Musím říct, že tohle jsem nečekal. Ano, Jerry Bruckheimer koupil licenci na Prince of Persia a plácnul si s Disneym. Chtěli z toho mít velkolepou sérii. Ale až takhle? Angažováním Michaela Baye do pozice režiséra se mění řada věcí. Předně se hned tak nedočkáme třetích Mizerů, což zamrzí, ale pokud to má znamenat, že se perský princ dočká té nejlepší možné péče, jsem ochoten s tím žít. Rozpočet si už teď můžeme nalajnovat hodně vysoko (ovšem pokud půjde o první díl chystané trilogie, bude se Jerry zřejmě držet spíš u 130 milionů, tj. na spodní hranici své peněženky :), přičemž bude klíčové jak v kinech úspějí Transformeři, aby se zjistilo a) jestli se Bay dokázal otřepat z vlažně přijatého Ostrova; b) jestli jsou letos teenageři nadržení. Pokud obojí vyjde, myslím, že se není čeho bát.

Ano, jistě... mnozí se stále budou bát, že Prince of Persia bude jednou z těch velehloupých adaptací, které nerespektují původní předlohu. Obávám se, že s kompromisy bychom museli bojovat za každých okolností a neříkám, že teď budu pět oslavné ódy jen proto, že mám rád Bayův styl. Jeho přítomnost totiž definitivně naznačuje, že tohle bude první herní adaptace, o které se bude mluvit. A tím myslím všude. Nejde nám teď jenom o filmový zlom, ale také o marketingovou obrodu. Doposud byly herní adaptace na pozici jakýchsi žánrových levobočků a pokud jim někdo věnoval pozornost, druhým dechem stihnul dodat, že hry jsou váááážně škodlivé. To se bude jednoznačně tvrdit i u Prince (stačí se podívat na potoky krve, co tečou ve hře... film bude mít ale velmi pravděpodobně PG-13, takže s vnitřnostmi se rozlučte), ale pokud ten film vydělá, může být na prahu revoluce, podobně jako kdysi Spider-Man a X-Meni v žánru comicsových filmů. A zajímavější režiséri a herci se pak začnou zajímat o tucty herních adaptací, které leží v trezorech většiny studií. Možná byste se divili kolik licencí se toulá Hollywoodem.

Dvojka Bruckheimer-Bay je buď probudí a nebo uspí navždy. To je holt riziko povolání. Ale ať už Princ zažehne jiskru a nebo udusí plamínek, bude s největší pravděpodobností stát za to a už teď o něm můžeme mluvit jako o jednom z největších letních filmů roku 2009. Jako člověk píšící o filmu i o hrách nemohu skrýt nadšení. Stačí se podívat na poslední ukázky z Transformers, aby bylo jasné, že vizuální stránka nás vůbec nemusí trápit (klidně to řeknu nahlas, ale v tomhle směru jsem Michaela vždycky, i po Ostrově, považoval za nejlepšího v branži). Se scénářem už to bude horší, i Jordan Mechner (autor původní hry) připustil, že vyrábějí na základech herního příběhu úplně nový scénář. Naštěstí nad tím má plný dohled a tak by se neměli bát ani hardcore fanoušci. Ano, bude to jednoduché a povrchní, ale zároveň to bude zatraceně cool a při princových saltech bude závistí drtit popcorn i Spider-Man.

p.s. Obrázek vlevo je podobou prince v chystaném herním pokračování. Mohl by tak vypadat i ve filmu? Uvidíme.