Tak a máme to za sebou. Při mohutné rekapitulaci uplynulé filmové sezóny jsme se sice obešli bez komplexního průzkumu finančních výnosů, to ale s ohledem na podrobné a pravidelné zpravování z pokladen kin jistě pochopíte i bez zasmušilého výrazu ve tváři. Můžeme jen ve zkratce potvrdit, že se o vánočních prázdninách přidala mezi stomilionové premiéry roku 2006 Stillerova Noc v muzeu a Smithovo Štěstí na dosah. Celkový počet „vítězů“ se ustálil na osmnácti. což čítá i Piráty z Karibiku 2, Auta, X-Men: Poslední vzdor, Šifru mistra Leonarda, Supermana, druhou Dobu ledovou, Happy Feet (ten má už monstrózních 176 milionů), Za plotem, Casino Royale, Talladega Nights, Klik, Mission: Impossible III, Borata, komedii Ďábel nosí Pradu, Skrytou identitu a Rozchod, a to samozřejmě v tomto pořadí. Nejdůležitější zprávou zimní sezóny bylo potvrzení megahvězdného statutu Willa Smithe a Bena Stillera. Oba dva maršálové hollywoodského mainstreamu ovládli i poslední víkend v uplynulém kalendářním roce, když si připsali 19 a 37 milionů dolarů. Smith a Stiller si nemají co vyčítat. Ten první sice vydělá o nějakých čtyřicet melounů míň než elitní člen Frat Packu, dokáže se ale udržet na špici i s (prý) zcela průměrným, skrz na skrz vykalkulovaným a prefabrikovaným dramatem s matnou propagací.

Nejvíce pozornosti si mezi Santa Clausem a šampáněm jinak vymínily zpívající Dreamgirls, v nichž se Bill Condon pokouší vytěžit z černošských hvězd spoustu pozlacených sošek. Zářivé retro, které přitahuje ječákem Beyoncé Knowles, charismatem Jamieho Foxxe a kadeřnickou divočárnou na lebce Eddieho Murphyho, má po sedmi dnech promítání na kontě milých 38 milionů dolarů... a to prosím jen z osmi stovek sálů. Z nich budou Dreamgirls postupně expandovat v naději, že jim oscarová Akademie dopřeje ještě více pozornosti, tak jako tomu bylo v případě Chicaga. Osobně tomu věřím a rezervuji pro Dreamgirls devatenáctou pozici mezi letošními stomilionáři. Ale možná jsme naivní a přespříliš okouzlený pohyby karamelové divy Beyoncé.

Ze zbytku pole Vánoce svědčily nejvíc Šarlotině pavučince, která zůstala zklamáním, ale vyšvihne se přes sedmdesát milionů. Rocky Balboa už trochu vrávorá, ale šedesát milionů má už stoprocentně jistých. A padlé ambice dramat The Good Shepherd a We Are Marshall alespoň vyrovnává lehoulinký ekonomický vzestup na 35 a 25 melounů. Navíc i průšvihy Prázdnin a Eragona se podařilo trochu zkrátit, jelikož se poměr mezi jejich hrubými zámořskými výdělky a rozpočtem momentálně ustálil na cifrách 50 ku 80 a 56 ku 100. Za týden je vyzve chabá konkurence v podobě jistě dementní komedie Codename: The Cleaner, moralitky od MTV Mezi řádky, expandujících Potomků lidí a dalšího levného vykrádání Shreka a Karcoolky v odpudivém animáku Happily N’Ever After. Nezapomeňme nicméně, že v lednu se do kina tradičně moc nechodí. Snad jen na horory... ty ale studia letos vynechala. Možná tušila neúspěch hororových Black Christmas, které o uplynulém víkendu zapadly na 13. pozici s prachmizernými čtyřmi miliony.

Kompletní žebříček naleznete tady.