Nit z přízraků: Recenze

daniel day-lewisnit z přízrakůpaul thomas andersonphantom thread
Dvě velká jména a trochu podivné téma o pedantském krejčím. Stačí tahle kombinace k úspěchům?

Daniela Day-Lewise všichni známe a obdivujeme. Jeho ochota naplno se ponořit do každé role skoro hraničí s řadou psychických poruch, ovšem diváci z toho obvykle profitují famózními výkony, a tak se moc neznepokojujeme. Na jeho nejnovější výkon jsme si museli počkat pět let - naposledy nás uhranul jako Abraham Lincoln v přece jen trochu utahaném Spielbergově historickém dramatu. I tentokrát, pro svůj údajně poslední film, si Day-Lewis vybral pedantského režiséra, konkrétně Paula Thomase Andersona, s nímž už spolupracoval na povedeném Až na krev. Tohle kombo má bezesporu nejvyšší ambice, a i přes drobné nedostatky jim dostává.

Historický příběh se točí kolem Reynoldse Woodcocka, fiktivního návrháře luxusních šatů v Londýně 50. let minulého století. Woodcock je přesně takový, jaký musí být, aby bylo zábavné na plátně sledovat osudy krejčího – puntičkářský, nesmírně náročný až nesnesitelný, za všech okolností profesionální a chladný. Obzvlášť to poslední dříve či později začne drásat všechny jeho modelky/partnerky, o které se částečně stará Woodcockova sestra, ovládající domácnost rázovitého umělce. Na první počtení se tak jedná o pěkně toxické prostředí, které semele každého, kdo do něj vstoupí. Zatím poslední kočandou, jež se pokusí z excentrického návrháře vykřesat trochu těch citů, je sympatická venkovská servírka Alma. Podaří se jí to?

Oscar za kostýmy by mohl být samozřejmostí, protože téhle sféře byla věnována opravdu velká péče. Zmínit musím i atmosférickou hudbu Jonnyho Greenwooda z Radiohead, která vás spolehlivě přenese do snobské části poválečného Londýna. A to navzdory tomu, že zde časoprostor není zachycen konkrétněji a že celospolečenské reálie nejsou v centru zájmu - pouze probleskují odkudsi z pozadí.

Vše pak obaluje soustředěná Andersonova režie, u níž nebudete pochybovat, že je každý detail přesně tam, kde ho autor chtěl mít. Dokonce včetně možná až příliš utahané první hodiny, jejíž vrcholy představují ty nejpomalejší a nejtišší scény. Pak se ale dočkáme i konfliktu a do centra děje se dostane melodramaticky pojaté zkrocení zlého muže.

Nejvyšší měřítka samozřejmě splňují i herecké výkony – o Day-Lewisovi asi nikdo nepochyboval a šedesátiletý londýnský švihák zase jednou dokázal, že prostě neumí zahrát špatně. Je proto až překvapivé, že s ním obě výrazné ženy (Leslie Manville v úloze sestry a snad ještě lepší Vicky Krieps jako Alma) dokázaly držet krok. Ze všeho pak jasně plyne, že PTA natočil další suverénní a pompézní kousek pro náročnější diváky, kteří si dokáží vychutnat i jemné vztahové a psychologické nuance. Díky za něj a těšíme se na další!

Obsedantní krejčí a lehkomyslná servírka řeší vztahové problémy pomocí jídla. Paul Thomas Anderson natočil psychologicky patologickou a filmařsky precizní studii jednoho nesourodého soužití, u které se budete náramně bavit.

novoten

radekch

Phil cze