Dnešní exkurzi americkými kasami začneme stylově špatnou zprávou. Pokud špičky studia Warner Bros. neodvolají co slíbily a nenaslibují co odvolaly, Brandon Routh si svoji pláštěnku nejspíš nějaký ten pátek neprovětrá. Supermanovo ultimátum pro druhý díl znělo 200 milionů dolarů v Severní Americe. Nechutný rozpočet jedničky se ale nedaří přeplatit, přestože by Američané šli za comicsovými hrdiny až na Aljašku. Superman totiž nejen že vyšel z módy, ale v Singerově podání si ani nedokázal naklonit diváky na svou stranu. Kdo četl naši recenzi, jistě tuší, že se špatným reakcím publika v redakci víceméně nedivíme. Přesto se se spokojeným ratingem na IMDb (matoucím?) a neméně pozitivními recenzemi (že by protekce pro přemýšlivého homosexuála?) enormní dvoutřetinové propady víkend co víkend nepředpokládaly. Superman tak může 200 milionům už leda zamávat z jedné ze svých vycházek na oběžnou dráhu.

To Piráti si prozpěvují zcela jinou písničku. V honbě za rekordy nepolevili ani týden po premiéře, když si připsali několik tuctových primátů (nej pondělí a úterý plus nejvýdělečnější „nepremiérová“ středa) a vyhráli pozlacenou plaketu za nejvýnosnější první týden v distribuci nebo nejrychleji nastřádaných 200 milionů. Kanonáda nej nej nej přitom neustane, protože Piráti z Karibiku spolehlivě zaválí i mezi sprintery k 300 milionům. Pokud mě mé propočty, které vycházejí z relativně mírných sobotních a nedělních ztrát, neklamou, zakotví Deppova posádka po čtvrtém víkendu už na 370 milionech (při propadech o 40%). A popluje dál přes 400 milionů dolarů. Nelze se nad tím nechápavě pozastavovat. Piráty prodává image vrcholné události sezóny a na křik o jeho nadvládě se budou nabalovat další a další zvědavci. Navíc můžu po dnešní projekci místopřísežně prohlásit, že se na Verbinskiho druhou výpravu lze vypravit i podruhé, což bych v případě Supermana doporučil snad jen těm nejtrpělivějším divákům nebo příbuzným Lexe Luthora. Více se můžete dozvědět v recenzi.

Provařili jsme první a čtvrté místo uplynulého víkendu, čímž se uvolnil prostor pro zbylé dva medailisty. A novice. Trochu překvapivě vyšel ze souboje dvou nuzných komedií vítězně Little Man bratří Wayansů. Ano, to jsou ti roztomilí chlapíci, kteří si jednou za rok přištrádují do kina s humoristickým výblitkem, v němž se černoši buď převlíkají za blondýny nebo zlodějská mimina (případ Little Man), což spoooustu Američanů kupodivu zajímá víc než okresní přebor v kuželkách. 21.7 milionu Wayansům jistě polechtá kapsy, vzhledem k ubohosti jejich výpotků bych ale vsadil všechny své orgány na brzký úprk do ekonomického důchodu. Taškařice You, Me and Dupree (alias My dva a křen) vydrží díky skopičinám Owena Wilsona nejspíš o pár dní déle, přestože si otevřela trafiku jen s 21.3 milionů za první víkend. I tak z Universalu nejspíš vykopli slečnu, která má na starosti kalendář a nasazování jednotlivých titulů na volná místa v něm. Owen Wilson si prostě neměl vyšlapávat na Piráty. V červnu, květnu a možná i srpnu by mohl s trochou štěstí zabodovat po vzoru kolegy Vaughna a jeho stamilionového Rozchodu. Takto dosedne na 55 milionů a ještě bude děkovat panence Marii za přízeň a světlo v duši. Zbytek pelotonu si můžete sami zkontrolovat v tabulce linkované dole pod článkem. Zavětříte mj. nálet Linklaterova Scanner Darkly na pěkné desáté místo (a dva miliony dolarů) i nestydatě trvalý zájem o Auta či konverzačku s Meryl Streep Devil Wears Prada. No schválně: Kdo z vás téhle komedii za laciný peníz věštil před premiérou skolení stovky, vážení?!

Příští víkend bude pravděpodobně trojdenním vystřízlivěním a sérií padlých snů zároveň. Animovaný Monster House (alias V tom domě straší) si sice jistě myslel na sto milionů, s vlažnými trailery a nevhodností pro malé (příliš strašidelné) i velké (příliš primitivní) děti ale po mém soudu prohučí (o prvním víkendu) víc než Polární expres a na rozdíl od něj se ani nedočká spásy v podobě dlouhých Vánoc. Existenční potíže předpokládám padnou i na mistra Shyamalana, doposud jisté komerční eso. Vesnice mu totiž vymlátila polovinu trumfů (= polovina naštvaných diváků), což se při první odbočce od velkých hvězd i ryzího hororu v rámci Ženy ve vodě nemusí vůbec vyplatit. V téhle situaci může spíš překvapit Moje superbejvalka: Nemá sice takový zvuk a věří se jí o deset milionů níž než výše zmíněné konkurenci, ale jak jistě víte, romantika se nikdy neokouká. Ta comicsová zvlášť. Pro Clerks 2 platí to samé v ještě nižší příjmové třídě. Nicméně aspoň poznáme, jak velkým kultem jsou pro Amíky dvanáct let staří Mladí muži za pultem. Přes všechen premiérový mumraj cítím v páteři, že Truhla mrtvého muže bude i o třetím víkendu zajímat největší procento turistů za hollywoodskými pohádkami. A tak to má být.

Kompletní žebříček najdete zde.