Kdyby na kazašského reportéra někdo vytáhl jeho oblíbené „Jagsemash“ v pravém význam tohoto verbálního patvaru, pravděpodobně by mu z pod nechutného kníru vylezlo jedno táhlé „Naaaaajs.“ Ne Will Ferell, ale Sacha Baron Cohen se totiž stal komediálním králem roku 2006. Nejenže si Boratův stvořitel zahrál protivného žabožrouta v megahitu Talladega Nights, který v srpnu poslal na trůn právě Ferrella, ale teď si i podmanil Ameriku svou nečekanou komediální revolucí. V recenzi jsem se rozepisoval nejen o výjimečnosti Cohenova druhého celovečeráku, ale zdůraznil jsem i geniální marketingové postupy, které Borata bez velkých investic protlačily do každé domácnosti ve všemožných zpravodajských relacích. I proto s sebou Borat najisto přinášel výdělek - jeho lehce partyzánské natáčení sežralo mizivých osmnáct milionů dolarů. Ty se studiu de facto vrátily už za první tři dny promítání, a to se Borat uvedl, považte, v mizivém počtu 837 kin, tedy na samé hranici limitovaného nasazení. Studio spolu s kinaři i distribučními sítěmi zjevně podcenilo sílu Boratova běsnění a poněkud mylně o prvním víkendu teprve budovalo okolo kazašského vyslance auru výjimečné filmové události.

Impozantních 26 milionů dolarů s kolosálním průměrem 31 tisíc dolarů na kino (pro srovnání, obrovský hit loňského týdne Saw 3 vykazoval průměr třikrát menší) slibuje Cohenovu neotesanci až magickou stovku. Už příští týden Borat získá pro své dovádění více než trojnásobek momentálně okupovaných kin (tedy víc jak 2500), s ohledem na nízkou komerční opotřebovatelnost komedií, zvlášť těch dobrých (viz zasloužená pozice v TOP 250 na IMDb, zdravíme Scorseseho), s uvážením šeptandy, ale i toho, že se z Borata díky prvotnímu úspěchu a imagei vítěze stane i jistá společenská událost, můžeme očekávat podobný celkový zisk i o příštím víkendu. Násobit třemi 26 milionů nebudeme - to by se musel, začít třást i Titanic :-) - ale nájezd na stovkovou hranici by měl přesto získat mnohem konkrétnější kontury. Z Cohena se vyloupla superstar. S počtem sebevražd v řadách kazašských olitiků se však zvedá i šance, že se dočkáme i jednoho atentátu. Snad se tak nestane a Cohen bude dál perlit...

Nesmírně úspěšný víkend vyzařoval úroveň i na dalších pozicích. Ani Santa Clause 3, ani Spláchnutej sice nenaplnily potenciál, jenž do něj vkládali producenti, motání se okolo dvaceti milionů dolarů ale lze o „Boratově víkendu“ považovat za úspěch. Tim Allen v roli Santy Clause sice myslel po stomilionových předchůdcích jistě na víc a i Aardmani samozřejmě doufali, že se konečně zařadí mezi animátorskou elitu, dlouhodobý rodinný potenciál a vánoční dojezd by přesto oběma titulům mohl zajistit sedmdesát až osmdesát milionů dolarů. A to se po tragickém září a neslavném říjnu zaslouží ocenit.

Nejvýše z prověřených hitů se drží třetí Saw, která podobně jako druhý díl zubatého hororu „překvapivě“ klesá poměrně pozvolna (ztráta 53% je v rámci hororového - „rychlokvaškového“ - žánru velkým úspěchem). Skrytá identita potvrzuje svůj komerční kalibr a velice dobře se předvádí i Dokonalý trik, který si přes pokles o 18% připsal dalších sedm milionů a vyrovnal tak svůj čtyřicetimilionový rozpočet. Naopak pořád trochu rychle padá Clint Eastwood s Vlajkami našich otců, jímž sice přibyly dvě stovky promítacích lokalit, přesto oproti poslednímu víkendu poztrácely skoro třetinu svých výnosů. Pozor si musíme dát ještě na dnes desáté drama o britské královně The Queen, které si z mizivých tří stovek sálů vyžádalo solidní tři miliony. Pro zajímavost: O The Queen se už dlouho před premiérou v zámoří mluvilo jako o velké oscarové naději pro Stephena Frearse. Nevím, jestli producenti tak dobře lobbují u zámořských žurnalistů, anebo jsou dozvuky z festivalů tak hlasité... každopádně tahle podpora předem avizuje solidní komerční úspěch a dlouhé nohy.

Mimochodem, uplynulý víkend potvrdil to, o čem se začalo spekulovat po loňské vánoční invazi Narnie, King Konga, Pottera a jim podobných. Ze zimy se stává „druhé léto“ a zrovna letos by se s trochou štěstí (a Boratovských hitů) mohl listopad s prosincem rovnat květnu až červenci. Příští rok to se Spideym, Bournem, Johnem McClanem, Transformery, Potterem, Božským Evanem, jednou nenažranou krysou a Shrekem (uf, to je síla, co) bude samozřejmě trochu jednoznačná polívčička, i tak by ale měli analytici trhu zpozornět. A my můžeme alespoň chápat, proč si Warneři dovolili nasadit Smithovu ambiciózní sci-fi I Am Legend až na podzim. Mluvíme samozřejmě o příští sezóně a do té uplyne ještě spousta vody v českých i amerických potůčcích. A celkem jistě si do oné chvíle odbudou premiéru Scottův Dobrý ročník, thriller se Sarah Michelle Gellar The Return, Baleovo Harsh Times a Forsterův průnik Adaptace a Ferrellovských pitominek pojmenovaný Stranger than Fiction. Zapojme ale do prognóz i expandující Babylon božského A. G. Inaritta a samotného Borata. Ridley, tuhle tlačenici si asi odskáčeš. A bude to škoda...

Kompletní žebříček naleznete zde.

P.S.: Na Borata zjevně chodí i černoši, židé, romové a ženy. Nebo že by těch bílých mužů bylo tolik?