Borat rulez again. Kazašský destruktor bránic se trojnásobně rozkročil a z 2566 kin vytáhl o deset procent vyšší výdělek nežli posledně. 29 milionů dolarů působí impozantně i bez mikroskopického rozpočtu. Pro Foxe ovšem není nic důležitějšího než poměr výnosů vůči investicím: 18 milionů dolarů je už při současných výdělcích (zatím 67 melounů) krásným základem pro účetní kalkulace o možná nejúspěšnějším titulu roku 2006. Už můžeme pomalu rozjímat nad tím, co vyvede Cohenův Bruno. Zopakovat úspěch Borata, tedy vydělat z ničeho nic snad i 150 milionů dolarů, bude nicméně těžší než zapamatovat si data narození všech hrdinů národního obrození.

Veselo může být i na druhé a třetí příčce. Třetí Santa a animák Spláchnutej možná zůstanou v zákrytu za Boratem, díky minimálním předvánočním propadům (minus 13 a 11%) ale vybojují až osmdesát milionů dolarů. S excelentními výsledky sice příští týden zamává invaze zpívajících tučňáků z animáku Happy Feet, v porovnání se Saw 3 (pokles o 55%) si ale budeme smět dál notovat nad náramnou vydrží rodinné zábavy. Test odolnosti z příštího týdne by každopádně nebyl vůbec jednoduchý ani bez tučňáků: Zaútočí totiž Daniel Craig s první Bondovou misí v Casino Royale, dočkáme se i primitivní vězeňské komedie Let’s Go to Prison a Linklaterovy agitky Fast Food Nation.

Nepředbíhejme však na časové přímce a vraťme se ještě k aktuálním premiérám. Stranger than Fiction Willa Ferrella bohužel potvrdilo, že obsahové experimenty z ranku Adaptace ekonomicky nepovznese ani sebevětší superstar v hlavní roli. Na zauzlovanou komedii se pochopitelně nevydalo tolik teenagerů, kolik v létě přispělo do stopadesátkové kasičky s nápisem Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby, přesto by nás Forsterův film měl zajímat spíš kvůli chytrému námětu, pozitivním recenzím a hereckému souhvězdí (Hoffman, Thompson, Latifah...) než pro hypervýdělečnost, kterou decentně značí úvodních čtrnáct milionů.

Na šesté místo se prosadil Iñarrituovic Babylon, jenž si po zahřívacím oběhu v pětatřiceti kinech ozkoušel dvanáct set multiplexů. Pět a půl milionu na úvod potěší, což rozhodně nelze tvrdit o uvedení mysteriózního thrilleru The Return ani o Scottově Dobrém ročníku. Po vizuálně i příběhově nezajímavém traileru se lze naopak podivovat, že The Return se Sarah Michelle Gellar vyšplhal alespoň ke čtyřem milionům dolarům. Divíme se však i podhulené marketingové kampani a katastrofickým recenzím Scottovy pohodičky Dobrý ročník, která si i s Russellem Crowem nezasloužila víc než 3.7 milionů dolarů. Přesně takhle, dámy a pánové, poznáte absolutní propadák. Nám Evropanům teď nezbývá než Scottův malý evropský filmeček podržet. :-) Poslední zmínka patři nepřiznané coververzi Training Day, kterou svým jménem zaštítil génius filmového herectví Christian Bale. I na 960 kin není 1.8 milionu dolarů pro Harsh Times nijak objevnou cifrou.

Kompletní žebříček naleznete zde.