A je to bezesporu zatím největší překvapení letošního roku (dobře, zas tak dlouho se s ním nemazlíme). Benu Stillerovi jsme předpovídali dlouhý a úspěšný pobyt na první příčce Top Tenu, ale černí kápové ze Stomp the Yard přitancovali doslova odnikud a v polovičním počtu kin nakopali muzeálnímu Stillerovi zadek ve velkém stylu. Ultralevný snímek se spoustou gangsterských klišé a tanečních prvků vyinkasoval solidních 22 milionů a božský Ben se tak musel spokojit se stříbrnou pozicí. Noc v muzeu vydělala za víkend 17 milionů a má úspěšně nakročeno ke 200 milionové hranici (momentálně 185 milionů). Zastínit se nenechal ani další hitmaker, Štěstí na dosah s Willem Smithem sice už trochu zaostává za úvodní dvojicí, ale dalších devět milionů ho posouvá na hranici 135 milionů dolarů. Nejvíc na všem vydělal režisér Gabriele Muccino, kterého ještě před rokem nikdo neznal a teď má na kontě velkou hitovku. Tomu se říká americký sen.

Něco podobného si představují i producenti Dreamgirls, ale pozvolné navýšení kin (zatím "jen" na 2000 sálů) přineslo až čtvrtou příčku a hubených 8 milionů. Holky však mají ještě dost času a jakmile se začne šermovat pozlacenými soškami, mohly by toho chytře využít. V něco podobného asi doufá i učitelské drama s Hilary Swank, Mezi řádky, honosící se nálepkou "podle skutečné události". Do kina to zatím moc netáhne, ale film za mrzkých 20 milionů si na sebe zřejmě vydělá (za víkend utrhnul z pokladen pěkných 7 milionů). Zklamáním, které nevytrhne ani případná oscarová žeň, naopak zůstávají Potomci lidí. Universal prokoučoval marketingovou kampaň i nasazení do příliš nízkého počtu kin (někdo jim asi zapomněl říct, že je ten sci-fi thriller stál 80 milionů dolarů) a teď za to platí. Přesto se však Cuarónova pecka umístila nad dvěma novinkami tohoto týdne - Alpha Dogem od Nicka Cassavetese (indie škatulku nerozbila ani účast Justina Timberlakea) a Po stopách zabijáka. Zatímco Cassavetes má na svých 6 milionů dolarů tak nějak právo (žánr pro minority, nízký počet kin), u hororu o přerostlém krokodýlovi slabší výsledek překvapí. Možná je to přítomností Dominica Purcella, ze kterého už má každý druhý pozemšťan kopřivku.

Hlouběji v žebříčku se ale nacházejí ještě větší loseři. Devítku např. okupuje Arthur a Minimojové, který během prvního víkendu vydělal směšných 4,5 milionu dolarů. Na film za bezmála 90 milionů je to... slušný průšvih. Luc Besson holt dvojku natáčet nebude. Musím říct, že se mi tak nějak ulevilo. Dětské filmy jsou vůbec v ústupu - Šarlotina pavučinka vypadla z Top Tenu a jejích 72 milionů dolarů za pět týdnů rozhodně není vizitkou, jakou si studio představovalo. O dost hůře pak dopadl nízkorozpočtový animák Happily N’Ever After, který horko těžko překonává desetimilionovou hranici.

Mezi průšvihy se asi zařadí i Krvavý Diamant s DiCapriem, který je dalším důkazem toho, že Ed Zwick točí vynikající, ale nepříliš výdělečné filmy. Doufejme, že i do budoucna najde nějaké naivní producenty, kteří budou ochotni ve prospěch jeho vznosných myšlenek utopit svoje vydřené dolary. Každý neúspěch je naštěstí vykoupen, i když se někdy daří na překvapivých místech - šestému Rockymu jsme všichni přáli jen to nejlepší a 65 milionů dolarů jenom v amerických kinech, to je přesně to, co Stallone na stará kolena potřeboval. Snad ty peníze utratí za pořádné exploze ve čtvrtém Rambovi. :)

Co se bude dít příští týden? Čeká nás expanze Dobrého Němce a dorazí i zremakovaný Stopař. Těžko říct, zda se některému z nich podaří sesadit tanečníky nebo Stillera (ale pokud ano, tak bych to tipoval spíš na Stopaře), ale rozhodně promluví do dění na předních pozicích.

Kompletní žebříček najdete zde.