A jsme zpátky. Uplynuly další tři týdny od našeho posledního zkoumání ekonomických pochodů v českých kinech, za které si nejvíc divácké pozornosti vysloužila Kletba bratří Grimmů. Gilliamův těžce zkoušený snímek zhlédlo za jedenáct dnů od premiéry do neděle 20. listopadu více než padesát tisíc diváků (a investovalo tím 5.7 milionů korun), což Terryho digitální pohádce dovolilo odškrtnout si na světové mapě další zemi, v níž se řádění slavné spisovatelské dvojice dokázalo probít na první místo kasovního žebříčku. A Terry Gilliam si může blahořečit, že mediální vír roztočený režisérovou návštěvou v Praze přivál jeho vesměs prodělávajícímu dílu nějaký ten miliónek do kasičky. Tví Češi ti prostě rozumí, Terry. Hůř ale domácí publikum slyší na Strašpytlíka, jenž ve zbytku světa těžko zpustí takové šílenství jako v amerických kinech. Disneyho kuře od své premiéry pouze jistí záda Grimmovým s nepatrným odstupem tří tisícovek diváku – přitom se mu stejně jako výplodu Gilliamovy fantazie o uplynulém víkendu (bezpochyby i kvůli čtvrtečním oslavám 17. listopadu) podařilo s týdenním odstupem o více než čtvrtinu navýšit tržby z víkendu premiérového.

Třetí místo si (dle statistik UFD) díky pozvolnému nárůstu tržeb jistí Strachova vánoční rozprávka Anděl páně. V prvním týdnu zlatý, od té doby pouze bronzový titul, který bezpochyby vyčkává i na adventní divácké žně, si jako další dětský titul na špici zasloužil už bezmála padesát tisíc platících návštěvníků. A se zatajeným dechem tak může spolu s kolegy vyhlížet čtvrtého Harryho Pottera, o jehož triumfálním nástupu do kin celého světa přilétá jedna strašidelná zpráva za druhou (celkově už Newellův hit dosáhl mezisoučtu 196 milionů dolarů). Gilliamovi a spol. proto nezbývá než do 1. prosince rychle sbírat šestáky, aby totální ofenzíva Warnerovic Ohnivého poháru co možná nejméně narušila kalkulace ostatních distribučních společností. Ale, nepředbíhejme... na Harryho soutěžení o život si musíme ještě pár dnů počkat, takže se smíme podrobněji věnovat zvolna vzlétajícímu thrilleru Jodie Foster Tajemný let. Na čtvrté místo v žebříčku mu stačilo dvanáct tisíc diváků za víkend a jeden a půl milionu korun na tržbách. Až s dvoutřetinovým odstupem za ním sondují situaci dva čeští maratónci: Zasloužilý Vachlerův střádač milionů (už jich má na kontě skoro dvacet) Doblba a co do víkendových tržeb hned v závěsu šplhající Švankmajerův horor Šílení, jenž ovšem dozajista chystá trpělivou, pomalou, ale o to účinnější štreku po filmových klubech a artových kinosálech.

Právě publikum holdující intelektuálnějšímu segmentu filmové tvorby pomáhá v první desítce k slušenému živobytí Jarmuschovým Zlomeným květinám, které se na sedmém místě překvapivě rychle zbavily až osmé počítačové adaptace Doom. Ti poctivější hráči holt na Dooma vyrazili hned zkraje jeho promítání, zbytek potenciálních diváků se zřejmě uchýlil do vyhřátých koutečků před počítači. Ostatně ze stejných důvodů musí zákonitě trpět i Romerova Země mrtvých debutující až na dvanácté pozici. Kdo by se podivoval, když datum americké premiéry museli zapomenout i zámořští filmoví pamětníci, za jejichž pátrání v archivech cestují kino- či DVDripy po většině cinefilských domácností České republiky (snad alespoň distributorům docvakne, že potenciálně kultovní tituly nesmí otálet s uvedením do kin... komu by se chtělo vyčkávat půl roku, když může mít zombies na disku do dvou hodin). Ovšem vraťme se ještě slovem k TOP desítce, kterou uzavírá rychle uvadající Wallace a Gromit, jenž svou fanouškovskou základnu nejspíš už plně potěšil, takže mu nezbývá než spolu s desátým Zorrem vybruslit z desatera nejúspěšnějších titulů. Na rozdíl od Legandy o Zorrovi ovšem nemusí být považován za vyložené zklamání, protože plastelínovým hrdinům se nejspíš podaří celkově přivábit bezmála dvojnásobek Zorrových fanoušků (zatím je skóre 42 : 29 tis. diváků). Nicméně i tenhle souboj bude stejně jako premiéra výborné Mrtvé nevěsty Tima Burtona pouze v zákrytu neurotického odpočítávání minut do nástupu lorda Voldemorta. Uvidíme, jak moc bude jeho entrée impozantní.