Jak ten čas letí. Jen co prošel oscarový účet za rok 2006 přes kalkulačku každého filmového fanouška, přiletěla další várka zlatých naleštěnců. Letos díky bohu nebude ve znamení stereotypně střižených životopisů ani zamilovaných či pištících gayů. Oscaři rekapitulující rok nového Bonda, drzouna Bonda, fenomenálních Pirátů nebo další várky hororových remaků nebudou hýřit barvičkami tolik, kolik se čekalo. Proč? Samozřejmě kvůli Dreamgirls, které víceméně vyhořely, když se musely spokojit jen s vedlejšími rolemi, nějakou tou technickou nadějí a absolutní hegemonií v kategorii nejlepší píseň. 8 nominací naznačuje triumf, bohužel opak je pravdou. Ale i tak je z čeho vybírat...

Únorový ceremoniál, který budeme samozřejmě přinášet „Live“ v přímém přenosu, může patřit Babylonu (7 nominací), který se tetelí ve všech důležitých kategoriích a za sebou má triumf na Zlatých glóbech, ale stejně tak i některému z filmů Clinta Eastwooda, jehož Vlajky našich otců a Letters from Iwo Jima mají nominace (2 a 3) rozesety nenápadně, ovšem s o to větší efektivitou. Potěšily nominace pro Potomky lidí (3 nominace) za kameru, střih a adaptovaný scénář, něco mi ale říká, že Oscary beztak opanuje problematická Skrytá identita (5 nominací). Tržby, hvězdy i minulost bez trofejí hrají ve prospěch Martina Scorseseho, jemuž asi bude definitivně umazán feťácký škraloup. Ale uvidíme...

NOMINACE:

Nejlepší film
Babylon (Babel)
Letters from Iwo Jima
Skrytá identita (The Departed)
Malá Miss Sunshine (Little Miss Sunshine)
Královna (The Queen)

Překvapila absence Condonových Dreamgirls na úkor Malé Miss Sunshine. Nezávislá komedie ale zůstala akademikům v paměti i přes nabitý podzim, takže převahu seriózních titulů nemusela konverzačka o žluté dodávce zjemňovat jen z kategorie původních scénářů. Favorit: Skrytá identita.

Herec v hlavní roli
Leonardo DiCaprio (Krvavý diamant)
Ryan Gosling (Half Nelson)
Peter O'Toole (Venus)
Will Smith (Štěstí na dosah)
Forest Whitaker (The Last King of Scotland)

Will Smith pravděpodobně zatuhne o pouhé nominace. Štěstí na dosah sice vydělalo balík, ale kritiky mu zas tolik nepřály. Jasným vítězem je Forest Whitaker, Ryanu Goslingovi musí stačit i překvapivá účast v TOP pětce.

Herečka v hlavní roli
Penelope Cruz (Volver)
Judi Dench (Notes on a Scandal)
Meryl Streep (Ďábel nosí Pradu)
Helen Mirren (Královna)
Kate Winslet (Jako malé děti)

Jednoznačnou triumfátorkou je Helen Mirren, která má zlatého plešouna předplaceného dobrý půlrok. Zdá se že hlavním motivem letošních Oscarů je serióznost - v hlavních kategoriích proto převažují těžká dramata, kvůli nimž ostrouhaly prakticky všechny herečky jmenované na Zlatých glóbech v rámci muzikálů a komedií.

Nejlepší režisér
Clint Eastwood (Letters from Iwo Jima)
Paul Greengrass (Let č. 93)
Stephen Frears (The Queen)
Alejandro Gonzalez Inarritu (Babylon)
Martin Scorsese (Skrytá identita)

Rozhodne politika. Pro Scorseseho hraje dosavadní ostudné přehlížení jeho práce. Ostatní mají v dostizích zjevné handicapy: Greengrassovi škodí absence v jiných kategoriích, Frearsovi nepřispívá usedlý Královnin styl, Eastwood má už příliš mnoho Oscarů a Inarritu je na staříky z Akademie možná opravdu příliš silné kafčo.

Herec ve vedlejší roli
Alan Arkin (Malá Miss Sunshine)
Eddie Murphy (Dreamgirls)
Djimon Hounsou (Krvavý diamant)
Jackie Earle Haley (Jako malé děti)
Mark Wahlberg (Skrytá identita)

Nečekal jsem absenci Jacka Nicholsona, ale jsem za ní rád, protože Jackova krysí grimasa už opravdu překračovala linii snesitelného přehrávání. Naopak můžeme přitakat Marku Wahlbergovi i Alanu Arkinovi. Již tradiční černošské zastoupení mezi oceněnými ale jednoduše musí stvrdit - a po mém soudu potvrdí - někdo z afroamerické dvojice Djimon Hounsou - Eddie Murphy.

Herečka ve vedlejší roli
Adriana Barraza (Babylon)
Cate Blanchett (Notes on a Scandal)
Abigail Breslin (Malá Miss Sunshine)
Jennifer Hudson (Dreamgirls)
Rinko Kikuchi (Babylon)

Neodvážím se tipovat. Holky z Babylonu mají každopádně nevýhodu, že se mohou vybít mezi sebou. Cate Blanchett si už slávy vymohla doslova hafo. Oscaři mohou mít svůj velký příběh v postavě dětské Abigail Breslin, mnohem pravděpodobnější je ale uchlácholení vypadlé superstar a nové muzikálové hvězdy Jennifer Hudson, která zaválela v Dreamgirls.

Nejlepší původní scénář
Guiilermo Arriaga (Babylon)
Michael Arndt (Malá Miss Sunshine)
Guillermo del Toro (Pan' s Labyrinth)
Iris Yamashita (Letters from Iwo Jima)
Peter Morgan (Královna)

Opravdu nabitá kategorie, v níž podle mého rozhodne to, že Malá Miss Sunshine v jiných kategoriích ostrouhá. Malým milým filmům se Oscar za originální scénář dává už pravidelně - vzpomeňme na Bokovku nebo Ztraceno v překladu.

Nejlepší adaptovaný scénář
Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Mark Fergus, Hawk Ostby (Potomci lidí)
Todd Field & Tom Perrotta (Jako malé děti)
Patrick Marber (Notes on a Scandal)
William Monahan (Skrytá identita)
Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Peter Baynham, Dan Mazer, Todd Phillips (Borat)

Potomci lidí mají příběh veleřídký, takže nevěřme v zázraky. Borat zase donesl na plátno příliš mnoho hoven, alkoholu a urážek jemného pohlaví. Notes on a Scandal jsme neviděli, jméno Patricka Marbera však slibuje leccos. Upřímně doufám v neúspěch Skryté identity alespoň v téhle sekci, protože sešitý scénář je jednoznačně nejhorší položkou celého Scorseseho remaku. Černí koníci? Field a Perrotta!

Nejlepší kamera
Vilmos Zsigmond (Černá Dahlia)
Emmanuel Lubezki (Potomci lidí)
Dick Pope (Iluzionista)
Guillermo Navarro (Pan's Labyrinth)
Wally Pfister (Dokonalý trik)

Sorry, ale nic jiného než Potomky lidí neberu. I když kompozičně strohé, přesto podmanivé obrazy Wallyho Pfistera bych dokázal též pochopit. Každopádně se znovu projevuje nadvláda kameramanského importu. A to je jen dobře.

Nejlepší střih
Douglas Crise, Stephen Mirrione (Babylon)
Alfonso Cuarón, Alex Rodríguez (Potomci lidí)
Richard Chew, Steven Rosenblum (Krvavý diamant)
Thelma Schoonmaker (Skrytá identita)
Clare Douglas, Richard Pearson, Christopher Rouse (Let č. 93)

Další souboj titánů. Střihová skladba Letu č. 93 dovoluje Greengrassovu filmu vyznít zcela výjimečným způsobem, filmy Inarritua a Zwicka jsou v tomto ohledu též vždy precizní. Potomky lidí netřeba komentovat. Proto ať už dostane cenu kdokoliv jiný než předpokládaný vítěz, Scorseseho dlouholetá kolegyně Thelma, nemůžeme se zlobit.

Nejlepší výprava
Dreamgirls
The Good Shepherd
Dokonalý trik
Pan's Labyrinth
Piráti z Karibiku 2

Určitě je z čeho vybírat. Dreamgirls jsou na půdorysu dvou dekád v showbyznysu vyrobené fantasticky, Pan's Labyrinth si zpoza moře přiváží monstrózně dobrou reputaci, proti níž nemá Nolanů Dokonalý trik, natož De Nirův Dobrý pastýř pravděpodobně šanci. Favorizovat přesto můžeme Piráty z Karibiku. Nejúspěšnějšímu filmu roku totiž pomůže i miliarda vydělaná v kinech celého světa.

Nejlepší kostýmy
Dreamgirls
Kletba zlatého květu
Marie Antoinette
Královna
Ďábel nosí Pradu

Zvítězí přezdobené kostýmy u Zhanga Yimoua, realistická úspornost v Královně, přestylizovaná Marie Antoinette, zářivé Dreamgirls nebo módní svět okolo Meryl Streep. Nechme se překvapit.

Nejlepší hudba
Javier Navarrete (Pan's Labyrinth)
Thomas Newman (Dobrý Němec)
Gustavo Santaolalla (Babylon)
Alexandre Desplat (Královna)
Philip Glass (Notes on a Scandal)

Nejlepší píseň
Nepříjemná pravda: Melissa Etheridge ("I Need To Wake Up")
Dreamgirls: Henry Krieger, Scott Cutler, Anne Preven ("Listen")
Dreamgirls: Henry Krieger, Siedah Garrett ("Love You I Do")
Auta: Randy Newman ("Our Town")
Dreamgirls: Henry Krieger, Willie Reale ("Patience")

Nejlepší masky
Klik - život na dálkové ovládání
Apocalypto
Pan's Labyrinth

Tak tohle se povedlo. Pravděpodobně první oscarová nominace pro sandlerovku! Ta se navíc opírá o stárnoucího Sandlera a mimický doplněk jeho digitálně vyrobeného obézního těla. Opravdu divoká kombinace. Pan's Labyrinth má o to větší naději, o kolik víc vypadali indiáni z Apocalypta jako... inu, obyčejní indiáni.

Nejlepší zvuk
Piráti z Karibiku 2
Apocalypto
Dreamgirls
Krvavý diamant
Vlajky našich otců

Nejlepší střih zvukových efektů
Piráti z Karibiku 2
Apocalypto
Letters from Iwo Jima
Krvavý diamant
Vlajky našich otců

Zvukové kategorie? Zavřete mě na týden do multiplexu a možná vám poradím. Takto může rozhodovat tradiční pompéznost Zwickových filmů, technická úroveň i popularita Pirátů, anebo utajené kvality Eastwoodových želízek.

Nejlepší vizuální efekty
Superman se vrací
Piráti z Karibiku 2
Poseidon

Až na úvodní běh po palubě má Poseidon výtečnou trikovou výbavu. Superman si taky vybral nějaké ty slabší momenty. Piráti dostáli předpokladům a samotný Davy Jones by jejich Oscara obhájil. Bude důstojnější než ten pro King Konga.

Nejlepší animák
Happy Feet
Auta
V tom domě straší!

Už se to probíralo milionkrát. Tučňáci vs. auta. V Evropě celkem jasný souboj, za mořem mají pro stepující opeřence ebohužel velkou, ale opravdu VELKOU slabost.

Nejlepší neanglicky mluvený film
Efter brylluppet (Dánsko)
Indigènes (Alžírsko)
Pan's Labyrinth (Mexiko)
Životy těch druhých (Německo)
Water (Kanada)

I kdyby Německo vyhlásilo třetí světovou válku, mexický Pan's Labyrinth nedá jejich estébáckému dramatu šanci. Alespoň dostane Del Toro na Hellboye o nějaký ten dolar víc. :-) Francouzsko-alžírské válečné drama nevypadá z dostupných ukázek špatně, ale na žabožroutské Bratrstvo neohrožených už je zvědavý jen málokdo. Dánský snímek neznáme, Voda je stará už skoro dva roky!

Kompletní nominace ZDE.

Zlaté maliny
S Oscary se tradičně pojí i vpravdě obludný institut Zlatých malin. Otravné anticeny, kterým jde často o zviditelnění sebe sama než o skutečné vydloubávání hnisu, letos naštěstí měly k dispozici hodně opravdu špatných a zároveň i poměrně zvučných titulů, takže excesů typu nominace Kate Bosworth na nejhorší herečku příliš mnoho nebylo. Maliny se držely bulvárních tváří (sestry Duffovy a Jessica Simpson) i fenomenálního Uwe Bolla, který by bez početné základny obdivovatelů jinak těžko s BloodRayne dosáhl na pěkných šest nominací. Ty překonala jen Sharon Stone s tragickým Základním instinktem a bratři Wayansové s prý zcela nepopsatelně špatnou veselicí Little Man. Na jejich sedm nominací nestačil ani Cageův Rituál (neboli Wicker Man) a Santa Clause 3 s pěti kousky nebo čtyřikrát nominovaná Žena ve vodě, jejíž pohlavkování za režii a scénář lze chápat za další z malinářských úletů. U Shyamalanů každopádně veselo nebude.