Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

10 věcí, které jste nevěděli o sci-fi Ready Player One


ikona
imf
ready player onesteven spielbergtéma
Adaptace veleúspěšné knižní předlohy dorazí už koncem března, ale nikdo zatím neví, co od ní má vlastně čekat. 

Ready Player One: Hra začíná, což je jeden z těch zdánlivě nepřeložitelných názvů, u kterých české znění v podstatě za dvojtečkou stínuje originál, je v první řadě neuvěřitelně úspěšná knížka o velkolepém dobrodružství, jež ve svých kulisách střídá dystopickou realitu roku 2045 a virtuální pohádkový svět jménem OASIS. Pětačtyřicetiletý Ernest Cline napsal Ready Player One už v roce 2010, ale chvilku trvalo, než se kniha stihla přeložit do mnoha jazyků a proslavit po celém světě. Byla to ovšem jen otázka času, protože čtyřicátníkovi Clineovi se povedlo do Ready Player One začarovat nostalgii osmdesátkových dětí po popkultuře jejich dětství. A protože my jsme v redakci sice děti devadesátkové, ale kvůli normalizaci jsme většinu osmdesátkového materiálu konzumovali se zpožděním, není divu, že se knížka v letech 2013 až 2015 šířila od redaktora k redaktorovi stylem “to si musíš okamžitě přečíst”. Clineova kniha je jednou velkou fan service, která se nemusí v tištěné verzi omezovat jakýmkoliv copyrightem a vesele tak zmiňuje desítky až stovky slavných videoher, filmů a knih. I díky tomu se čte doslova jedním dechem.

K prodeji filmových práv došlo ve stejný den, kdy Cline podepsal smlouvu s vydavatelem, tj. v roce 2010. Už ve formě manuskriptu se totiž o příběh strhla velká bitva, jež přilákala k vyjednávacímu stolu i Warnery. Ti po právech okamžitě chmátli, ale následně vyčkávali, až se jim podaří ulovit toho správného režiséra. A v roce 2015, tedy už v době, kdy kniha uchvátila většinu světa, se ozval Steven Spielberg. To chystanou adaptaci okamžitě vystřelilo na vrchol zájmu a zároveň jí zajistilo štědrý rozpočet a zájem médií. I proto je docela překvapivé, že byla marketingová kampaň doposud vlažná a studio ji dohání doslova na poslední chvíli. V jistých kruzích jde přitom o jeden z nejočekávanějších projektů roku. Na co se tedy můžeme těšit?

6. Čtenáři vs. diváci, fantazie vs. práva

Z ukázek je patrné, že film v některých ohledech půjde jiným směrem. Někteří fandové už začínají panikařit, ale je nutné si uvědomit, že trailerová kampaň zatím ukazuje skutečně jen nesouvisející výseky z děje. V knize si Cline může dovolit tempo dávkovat, držet diváka v očekávání, než se objeví první indície. Pak se šlápne na plyn a dalších pár stran zajistí, že už paperback neodložíte. Spielberg to bude mít mnohem těžší, protože bude muset všechno stihnout v plus mínus dvou hodinách, což by mohlo úvodní expozici ublížit. Na druhou stranu je to pořád Spielberg, autor mnoha klasických filmů, jejichž vyprávěcí struktury Cline otevřeně kopíruje. Svým způsobem je tedy Steven tím nejpovolanějším režisérem.

A přesto mu jeho roli asi nikdo nezávidí, protože bude muset bojovat proti fantazii čtenářů, v jejichž hlavě OASIS ožilo způsobem, kterému nelze konkurovat. Ať jsou to Clineovy popisné pasáže, které vás účinně vtahují do děje (samotná zápletka je velmi jednoduchá, budování světa je to, co vás drží v napětí), nebo možnost citovat opravdu páté přes deváté. Spielberg sice pracuje s velkým katalogem referencí, ale bohužel má hranice, kdy chtě nechtě narazí u diváků na mezery. Skutečně nevěřím, že všichni rozeznají minoritní postavy ze Street Fightera, ale třeba i Železného obra nebo citace konkrétních scén. Předpokládám, že si Spielberg občas bude muset pomoci doslovnou ukázkou originálu, což mu ale ještě víc ubere na stopáži. Může z toho být snímek, který opravdu odsýpá, ale taky film, co zakopává o vlastní nohy. Doufejme spíš v to první.

