Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Thajské prokletí Tonyho Jaa


ikona
imf
téma
Vzpomínáte si na kluka s nejostřejšími lokty v naší galaxii? Před deseti lety zazářil tak, že se lekli i veteráni z Hongkongu. Dnes jeho příběh připomíná spíš tragikomedii od Hřebejka. 

Možná jste se doslechli onen radostný klep, že si Tony Jaa zahraje jednu z vedlejších rolí v Rychle a zběsile. Zatímco jindy se Asiati obsazují, aby vylepšili komerční obraz filmu ve své domovině (především Čína, Hongkong, Jižní Korea a Japonsko), v tomhle případě lze přesvědčivě tvrdit, že jde spíš o Tonyho bojové schopnosti. Deset let je sice ukrutně dlouhá doba a přiznejme si, že s výjimkou poněkud zapomenutého Tom Yum Goong tahle thajská hvězda nic zásadnějšího než první Ong-Bak nenatočila, ale Tonyho styl je natolik specifický, že by se na plátně rozhodně neztratil. Mohla by to pro něj být jízdenka do Hollywoodu, jakkoliv krátkodobá. Teď to ale vypadá, že bude minimálně s pořádnou přirážkou.

 


Thajské megastudio Sahamongkol, které mj. velmi zbohatlo právě na filmech s Tonym Jaa a jeho následovníky (Dan Chupong, Jeeja Yanin), totiž hvězdu obvinilo z porušení kontraktu. Už to, že Tony s Universal o roli vyjednával je prý závažným porušením smlouvy a jestli toho hned nenechá, dočká se soudní obsílky a žaloby o nechutně vysokou částku. Abyste chápali, v Thajsku ještě pořád částečně dožívá studiový systém, který v Hollywoodu zrušili už před půl stoletím a ve zbytku civilizovaného světa jen o něco později. Tehdy studia herce "vlastnila" na několik let dopředu, platila mu fixní částku a nutila ho hrát v čemkoliv, co bylo zrovna po ruce. Tony kdysi dávno podobnou smlouvu podepsal na rovných deset let. Jenže pak se při natáčení druhého Ong-Baku (scénář, režie, hlavní roli) trochu sesypal a na pár týdnů zmizel v džungli. Taková meditace je občas pochopitelná, ale ne ve chvíli, kdy jako producent máte ve filmu nastrkané miliony a internetoví blogeři trhají vaši pověst na cáry. Producenti tehdy Tonyho zatlačili do kouta a donutili ho vykompenzovat ztráty podpisem dalšího kontraktu na dalších deset let.

 

Přeloženo do češtiny to znamená, že Tony Jaa bude pravděpodobně šaškovat v sice vizuálně hezkých, ale jinak po všech stránkách mizerných thajských akčňárnách do důchodového věku. A Sahamongkol ho do světa na zkušenou pustit nechce, protože se jednoduše bojí, že už by se nevrátil. Podobné hollywoodské nabídky ostatně odmítlo i v případě dalších kontraktem vázaných hvězd. Už vás slyším jak říkáte, že byste to nikdy nepodepsali, ale představte si partu bláznů do bojových umění, kterým někdo zamává před nosem milionovým šekem. Berete vrabce v hrsti nebo pečeného holuba na střeše? Tony i ostatní prostě šli po jistotě slušného živobytí.

Otázkou ovšem je, zda oněch deset let zvládne Sahamongkol naplnit nějakou rozumnou produkcí. Za měsíc má v thajských kinech premiéru Tom Yum Goong 2, ve kterém hrají všechny největší thajské akční hvězdy. A samozřejmě Tony Jaa, pro něhož by měl být snímek velkolepým návratem k formě (a do formy). Jenže první upoutávky předvádějí jen laciné CGI a otravné 3D, případně okoukané chvaty, které mají k nenucenosti těch z Ong-Baku hodně, hodně daleko. V Asii samozřejmě snímek uspěje, už kvůli 3D a záplavě slavných jmen, ale kromě několika nápadů v akčních scénách pravděpodobně nepřinese vůbec nic nového. Dva, tři takové filmy a Hollywood se o jednoúčelového šikulu přestane zajímat. To okno, kterému thajští producenti tak usilovně brání, se už začíná zavírat. A někdo ve vedení Sahamongkolu asi nechápe, že měsíc před premiérou by rozhodně byly lepším PR palcové titulky "Tony Goes to Hollywood" než "Pohádali jsme se s hlavní hvězdou, protože jsme vystrašení škrti". Ale kdo chce kam...

Tonyho manažer nicméně tvrdí, že veškeré kontrakty dávno vypršely a Sahamongkol je úplně mimo. Co z toho je lež asi zjistíme brzy, ale nedává smysl, že by si thajské studio pár týdnů před premiérou chtělo dělat negativní reklamu, té se totiž ve filmovém byznysu všichni vyhýbají jako čert kříži. Možná jde spíš o to, oťuknout Universal, jestli by mu náhodou Tony Jaa nestál za vykoupení z thajského otroctví. Podle mého je to až příliš optimistická představa. Nápad obsadit Tonyho vypadá jako klasická idea, co vznikla během několikahodinových rozprav u Dieselova bazénu. Prostě je to "jen" fajn nápad a jakákoliv právní nebo finanční komplikace by z něj mohla udělat nápad špatný.

Přiznejme si, že jinak než v roli záporáka velké série se Tony do Hollywoodu dostat nemohl. I kdyby ho producenti tenkrát v roce 2005 (po Ong-Baku a TYG, kdy byla jeho popularita na vrcholu) na Západ pustili, schytal by jedno, dvě nízkorozpočtová béčka, a pak by se možná snažil zachránit ze zadních pozic jako záporák v něčem větším. Americká kung-fu horečka, kterou koncem devadesátek jakž takž stihli Jackie Chan a Jet Li (oba ovšem až na druhý pokus, po neúspěšných amerických debutech koncem osmdesátek), je nenávratně pryč. Iko Uwais ze Zátahu si střihne malou roličku v Man of Tai Chi, a tím to pro něj pravděpodobně zhasne, protože všichni víme, že Reevesův snímek byl od začátku jen turnajové béčko natočené pro radost, nikoliv za účelem obřích zisků. Vždyť i korejská superhvězda Byeong-heon Lee, která nastartovala západní kariéru v ne zrovna malé sérii G.I. Joe z toho všeho dokázala vydojit jen miniroličku v RED 2. To je mimořádně slabé skóre, které naznačuje, že Hollywood chce asijské peníze, nikoliv však Asiaty samotné.

Man Will Rise není výjimka. Jde o thajskou produkci Sahamongkolu.

Celý ten napínavý souboj mezi Tonym a Sahamongkolem je tedy předem bez vítězů. Ano, bude fajn vidět Tonyho, jak dělá z Diesela karbanátky, ale bude to jen osamocený záblesk, po kterém nebude nic dalšího následovat. Všechny lokální hvězdy si prošly tvrdou lekcí. Ochutnaly sladký život Hollywoodu, ale ty chytřejší nově získaného vlivu po návratu do své domoviny využily k tomu, aby skrz nějakou koprodukci posílily své postavení. V tom ovšem Tony, vzhledem k napjatým vztahům s největším studiem v zemi, může doufat jen těžko. Thajský filmový průmysl je navíc velmi nešťastně polarizovaný. Prim hrají buď komedie nebo akční fašírky. To první je za hranice asijského regionu nepřenosné, tomu druhému už minimálně pět let chybí jakákoliv invence. Je smutné vidět ikonu tehdejší thajské žánrové revoluce, jak se topí v bažině stereotypu. Jeho ruce a nohy přitom kmitají pořád stejně přesvědčivě. Kde jenom udělali inženýři z Thajska chybu? Obávám se, že její hledání Tonyho kariéru dost možná přežije.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace