...že se hrozně rád vrací do Prahy. To se dalo vcelku čekat, když se stejně jako nedávno Roman Polanski s Oliverem Twistem a Andrzej Bartkowiak s Doomem, rozhodl doprovodit českou premiéru Kletby bratří Grimmů osobní účastí. Samozřejmě z toho byla hlavně spousta slávy na červeném koberci, ale k tomu i jedna docela netradiční tiskovka...

Určitě jste alespoň zaslechli, že ex-Python s duší malého dítěte Terry Gilliam není „normální“ režisérskou hvězdou. Potvrdilo se to sotva po pěti sekundách tiskové konference, kdy se rozesmátý Terry s anarchistickým copánkem vřítil do sálu a rychle popřeházel všem zúčastněným jmenovky. Zmatený by v tu chvíli pochopitelně mohl být jen naprostý filmový analfabet, protože Terrymu asistovali hlavně Tomáš Hanák a Miroslav Táborský (kameramanovi druhého štábu Milanu Chadimovi a koproducentovi z Reforma Films Aleši Březinovi jmenovky zůstaly), ale i tak to infantilní Terry považoval za ideální důvod k prvnímu záchvatu smíchu. Sám Gilliam hned zkraje poznamenal, že mu Praha svědčí a že proto má „silly mood“ (upřímně řečeno, vypadal spíš zhuleně :-), takže se ani nedalo moc podivovat nad tím, že se víc času strávilo legračními etudami typu „Terry jde na záchod“ než hloubavým rozjímáním nad Grimmy nebo Gilliamovou dřívější tvorbou.

Místo toho se Terrymu Gilliamovi mazal ve velkém med kolem pusy a ulepený režisér lichotky neustále vracel poznámkami o tom, jak skvěle se mu v Praze pracovalo, jak moc fajn byl český štáb a na kolik si česká ekonomika díky Grimmům přišla (zůstala tu prý půl miliarda korun... a když se v Čechách posbírá stejná suma, Gilliam klidně natočí dvojku :-). Hodně se plácalo o splněných snech a zábavě při natáčení (stačila by vám pětiminutovka s Terrym a klidně byste uvěřili, že na plac chodil v kostýmu kašpárka), ale naštěstí se i přes Gilliamovu výslovnou prosbu o nevážné dotazy, probíraly i Grimmovic porodní bolesti.

Gilliam začal zhurta a s první zmínkou o Bobu Weinsteinovi použil slovo „stupid“. Stejně zhodnotil i tahanice o kameramana Nicolu Pecoriniho, jehož Weinsteinové odvolali po pár týdnech natáčení a celému štábu tak nezbývalo než několik natáčecích dnů stát nečinně na místě anebo naslepo (bez kamery) předehrávat scény z filmu (což třeba pro Miroslava Táborského laškujícího s Heathem Ledgerem a Mattem Damonem logicky nemohlo být nepříjemné). Na druhou stranu Gilliam překvapil tím, jak moc má své dílko rád – po sérii konfliktů na startu natáčení (kdy z projektu odešlo MGM a pak přišli potížisti Weinsteinové) totiž podle jeho slov problémy ustaly a Gilliam si nakonec dokázal vytlouct i právo finálního střihu!

I přesto byla na Gilliamovi patrná úleva, že svůj nový film, komorní melodrama Tideland s Jeffem Bridgesem, má už dávno kompletní doma ve skříni a že si po osmdesátimilionové megaprodukci mohl vychutnat natáčení o čtyřech postavách, jednom baráku a poli pšenice. Do kin se půjde na jaře. U nás mimochodem už známe přesné datum premiéry, kterým je 30. březen 2006.

Pak přišel na přetřes i Don Quijote, o jehož návratu do výroby se v posledních týdnech hodně spekulovalo. Gilliam potvrdil, že bezvýchodná situace se vybarvila trochu růžoveji a že existuje malinká šance získat od právníků scénář zpátky. Pak by byl Quijote Terryho příštím projektem (žádná jiná látka momentálně ve hře není). Ale nejásejte. Chvíli předtím než se Gilliam verbálně naladil na optimistickou vlnu, odpovídal na otázku, zda by se mu víc líbil film o Červené Karkulce nebo o Donu Quijotovi. Terry odvětil, že každý režisér má nejradějii film, který nikdy nenatočí – a proto volí Dona Quijota, jehož realizace je prý „nepravděpodobná“. Leccos šlo navíc odtušit i z rázného poklesu Gilliamovy nálady... prostě, pokud jste si u Fortuny vsadili, že se Deppův Don Quijote někdy vrátí, investovali jste do čekání na zázrak.

Tři poznámky na závěr: Když hovořil koproducent Aleš Komárek o dalších projektech realizovaných v Praze zmínil vedle Bonda i jeden po hříchu odložený projekt. Dobové drama Soul of the Age o Williamu Shakesperovi, které měl režírovat... teď se podržte... Roland Emmerich (docela by mě zajímalo, jestli by známý filmový devastátor nechal alespoň shořet Londýn nebo něco na ten způsob). Jinou podnětnou informaci nabídl Tomáš Hanák - když měl zhodnotit krásu Monicy Bellucci volil zhruba tato slova: „Pěkná je, ale že bych si z ní sedl na svůj vlčí zadek (ve filmu hraje vlkodlaka se sekyrkou – pozn. autora), to zase ne. Ale slušná buchta.“ Závěr ovládla stylová tečka Terryho Gilliama, který se s novináři rozloučil větou „A teď se půjdu poblít.“ Taky nás těšilo, mistře...