Žijící legenda americké kinematografie, chodící filmová encyklopedie a momentálně nejaktivnější režisér své generace potřetí v řadě uspěl. Komerční triumfy Martina Scorseseho mají ovšem jedno specifikum – v podstatě nikdy z nich nevyplyne, že by se ekonomická bilance vyškrábala z červených čísel. Ač se tomu těžko věří, tvůrce tolika nadčasových děl v posledních patnácti letech zazářil pouze díky Mysu hrůzu a jinak vrávoral mezi zklamáním a vyloženým propadákem (Kundun ani Počítání mrtvých za mořem nedosáhli ani třetiny svých nákladů). Samozřejmě, Scorseseho mecenáši nevkládají dolary do umu tohoto vitálního staříka jen pro čistý zisk, ale kvůli umělecké kvalitě, která se v dnešním materiálním světě nevyváží ničím jiným nežli plešouny, glóby, palmami, lvy a jinými podivnostmi z lůna přírody. Proto mohl být za trefu do černého po važován i stomilionový Letec, jenž skončil v porovnání s rozpočtem v minusu (počítaje podíly kin), i Gangy New Yorku, které přes slušný zájem amerického publika zvedly hlavu až díky zbytku světa.

Něco podobného teď prožívá Skrytá identita. 27 milionů dolarů za první víkend je sice milým překvapením i historicky osmým nejlepším startem říjnové premiéry, s ohledem na enormní náklady (relativně enormní v rámci žánru) bude Scorsese splácet investovaných 90 milionů dolarů až díky očekávaným žním v Evropě a Asii. Jako remake Volavky – mimochodem prý velice povedený - snad nebude v Hongkongu a zemích poblíž odpuzovat, ale naopak vábit. Do té doby se bude smát Michael Bay, který pracuje přesně opačným způsobem. S nulovými uměleckými ambicemi, zato se zájmem o kapesné amerického teenagera... a tak ukutil z dalšího hororu za babku zatraceně výdělečné zboží. Šestnáct milionů z rozpočtu se mu jako producentovi Texaského masakru motorovou pilou s podtitulem Počátek vrátilo už za první tři dny, celková padesátka proto jistě podnítí vznik dalších upištěných řezničin s agresivním Leatherfacem.

Dva modelové příklady amerického současného blockbusteru (drahý skvost plný hvězd, který finančně nepřesvědčuje vs. laciná vyvražďovačka s okamžitým ziskem) jsou v žebříčku pronásledovány Loveckou sezónou i třetí novinkou: Prý sotva průměrnou komedií z fabriky MTV Employee of the Month. Jedenáct milionů naplnilo poměrně věrně prognózy a nijak extra nepomohlo bárbíně Jessice Simpson v zažehnutí megahvězdné hollywoodské kariéry. Právě na její úkor asi ztratil hodně ze svých výnosů druhý díl Jackass, naopak slušně se dál daří Costnerovým Záchranářům nebo Rockovu Gridiron Gangu. Bohužel Phillipsovo School for Scoundrels je definitivně propadákem na dvě facky. Za týden bude ohromně napínavý debut Smrtící nenávisti, která se pokusí i přes matné trailery a pověst absolutní šlichty (navíc přetáčené těsně před uvedením do kin) napodobit stamilionový sukces první americké Nenávisti. Hodně problematický boj ale čeká i Man of the Year Robina Williamse, wrestlingové akční béčko v osmdesátkovém stylu The Marine nebo druhou verzi Capoteho biografie nazvanou Infamous.

TOP 10 v plné verzi tady.