Téma: Dočkáme se v českých kinech MoviePassu?


ikona
TedGeorge
box officehollywoodimaximfkinanetflixtedgeorgetržby
Více než milion a půl Američanů chodí do kina skoro zadarmo. Budeme i my?  

Asi těžko najít v současnosti výbušnější téma než je MoviePass. Tato aplikace umožňující za nicotný paušální poplatek chodit do kina třeba třicetkrát za měsíc, je mnohými považována za spásu všech kinařů. Jiní vidí problémy, které tento model přináší. V tomto tématu si (pro nás pořád exotickou) aplikaci představíme, vyjevíme si pro a proti a na závěr se zamyslíme nad tím, jestli má služba budoucnost. Ke čtení si otevřete Sauvignon 2016 z Vinařství Veverka a jdeme na to.

Takže kde je ten hlavní háček pro našince? Ano, chápete to správně. MoviePass zatím funguje jenom ve Spojených státech amerických a jeho možný příchod na lukrativní trhy v Evropě a Asii je pořád ve hvězdách. Nemluvě o České republice, která je bohužel až příliš často zařazena v povědomí západu jako země východní a tím pádem pirátství zaslíbená. Netřeba připomínat, jak dlouho trvalo Netflixu, než se odhodlal dát deseti milionům Čechů šanci.

Pojďme si v rychlosti připomenout, co to vlastně je ten MoviePass. Pokud budu trochu zjednodušovat, tak za měsíční poplatek, který defacto kopíruje Netflixáckých deset babek, umožňuje aplikace divákovi přístup k téměr neomezenému množství filmů. Na rozdíl od Netflixu ale musí zájemce vytáhnout paty z domova a zamířit do nejbližšího multiplexu, který aplikaci MoviePass podporuje. Jsou tu samozřejmě jistá omezení.

Tím hlavním je, že musíte být v Americe. To ale zdaleka není všechno. Když už tam jste, zapomeňte na maraton pěti filmů za jedno odpoledne. Aplikace vám umožní přístup na jeden film za 24 hodin. V ideálním případě tedy můžete shlédnout 30 filmů měsíčně. Máte rádi 3D, případně IMAX? Zase smůla, tzv. prémiové formáty za příplatek jsou z aplikace vyjmuty. Stejně tak je nutné si uvědomit, že aplikace nespolupracuje úplně se všemi kiny a multiplexy. Tvůrci aplikace se chlubí, že MoviePass můžete využít ve více než 90 % kinech na území USA, ale reálně to bude o něco méně.

Výčet nevýhod nekončí. Chodíte rádi na půlnoční premiéry a rezervujete si místa dlouho dopředu? S námi řešenou aplikací na to zapomeňte. Ta totiž funguje na bázi registrace a koupě vstupenky v okamžiku, kdy jste jenom pár desítek metrů vzdáleni od daného kina. Nemluvě o tom, že máte možnost rezervace až 30 minut před začátkem představení. Pořád to není všechno. MoviePass vám umožní koupit najednou pouze jednu vstupenku. Chystáte se na rande a chcete použít aplikaci? Nedělejte to. Vysvětlovat ženě, že jí zvete do kina, ale je docela dobře možné, že si kvůli aplikaci nebudete moci sednout vedle sebe, je asi stejně cool, jako pozvat ji na slavnostní večeři do nádražní restaurace v Havířově.

Dobrá, to bychom měli nevýhody a na tomto místě je třeba zakřičet: „Vybodněte se na ty maličkosti a pokud můžete, jděte do toho“. Tahle služba je pro koncového uživatele pořád neuvěřitelně výhodná a pokud chodíte alespoň dvakrát měsíčně do kina, skoro až povinná. Je nutné si uvědomit, že MoviePass začínal svojí cestu za slávou s předplatným 50 dolarů měsíčně a ještě před osmi měsíci se pyšnil 20 000 věrnými předplatiteli. Někdy v průběhu srpna minulého roku se však všechno změnilo. Sleva na 10 dolarů vyrazila fakticky všem dech a stovky tisíc lidí najednou začali žádat o magickou kreditní MoviePass (respektive MasterCard) kartu, kterou společnost posílá poštou. K dnešnímu dni jich společnost rozeslala více než milión a půl a pokud se dá věřit zprávám ze zámoří, na druhý milión nebudou čekat příliš dlouho.

Těšíte se, že se MoviePass v budoucnu podívá i k nám a vy už nebudete muset utrácet stovky a tisíce korun za těch pár vstupenek, které každý měsíc zakoupíte? Ne tak rychle. Nejenom podle mého názoru je byznys model, který aplikace představila, dlouhodobě neudržitelný. Zamyslete se se mnou. Všechno to funguje tak, že se zjevíte 30 minut před začátkem projekce v kině a pomocí appky si zažádáte o vstupenku. V tu chvíli už máte v ruce onu kreditní kartu, kterou vám společnost poslala poštou.

MoviePass zaregistruje, že máte zájem o vstupenku na Posledního z Jediů a zjistí, v jakém jste právě kině. Následně dostane informaci, že jste v multiplexu AMC v centru New Yorku a vstupenka stojí 12 babek. Ty vám pošle na výše řešenou speciální kreditku, vy jdete na pokladnu a dostanete vstupenku. Problém je, že kromě tisíce menších kin na venkově, se kterými se společnost domluvila na výhodnějších podmínkách, je každý váš vstup účtovaný společnosti za plnou cenu. Není si tedy vůbec těžké představit, že za gáži 10 dolarů měsíčně jdete do kina na 15 filmů a stojíte společnost klidně 200 dolarů.

 

Proč by vás tato informace měla nějak vzrušovat? Následující odstavce jsem si pracovně pojmenoval jako „Trable v ráji“. Před pár týdny si lidé začali stěžovat, že se nemohou se svou aplikací dostat na představení do několika velkých kin. Ukázalo se, že se jedná o deset největších AMC multiplexů v Americe. Právě to odstartovalo mediální fackovanou, která nic netušícím přihlížejícím vyjevila hned několik zajímavých faktů.

Do médií přišlo oficiální vyjádření Teda Farnswortha, toho času CEO MoviePassu, respektive mateřské společnosti Helios and Matheson. Budu volně citovat: „V okamžiku, kdy jsme do MoviePassu vstoupili, jsme učinili důležité rozhodnutí. Dramaticky jsme snížili cenu měsíčního předplatného na 10 dolarů. Snažíme se znovu nalákat lidi do kin a to se nám daří. V případě AMC jsme v tuto chvíli zodpovědní za 62 % zisku, které tato společnost generuje. Za jedno čtvrtletí je to více než 34 milionů dolarů a v přepočtu na rok jsme na 135 milionech dolarů. Nemluvě o penězích, kteří námi dodaní diváci utratí na občerstvení.“

V návaznosti na toto vyjádření se začaly objevovat neověřené zprávy, které hovoří o tom, že MoviePass žádá po AMC celé 3 dolary nazpět z každé prodané vstupenky a v návaznosti na to zároveň podíl 20 % z každého prodaného občerstvení. Reakce AMC na sebe nenechala dlouho čekat: „Naprosto odmítáme přehnaná a nepravdivá čísla, které pan Farnsworth sdělil médiím. Chtěli bychom jasně říct, že AMC naprosto odmítá sdílet jakýkoliv profit. V tuto chvíli dostáváme od MoviePassu v průměru 11,88 dolarů z každé prodané vstupenky. Což je docela zajímavé, vzhledem k tomu že společnost účtuje návštěvníkům 9,95 dolarů měsíčně. Pokud službu používáte a nemůžete se dostat do nějakého našeho multiplexu, kontaktujte prosím přímo MoviePass.“

Takže ještě jednou a pro jistotu. V současné chvíli má MoviePass zhruba 1,5 milionů předplatitelů své služby. Ti mu celkem platí nějakých 15 milionů babek měsíčně, což dost možná nepokrývá ani dolary, které společnost musí každý měsíc posílat právě AMC. Mluvíme tu o jednom jediném provozovateli multikin! Fakticky stejně velký je Regal se 7 600 sály. Necelých 5 000 sálů ma Cinemark. Dále tu máme Cineplex s 1 700 místnostmi, Markus Theatres… Není tedy vůbec těžké si představit, že oproti 15 milionům dolarů měsíčně do plusu jede společnost nějakých 40 až 50 mega do mínusu. A to je prostě šílené.

Když se novináři Farnswortha dotázali, jak je takový byznys model vůbec možný, dočkali se odpovědi, která se vám nebude příliš líbit. Podle všeho jde hlavně o sběr dat o jednotlivých uživatelích, které pak po vzoru Googlu, Facebooku a dalších bude společnost přeprodávat, respektive využívat pro vlastní reklamní kampaně. Že bydlíte v Americe, službu používáte a šokuje vás to? Nemělo by, protože jste s tím vším souhlasili v okamžiku registrace a je jenom vaše chyba, že nečtete podmínky využívání služby.

Dalším kopancem do varlat je fakt, že v nově aktualizovaných podmínkách využívání aplikace si společnost vyhrazuje právo službu upravit podle vlastního uvážení. Radost z toho budou mít především lidé, kteří si zakoupili roční přístup za 89,95 babek. Na tomto místě je třeba říct, že nejsem rozhodně jediný „novinář“, který bije na poplach. Na MoviePass si už v uplynulých měsících posvítili pisálci z Businessinsideru, Fortune, Marketwatch a Forbesu.

Všichni se shodují na jednom: Dlouhodobě je tento model prostě neudržitelný a kecy o přeprodávání uživatelských dat jsou prostě mimo. Pánové Farnsworth a spol. prostě chtějí co nejrychleji nalákat co nejvíce uživatelů a následně přejít na plán 2.0. Zoufalým kinařům začnou diktovat svoje přehnané podmínky a v okamžiku, kdy některý nebude souhlasit, začnou je bez skrupulí vydírat. Budou mít za sebou miliony předplatitelů, které prostě budou posílat do jiné sítě kin. Před pár týdny se dokonce objevily zprávy pocházející z Wall Street Journalu, které naznačovaly, že rozkmotření námi řešené společnosti a AMC bude trvalé a úplné. Nakonec k tomu nedošlo. Proč? Protože v tuhle chvíli si to MoviePass ještě prostě nemůže dovolit a AMC je pořád největší provozovatel multikin v Americe.

Jak to tedy celé dopadne? Všechno záleží na tom, jaké množství kapitálu mají šéfové aplikace v kasičce. Pro čtenáře bude jistě zajímavá informace, že tito pánové stáli za počátky Netflixu. Z toho se stalo číslo jedna na americkém a světovém trhu, ale tato pozice nebyla zadarmo. Netflix je sice dnes ziskový, ale má na krku dluh 20 miliard babek. Právě tolik je totiž stálo přilákání více než 100 milionů předplatitelů celosvětově.

No, ambice tu jistě nechybí. Ale mně tu prostě něco smrdí. Svým způsobem je to podobné jako jezdit Flixbusy po republice za jednu korunu. Monopol je škaredá věc a dřív nebo později na tom budeme tratit všichni. Pokud jste v zámoří, jděte do toho. I kdyby MoviePass za měsíc zkrachoval, pořád se vám to vyplatí. Pokud jste v Čechách, moc se netěšte. Můj názor je, že tento model nemá budoucnost a my se ho nedočkáme. A je jenom otázkou, co případný krach společnosti udělá s miliony diváků nově navyklých chodit do multiplexů skoro zadarmo. Já být hollywoodskými studii, tak už pomalu biju na poplach.

---

Poznámka pod čarou: S prosbou o komentář jsem se obrátil na Cinestar a CinemaCity. Dodnes jsem se bohužel nedočkal odpovědi. Ne, neposílal jsem dotaz z mého záložního mailu analni.terorista@seznam.cz

© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace