Když jsem před týdnem lamentoval nad novým počinem téhle černošské továrny na peníze, v duchu se to ve mně mlelo. Není to tak dávno, co jsem kolegu imfa přesvědčoval, že Smith vydělá 100 milionů i v retro muzikálu o čističi bot, tím spíš v romantické komedii Hitch. Kritiky rozcupovaná adaptace dojemné knížky pojmenovaná Štěstí na dosah, která bude tak patetická, tak rodinná, a tak hluboce lidská (vztah otec – syn a slzičky spojené s drsným kapitalismem), až z toho budou evropským cynikům pukat žlučníky, ale potvrdila Smithův totální účinek. Tomuhle chlapíkovi by studia mohla vyplácet v klidu i třicetimilionové honoráře, protože pokud dovlekl Muccinův problematický biják z 2825 kin až k 27 milionům za první víkend a s ohledem na vánoční filmánii mu tak předplatil další stomilionový hit, pak se máme s Lawrencovým I Am Legend nebo s Bergovým Tonight, He Comes zase na co těšit.

Stomilionových zářezů ze Severní Ameriky bude mít Smith už deset z posledních dvanácti pokusů. Den nezávislosti, Muži v černém 1 – 2, Nepřítel státu, Wild Wild West, dvojka Mizerů, Já, robot, Příběh žraloka i Hitch vydělali od 100 do 300 milionů dolarů. Uvědomíme-li si navíc, že jediné dva „neúspěchy“ se pojí k vynikající Legendě o slavném návratu a ještě lepšímu Alimu, nemusíme se moc dlouze dohadovat o Smithově star-power a čichu na projekty.

Důležitá zpráva pro fanoušky fantasy: Eragon nepropadl. Došel si pro začátek ke slušným 23.5 milionům. Naštěstí ale nevydělal tolik, aby se studio nemuselo zamýšlet nad budoucností velké dračí trilogie a tváří v tvář rozporuplným reakcím recenzentů, čtenářů i nekritických obdivovatelů Johna Malkoviche nepřehodnotit víru v Stefena Fangmeiera. Nedoporučuju opakovat průšvih Fantastické čtyřky a dvakrát po sobě využít jednoho a toho samého patlala. Jeden Tim Story dnešní kinematografii prostě stačí. Sto milionů dolarů jen ze Ameriky si sice nezaslouží, ale výjimečně mu je můžeme přát. Protože pořád netvoří ani polovinu třistamilionových blockbusterů s obrýlenými čarodeji, panem Tumnusem, zlými skřítky a haštěřivým manželským párem bobrů.

A ještě jedna zásadní informace. Tentokrát pro příznivce hodných prasátek, která skotačí v bahně, plkají s pavouky a metají salta: Šarlotina pavučinka šla k pánu. Dobře jí tak. Zjevně „uchcanější“ variace na Rychlého Stripese, která podle amerických kritiků patří spolu s World Trade Center, Letopisy Narnie, Happy Feet a novou Lassie k nejlepším filmům posledních dvanácti měsíců...

...omluvte mě, směji se...

...tak tahle dětská libůstka vydělala i přes monumentální nasazení do kin (tři a půl tisíce sálů) a stomilionové ambice během prvního víkendu prachmizerných 12 milionů dolarů. Samozřejmě že si Šarlota a její prase přijdou minimálně na padesátku, ale i tak můžeme cítit určitou satisfakci, že ne každý stokrát viděný a sterilní prefabrikát zamotá americkým ratolestem hlavu.

A teď pozor. Už ve středu se spustí definitivní filmové šílenství díky šestce Rockyho, kterou budou rychle pronásledovat De Nirův The Good Shepherd, fotbalové drama We Are Marshall a bláznivá Noc v muzeu, jejímž prostřednictvím si to Stiller znovu rozdá se Smithem o pozici komerčně nejúspěšnějšího herce Hollywoodu. Něco mi říká, že jeho infantilní blbnutí nakope všem – boxerského veterána nevyjímaje – brutálním způsobem zadek. Děti jsou totiž mocné, ať si Šarlota tvrdí, co chce. Plejádu vánočních titulů si můžete prohlédnout tady.