Pokud jsem o předchozím víkendu se Saw 2 a Zorrem uvažoval jako o možném rozjezdu pro spásný divácký přetlak, jenž vyvrcholí o Vánocích, ani náhodou jsem netušil, jak silně se k tomuhle datu budou muset vracet hollywoodští analytici. Protože to, co se podařilo naposledy "nakopnout" Pile, překvapivě mohutně přiživily dvě poslední premiéry. A přestože se v meziročním srovnání stále pohybujeme v červených číslech (loni startovali Úžasňákovi za 70 milionů), mají zámořští kinaři první důvody přestat pít na žal a místo toho chladit láhve na vánoční oslavy. Strašpytlík, českými médii okázale ignorovaná novinka od Disneyho, si totiž - jako první výlet chlapíků z továrny na Mickey Mouse do hájemství trojrozměrné animace - vydobyl za tři dny obrovských 40 milionů dolarů. V jiné sezóně by se nad takovým výsledkem nejásalo, ale letošní nouze ze Strašpytlíka ukovala nejúspěšnějšího víkendového nováčka od premiéry Karlíka a továrny na čokoládu (a to je pěkných pár týdnů). Kdo by to do podceňovaného kuřete řekl (mimochodem právem podceňovaného, což se už zítra pokusíme vyložit v naší recenzi) - maximálně tak největší optimisté od Disneyho, kteří si mohou gratulovat za potenciálně stopadesátimilionový výsledek razantního přeletu od "ploché" klasiky k trojrozměrně vyráběné rodinné zábavě.

Víkendová bilance se díky Strašpytlíkovi vyhoupla až na úroveň letní sezóny (v řeči čísel to znamená 70% narůst tržeb oproti víkendu, kdy startoval Doom), k čemuž dopomohl i neméně kvalitní odpich Mendesova dráma Jarhead. Kritici sice nejásají a počet okupovaných kin byl v porovnání se Strašpytlíkem nepřístojně skromný (3654 vs. 2411), přesto Jarhead pro studio Universal vyběhal více než 28 milionů, tedy čtvrtý nejlepší víkendový výsledek od poloviny prázdnin. Sam Mendes se tak nemusí strachovat, že by se splácení 72 milionů z rozpočtu mohlo zadrhnout, navíc když jeho skvěle propagované dílo bezpochyby neskončí jako rychlokvaška, ale naopak možná využije rezerv v počtu sálů a ještě vypiluje formu směrem k předávání Oscarů (recenzentské rozpaky jsou jedna věc, zvuk jmen jako Mendes, Foxx, Cooper, ale i Gyllenhaal a Sarsgaard druhá). Jestli se první vlnu diváků podařilo oslovit, mohl by se z Jarhead stát malinko nečekaný likvidátor stomilionové hranice.

A aby té radosti pro jednu novinku nebylo málo, nabízí se i výjimečně optimistický pohled na zbytek první desítky. Třetí v pořadí Saw 2 se nepropadá nijak dramaticky (17 milionů), i když blížící se konkurence má přeci jen o poznání jistější pozici. Na čtvrtém fleku tak tasí s uspokojivým obratem Zorro (10), páté si lebedí romantické Prime (5.2) a šestý plac kontroluje Dreamer (4.8). Jejich marginální ústup z pokladen by za normálních okolností sežral všechnu pozornost, to by se však nesměl dál a odvážněji probíjet George Clooney se svým Good Night, and Good Luck, který expandoval už do šesti stovek sálů, v nichž si připsal další tři miliony do své kasičky. Podle mnohých film roku se tak už v podstatě zaplatil (stál jen 7 milionů dolarů), přestože sběr se teprve rozbíhá. Nám Středoevropanům nezbývá než dál šponovat očekávání, která v příštím týdnu částečně zmate příchod thrilleru Derailed, Sheridanovy rapové pohádky Get Rich or Die Tryin` a papírově nejsilnějšího titulu, rodinného nástupce hitovky Jumanji, která se pokusí zaujmout názvem Zathura: Vesmírné dobrodružství. Rozplyne se kvůli nim optimismus posledních čtrnácti dnů?