Alespoň pro filmové fanoušky to rozhodně platí. Jako správně vychovaný Evropan neuznávám sporty se šišatými míči a jakkoliv jsou v redakci filmy s touhle tématikou oblíbené (Světla páteční noci...hmm), nikdo z nás nesleduje americkou ligu, aby se mohl začátkem února rozvalit na pohovce a sledovat zápas o titul aneb Super Bowl.

To prostě neděláme. Američani to dělají a to v takové míře, že se hollywoodským studiím vyplácelo investovat do reklamního prostoru mezi touchdowny a prezentovat hitovky nadcházející sezóny. Třicet vteřin z nejperspektivnějších titulů, mnohdy s novými a exkluzivními záběry. I Evropan se tak naučil Super Bowl milovat a nedočkavě vyhlížel jeho termín. Ale tomu je teď konec. Hollywood rád platí zlatem, ale nesmí ho být příliš. Cena letos vzrostla na neuvěřitelných 2,6 milionu dolarů za třicetivteřinový spot a tak některá studia rovnou odkráčela a jiná se rozhodla peníze utratit trochu rozumněji.

Tento trend byl ostatně patrný už loni, kdy většina studií nasadila spíše druhořadé tituly. Je to celkem logická taktika, protože pecky jako třetí Shrek nebo třetí Piráti se propagují samy od sebe a nepotřebují už podobně exkluzivní prostor. Disney tak místo Pirátů protlačí do reklamních bloků komedii Wild Hogs a Sony oželí Spider-Mana, aby mohl zazářit Ghost Rider (ten však poběží v nepoměrně levnějším reklamním bloku před zápasem).

Letos tak bude nadílka Super Bowl spotů nečekaně chudá. Nedá se čekat, že by to někoho vyprovokovalo ke slevám, protože zájemců o reklamní prostor je dost a dost. Jsou to první náznaky hollywoodského šetření, nebo jen hoši z marketingu dostávají rozum a nechce se jim platit 90 tisíc dolarů za vteřinu, když všichni víme, že při reklamách běžný Američan zaboří nos do popcornu a nevnímá okolní svět? Nechme se překvapit, kam až tahle komerční restrukturalizace povede.