Nechybělo mnoho a mohl jsem se před vámi naparovat. Mohl jsem si zamachrovat jako novodobý Nostradamus, otevřít si na Primě od jedné hodiny ranní Cívalovu věštírnu a nechat do ní (za těžký peníz) telefonovat vystrašené majitelky koček s průjmem i zdrcené slečny, kterým partner pláchl s jinou. Jenže to všechno vzala Uma Thruman. Možná jsem odtušil osud tří ze čtyř stěžejních titulů uplynulého víkendu, ale co na tom, když mnou jmenovaný černý kůň skončil semletý v salámu. Moje superbejvalka nepřekvapila, ale naopak propadla kolosálním způsobem. Její rozpočet sice nebyl nikde oficiálně odtajněn, těžko ovšem předpokládat, že by při trikových scénách se mstivou superhrdinkou nepřesáhl minimálně padesát milionů dolarů. Romantiky jsou, jak víme, ekonomicky nevypočitatelné. Stejně jako trikové komedie. Československý rodák Ivan Reitman na ožehavost látky dojel, a teď si spolu s celou produkcí jistě vyčítá, že alespoň jednu z hlavních rolí neobsadil kýmkoliv z dvojice „amerických zlatíček“, tedy buď Reese Witherspoon, nebo Matthewem McConaugheym (a pokud možno oběma). Zápolení Lukea Wilsona s Umou Thurman naproti tomu vybralo za uplynulý víkend prachmizerných 8 milionů dolarů, které nevedou výš než k celkové pětadvacítce. Co vám mám povídat, zkrátka propadák. A tak trochu comicsový. Zvykejme si na to.

Ale teď už k vrcholu poslední TOP desítky v amerických kinech. A ke hlazení ega. :-) Úděl druhých Pirátů z Karibiku nebylo extra složité odhadnout: Standardní čtyřicetiprocentní sešup navedl bárku Jacka Sparrowa na moc pěkných 35 milionů, díky čemuž si Davy Jones a jeho pobočníci plachtí už za snových 321 milionů dolarů, přičemž jejich cesta zdaleka nekončí. Naopak umírají sny o stovce milionů pro Zemeckisovskou dětskou bubáčinu V tom domě straší (alias Monster House). 23 milionů sice není úplně beznadějných, v rámci nabité letní sezóny, kdy za rohem oxidují už dva další animovaní konkurenti (Mravenčí polepšovna a Barnyard), ovšem Monster House odsuzují k nekalým sedmdesáti milionům dolarům (pokud všechno dobře půjde).

Ještě větší průšvih ale potkal slavného M. N. Shyamalana. Ještě nedávno tolik populární hitmaker poprvé tvrdě narazil. Důvody pro chudinký start za 18 milionů jsem předznamenával už před týdnem, a lze je shrnout do trojbloku „zklamání z Vesnice, žádné hvězdy a pohádka na dobrou noc“ (v tomto pořadí důležitosti). Shyamalan byl přitom od Šestého smyslu zlatým dítětem zámořského žánrového filmu, protože jeho Znamení, Vesnice a „Vidím mrtvé lidi“ vydělaly takový balík, o němž si jiní thrilleráři/hororáři nechávají zdát jen jednou za život a s extází pod jazykem. Žena ve vodě podle zkazek na síti nebaví ani recenzenty, ani diváky, takže při rozpočtu 75 milionů pravděpodobně nevytřese z amerického publika ani úhrnnou padesátku. Odečtěte si podíl kinařů a přičtěte náklady na propagaci a pochopíte, proč Shy právě netrpělivě vyhlíží uvedení ve zbytku světa. Každopádně, dva propadáky v jeden víkend, to už povážlivě smrdí. U Shye tím spíš, že Žena ve vodě vydělá v USA tolik, co relativně (ale opravdu RELATIVNĚ) zklamavší Vesnice získala jen za první víkend v distribuci. Proto posíláme upřímnou soustrast rodině Shyamalanově: Soběstačný Ind padl a neoblomná důvěra studií jistě s ním. Před Shyem teď pravděpodobně leží buď nabídka na nějaký zaručený žánrový projekt (pokud možno horor s pointou a velkou hvězdou), anebo riskantní mise za titulem s nižšími náklady i ambicemi. V jakémkoliv jiném a dražším případě očekávejme opakování průseru s Ostrovem...

Zato Kevin Smith je v pohodě, jelikož jeho dychtivě vyhlížený sequel ke Clerks právě splatil všechny svoje náklady. Smithovi sice momentálně kdekdo spílá kvůli hašteření s Joelem Sieglem, při spokojených ohlasech fanoušků mu ale nelze nepřát pokoření výnosů nejúspěšnější Smithovky, šílenosti jménem Jay a Tichej Bob vrací úder, která si za mořem zasloužila přes 30 milionů dolarů (při polovičních nákladech). Clerks 2 na tuhle metu pravděpodobně nedosáhnou, protože rozhodující kupa fanoušků se nahrnula před plátna už v první promítací den. 9 milionů za první víkend přesto musí Smithovi stačit, jelikož se při pětimilionových nákladech stane jedním z nejziskovějších tvůrců roku 2006. Aneb, říkal tu George Lucas něco o budoucnosti Hollywoodu postavené na levných, bezmála nezávislých filmech? :-)

Ano, říkal. Na rozdíl od Warnerů jsem ho slyšel. Jejich předraženému Supermanovi se daří sice líp, 200 milionů mu ale i tak nejspíš o pověstný vlásek unikne (zatím si nahrabal 178). Na standardy komediálních rychlokvašek si poměrně dobře vedou oddychovky My dva a křen (4. místo, 12 M) a Wayansovic Little Man (5. plac, 11 M). S jejich výdrží ale jistojistě silně zamává příval příštích novinek. Allenův rozpustilý Sólokapr sice zůstane i přes účast Hugh Jackmana v pozadí, už Warnerácká Mravenčí polepšovna by ovšem mohla do TOP tenu promluvit trochu razantněji (osobně jí ale nevěřím na víc než 16 milionů) a bez zájmu náctiletých nezhnije ani školní veselice John Tucker musí zemřít. Jednoznačně největším tahounem přesto zůstává Mannovo Miami Vice, které stoprocentně sesadí Pirátskou dvojku z trůnu. Cokoliv pod 25 milionů za první tři dny by bylo velkým zklamáním, s hrozivým rozpočtem (135 milionů), nehvězdností Colina Farrella a zrádným eRkovým ratingem však bude v kancelářích Universalu i přesto zatraceně horko. Na druhou stranu, kde jinde než v Miami by mělo být...

Kompletní žebříček najdete zde.