Cesta za králem trollů: Recenze

cesta za králem trollů
Jak zachránit princeznu, srovnat namyšleného prince a poradit si s obřím monstrem?

Většina lidí si asi pod pojmem „film ze Skandinávie“ představí nějakou tu extrémní depku nebo drsné drama s oscarovými ambicemi a kvalitami, o jakých si může většina českých filmařů nechat jen zdát. I tady se ovšem točí jiné žánry a ačkoliv romantické komedie z Norska nebo dánské horory v našich kinech moc často nevídáme, pohádky si k nám občas cestu najdou. A to je dobře, protože pokud jste viděli třeba pár let starou Cestu za Vánoční hvězdou, tak asi víte, že nejsou vůbec špatné. A novinka Cesta za králem trollů ukazuje, že tenhle žánr na sever od nás opravdu umí.

Těžko říct, jestli by se tahle dobrodružná pohádka dostala do našich kin, kdyby se v Česku netočila, ale buďme rádi, že se tak stalo. Příběh má celkem blízko k domácím pohádkovým klasikám o Hloupém Honzovi. Tady se jmenuje Espen, je to snílek, tak trochu flákač a možná (jen možná) malinko hňup. Zatímco jeho bráchové a táta dřou, on má hlavu v oblacích a moc práce po něm nezůstane. Což je dobře, protože když začne pracovat, obvykle to neskončí moc slavně. No a teď se mu povedlo spálit chalupu. Jediná šance jak věci napravit, je najít princeznu Kristin. Ta teď oslavila osmnácté narozeniny, odmítla si vzít namyšleného nápadníka a utekla z domu. A v tom tkví problém, protože pro neprovdané osmnáctileté princezny si přijde obrovitý a děsivý král trollů. Kdo Kristin najde, dostane ji za ženu a k tomu ještě půl království. Espenovi a jeho bratrům by sice stačila ta chalupa, ale to teď není podstatné. Přišel čas vyrazit za dobrodružstvím!

No a tak se vyráží. Cesta za králem trollů se drží pohádkových klišé, ale naštěstí těch správných. Snílek Espen se chová slušně, a tak občas vytáhne bráchy z problémů, pomůže nějaké té kouzelné bytosti, která mu to vrátí a záporácký princ je takový parchant, že mu budete přát, aby si na něm obří troll zatančil kozáčka. Celé to splňuje ty správné pohádkové standardy, takže se dočkáme napětí, humoru, trošky poučení i akce. Jen té romantiky moc není, protože hlavní hrdinové stráví většinu času daleko od sebe, ale vůbec to nevadí.

K tomu si přičtěte solidně vypadající kostýmy, skvělou kameru, která umí prodat nekonečné norské pláně a obří vodopády i působivě vypadající české lesy, a především trolla. Většinu času z něj sice vidíme jen stíny nebo pouze kousky těla, když se ale na scéně objeví celý, rozhodně vypadá velmi slušně, stejně jako další potvory, na něž hrdinové během svého putování narazí.

Cestě za králem trollů se těžko něco vytýká, pokud k ní člověk přistupuje s tím, že jde o norskou pohádku a ne film pokoušející se konkurovat Pánovi prstenů. Dobře vypadá, hezky se na ni kouká, je zábavná, napínavá i výpravná a tak akorát dlouhá. Jen možná co se příběhu týče malinko obyčejná a nepřekvapující. Na druhou nejsem si úplně jistý, jestli zrovna u pohádkového žánru je to na škodu. V každém případě pokud do kina vyrazíte s partou osmiletých, měli by být spokojeni všichni. Ti menší se budou možná v některých scénách trošku bát, ale to taky nemusí být od věci, ne?

Espen zničil rodinnou chalupu a pokud chce dát věci dohromady, musí najít a zachránit princeznu a získat tak půl království. Bohužel princezna se octla v zajetí obřího monstra a navíc si na ni brousí zuby i namyšlený princ ze sousedního království. Tahle záchrana nebude jednoduchá... ale bude zábavná. Norská dobrodružná pohádka točená v Česku má sympatické hrdiny, pěkné kostýmy, překvapivě dobré monstrum a všechno, co by podobná žánrovka měla mít.

speedy.mail

PraSiteL

jantar30