvaze a naivitě obyčejné dívky, která se zarputilostí profi sportovce dokáže ovládnout i oblasti, o nichž vlastně nic neví. Velká hra prostě nabízí vícero podnětů mezi řádky a nezbývá jí než fandit. Sorkin ani tentokrát nezklamal.