Přání smrti: Recenze

bruce willischarles bronsondeath wisheli rothjoe carnahan
Jak se povedla nová verze filmové klasiky, v níž se zákonů dbalý hrdina mění v nelítostného zabijáka?

Pokud nepočítám skorocameo v Nezlomném a miniroličku ve dvojce Sin City, které stejně nikdo neviděl, objevil se Bruce Willis v kinech naposledy před pěti lety. Od té doby si dokázal totálně zkazit pověst, když se o jeho manýrech rozpovídali Kevin Smith a Sylvester Stallone, a zakotvil v mizerných béčkových akčňácích, v nichž  nemusí používat mimické svaly. Pořád totiž existuje spousta lidí, kteří mají Willise zafixovaného jak superhvězdu a prostě po jeho novince, ať už je jakkoliv špatná, sáhnou. Přání smrti tak tuhle hereckou ikonu vrací do kin po docela dlouhé době a Willis možná tuší, že víc podobných šancí vyškrábat se zpátky nahoru už možná nedostane. Návrat na velké plátno se mu naštěstí docela povedl.

Zatímco v původním filmu si Charles Bronson zahrál architekta, tentokrát je hrdina Paul Kersey chirurg, ale ona to vlastně moc důležitá změna není. V obou verzích šlo zkrátka o člověka, který patřil k vyšší třídě, byl zvyklý hrát podle pravidel, dodržovat zákony a věřil v systém. Kerseyho život se však od základu změní v okamžiku, kdy při nepovedené vloupačce zemře jeho manželka a dcera skončí v kómatu. Policie se sice snaží vrahy najít, bohužel to trvá příliš dlouho a Paul začíná ztrácet trpělivost. A tak se rozhodne pořídit si zbraň, vyrazit do ulic a ukázat zločincům, jak chutná jejich vlastní medicína. Brzy se z něj stane celebrita. Jeho tvář sice nikdo nezná, ale celé Chicago žije jen tím, že v ulicích chodí bílý čtyřicátník s pistolí a zabíjí zloděje, drogové dealery a další škodnou. Je to hrdina, nebo hrozba společnosti? V tom nemá jasno ani policie, Paula jeho nový koníček začíná docela bavit. A brzy se dostane i na stopu lidí, kteří mají na rukou krev jeho nejbližších…

Ačkoliv se v minulosti kolem nového Přání smrti motalo hned několik zajímavých filmařů, nakonec se režie ujal Eli Roth a u něho nejsme zvyklí na to, že bychom dostávali extra dobré filmy. Popravdě ani tentokrát to není nic zásadního, pár věcí se ovšem Rothovi upřít nedá. Pokud se drží béčkových vod, všechno šlape tak, jak má. Přestřelky jsou patřičně rázné a poměrně drsné, dojde i na lehké mučení a s krví se nešetří. Občas se sice dočkáme ne úplně vhodného humoru, ale jinak je to prostě docela fajn akční řezničina, která eRkový rating v některých momentech solidně ždíme. Akce je přehledná, Willis v naštvaném módu stejně zábavný jako před lety a záporáci dostatečně hnusní na to, abyste se těšili, až je chirurg/zabiják rozstřílí na kusy. V tomhle směru je všechno OK, pokud vám tedy nebude vadit pomalejší rozjezd. Kersey vyrazí do akce až někdy po hodině, což může být pro někoho, kdo má staré Přání smrti spojené se scénou, v níž Bronson krájí lidi kulometem, trošku překvapující.

Ona však ani ta stará jednička nebyl klasický akční film a šlo do značné míry o drama. A to už Eli Roth tolik neumí. Paul Kersey v podání Bronsona byl v původním filmu člověk, který nenáviděl násilí, ale musel se mu postavit. On i diváci řešili, jestli jsou jeho činy dobré nebo zavrženíhodné a tehdy to vcelku fungovalo. Teď ne. Jakmile se režisér spolu s Willisem pokouší vydat do vod psychologického dramatu a začnou řešit otázky morálky, práva bránit svou rodinu a „preventivně“ útočit na zločince, začne celé Přání smrti působit trošku směšně. Většina scén, ve kterých se Willis musí postavit svým vlastním činům a svědomí, se sem vyloženě nehodí. Rothovo Přání smrti je akční béčko, které chce zaujmout především (nebo možná spíš jen a pouze) násilnými scénami. V okamžiku kdy se pokouší tvářit se jako něco víc, zklamává. Na to, aby film fungoval i jako seriózní drama s postavou, jejíž psychologie a motivy se dají brát vážně, je to prostě příliš hloupé.

Willisovi je mnohem lépe v poloze naštvaného fotřika, který se rozhodl hodit všechno za hlavu a vyřešit problém se stoupající zločinností definitivně. Poprvé po letech nepůsobí úplně znuděně a jeho charisma pořád zabírá a popravdě vůbec by mi nevadilo, kdyby se za pár let jako Paul Kersey vrátil. Jen by asi nebylo od věci, kdyby si tvůrci uvědomili, v čem jsou jejich silné stránky a co jim zas až tak úplně nešlo. Víc střílení, méně nefungujících pokusů o pohled do duše utrápeného člověka a bude to fajn. Přání smrti není žádná zázrak, ale šlape, baví a ukazuje, že Willis ještě možná nepatří do zapomnění. Nic víc se od tohohle filmu snad ani očekávat nedalo.