7. Rebélie v upoutávkách

S tím také souvisí onen důraz na dění ve skutečném světě a zmínky o hnutí odporu v poslední ukázce. Čtenáře to vyděsí, protože Wadeovo zjištění, že mají jeho akce v OASIS v reálném světě širší důsledky, je v knize bráno hodně šmahem, zatímco snímek z něj dělá jeden z hlavních motivů. Boj proti korporátu samozřejmě v knize je, za rozluštěním hádanky a ovládnutím OASIS se žene i korporace Innovative Online Industries, která chce lukrativní svět kontrolovat a je ochotná angažovat desítky tisíc anonymních pěšáků, jež luští hádanky a odklízejí nepohodlnou konkurenci. Knižní Wade je ovšem natolik pohlcen vlastním dobrodružstvím a honbou za Hallidayovým odkazem, že je mu snaha stát se virtuálním Mojžíšem a vyvést miliardy hráčů z případné otroctví IOI totálně buřt. Tady to vypadá, že Wade bude hrdinou vzpoury proti systému ve stylu filmových adaptací Hunger Games nebo Labyrintu. Ale vlastně proč ne, tohle si nová generace diváků žádá. Jen doufejme, že Spielberg tuhle linku ukočíruje a nebude lacinými životními moudry rozmělňovat budování vnitřního světa.

8. Brána do rozšířeného virtuálního vesmíru

Warneři by si měli dát na pevných základech filmu dát hodně záležet, protože už se objevují první zmínky o tom, že Ready Player One nebude sirotkem. Nejde ani tak o český název Hra začíná (je opravdu jen doslovným překladem toho anglického), ale chystanou druhou knihu od Clinea, stejně jako samotný potenciál zápletky. Jestli bude Ready Player One kasovním hitem, lze očekávat, že se Warneři téměř bezedných možností rychle chytnou, ať už by šlo o další filmy, nebo třeba televizní seriál. Virtuální svět OASIS totiž nabízí miliony potenciálních zápletek i hrdinů, aniž by se přestal držet popkulturních berliček, jejichž jediným stropem jsou případné poplatky za licence. I tady to ale může fungovat jako s product placementem, tj. herní vývojáři méně slavných produktů se budou rvát o to, aby mohli mít ve filmu/seriálu cameo. A pokud to bude celé pod Warnery, mohou se mihnout postavy z jeho vlastního katalogu, ať už jde o aktuálně běžící věci nebo ty archivní. Možnosti jsou skutečně bezbřehé, jen to někdo musí chytře vymyslet a dobře sepsat, aby to nepůsobilo nuceně.

9. Tuning do poslední minuty

Již zmíněná přeplácanost filmového OASIS je zatím velkým otazníkem. Může se jednat o záměrnou nedokonalost, aby byl divák neustále upomínán, že sleduje dění ve fotorealistickém, ale přeci jen nedokonalém “falešném” světě z jedniček a nul, resp. pixelů. Zároveň je ale třeba vizuální stránku hodnotit s rezervou, protože upoutávky čím dál tím častěji prezentují nedokončený produkt, na němž se pracuje do poslední možné chvíle. Už jsme viděli spoustu průměrně vypadajících trikových scén v trailerech na letní blockbustery, jejichž vizuální stránka se pak na stříbrném plátně magicky vyšvihla. Rozpočet Warneři neprozradili a pravděpodobně ho budou úzkostlivě tajit až do premiéry (v případě úspěchu se pak taková částka vždycky nějak provalí), lze však očekávat, že se Spielberg pod 150 milionů dolarů určitě nevešel. Už vzhledem k tomu, jak podstatná část snímku se odehrává ve virtuálním světě.

10. Konec jedné éry

Ať to dopadne jakkoliv, pro vizionáře Spielberga je to dost možná poslední dobrodružný film v ranku, který si pamatujeme z jeho zlatých let. Čtvrtý Indy ukázal, že Spielbergova schopnost nenuceně odvyprávět velkolepé dobrodružství přeci jen s léty trochu utrpěla, jakkoliv třeba pozdější Tintinova dobrodružství (nebo překvapivě i Most špionů) obsahují větší než stopové množství největšího hollywoodského vyprávěče. Bohužel nám ale přibývá i Obrů Dobrů a Válečných koní. Ready Player One jako by bylo Spielbergovým pokusem chytit ujíždějící vlak a ukázat mladým, že starého psa lze naučit novým kouskům. Všichni (si) držíme palce, aby se to povedlo, ale v koutku duše klíčí obava, že by byl samozvaný Spielbergův nástupce - J.J. Abrams - na tuhle látku dost možná vhodnější. Už proto, že umí od Spielbergových klasik mistrně opisovat. Dost možná líp, než samotný velmistr v kšiltovce, jehož zlaté ruce pomohly na svět Indymu, E.T. - Mimozemšťanovi nebo Jurskému parku. I tomu je ale letos neuvěřitelných pětadvacet let a jeho duchovní pokračování Jurský svět jasně naznačuje, že doba pokročila. Ready Player One nám tedy mimo jiné ukáže, jestli je blockbusterové řemeslo zemí pro starý. Pevně doufáme, že jo… vždyť už taky nejsme nejmladší.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (32)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace