Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Kraťasy v kinech: Kde můžete vidět ty nejlepší?


ikona
Rimsy
prague shorts
Všechno dobrý nemusí bejt dlouhý, aneb kraťasy v kině jsou po roce zpátky. 

Kraťasy mají oproti celovečerákům velkou výhodu – když jsou mizerné, tak aspoň netrvají dlouho. O utrpení s celovečerními projekty něco vím, takže mám jednoznačně spočítáno, že kratší peklo je lepší než delší peklo. No a co teprve když jsou krátké filmy dobré! Což se stává docela často – vždyť většina velkých režisérských jmen si pulírovala styl na několikaminutových filmečcích. Ty mají navíc tu výhodu, že na pointu nečekáte v řádu hodin, a tak velmi rychle zjistíte, jestli má takzvaný umělec opravdu co říct.

To lepší či bizarně zajímavější ze sféry krátkých snímků můžete v těchto dnech vidět v pražském Světozoru a Kině Pilotů, kde už potřinácté probíhá festival Prague Shorts. Vypravil jsem se na dva programové bloky, konkrétně první část mezinárodní soutěže a kategorii Stink Films, zaměřenou na reklamy a kraťasy z produkce londýnské společnosti s českými kořeny. Které kousky stály za to?

Umění i zábava

První runda mezinárodního výběru poměrně trefně ukazuje možnosti krátkých filmů. Soutěže se účastní kusy s maximální stopáží 30 minut a s vytyčeným prostorem se podle mě nejlépe poprala německo-norská Fanny. Ne jen proto, že se do limitu vešla o pouhou minutu, ale především kvůli velmi zajímavé ústřední postavě studentky, která se snaží utéct před minulostí opětovným zahájením studia, ale samozřejmě to tak jednoduché nebude. Mladá Kristine Thorp v ústřední roli zaujala, stejně jako vyspělý cit pro střídání humorných a znepokojivých nálad, což máme u nás tak rádi. Není to bezchybný kus, ale po skončení jsem si dokázal představit, že by o Fanny vznikl celovečerní film. A že bych na něj docela rád šel.

První a poslední dílka byla typickými kraťasy, jelikož se jednalo o úderné a zábavné epizodky; ta první (Psané/Nepsané) živelně zkoumala romskou mentalitu, jež se nechce nechat svazovat byrokracií, závěrečná Miranda a Ferdinand pak vtipně postihuje den blbec, kdy jedno nedorozumění vede k dalšímu.  Čínská Vlídná je noc sice na čtvrthodinovém prostoru nevybuduje nervy drásající drama, ale jako ukázka často pokřivených rodinných vazeb funguje – a nejen pro Číňany. A konečně portugalské Městečko pomalu sleduje malého chlapce a představuje tak asi nejartovější kousek. Mezinárodní soutěže se účastní celkem dvacítka filmů, tak snad vám tahle ochutnávka jedné čtvrtiny dá představu, na co se těšit.

Experimenty i reklamy

V rámci festivalu letos také můžeme zhlédnout výběr reklam a filmů společnosti Stink Films. Ta je podepsána pod spoustou televizních reklam, z nichž některé jste určitě viděli i u nás. Často se jedná o malá umělecká díla, která by obstála i bez propagace značky. Reklamní kousky se prolínaly s krátkými filmy vlastní výroby, které představil sám zakladatel studia, Čech Daniel Bergmann. Před zhruba dvaceti lety se totiž v Londýně sešla zajímavá skupina tvůrčích individuí a pod řadou projektů byl podepsán Ivan Zachariáš, dnes známý hlavně jako spolurežisér Pustiny. Stink Films se však postupně rozrostly do celého světa, a tak i výběr filmů pokrývá široké spektrum témat a stylů. Jak sám Bergmann zmínil, často dochází k reflexi sociálních témat – prý proto, že se lidé potřebují za svou reklamní práci nějak vykoupit…

Našince zaujme hlavně Strach od české hollywoodské naděje Martina Krejčího, aktuálně natáčejícího za velkou louží. Jeho dvacetiminutové zamyšlení nad tím, jak osobní zbabělost podrývá morálku celé společnosti, by sice zasloužilo pevnější uchopení, avšak kdo dokáže našeho oblíbence Adama Mišíka dotlačit k slušnému hereckému výkonu, zaslouží si nehynoucí obdiv. Za pozornost stojí také Zachariášova parodie na bollywoodské muzikály s názvem Mulit, která nebaví pouze bizarností, nýbrž i skvělým zpracováním. Což ostatně platí i pro japonskou jízdu Správné místo, která má na ploše pěti minut ohromný spád, myšlenku a zároveň v ní z každého záběru ucítíte odvrácenou stranu země vycházejícího slunce. Aco německý příspěvek Heile Gänsje? Ten nekompromisně ukazuje, kam se posunul život mladých od dob Discopříběhu. Je toho prostě dost a je to dobré.

Na kompletní program a další tematické bloky se podívejte na web Prague Shorts. Přehlídka, kterou pořádá Film Servis Festival Karlovy Vary (organizátor MFF), trvá pouze do této neděle a nechat si ujít tak sympatické projekty na plátně by byla docela škoda. Tak na to běžte.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace