Cizinec ve vlaku: Recenze

cizinec ve vlakujaume collet-serraliam neesontakenthe commuter
Liam Neeson a jeho další akční béčko. Má v tomhle žánru ještě co nabídnout?

Když Liam Neeson točil 96 hodin, nejspíš nečekal, jak moc mu tohle akční béčko změní kariéru. Pár rolí drsňáků si sice vyzkoušel i před tím, u diváků byl ale zapsaný spíš jako charakterní herec než jako někdo, kdo na plátně láme ruce balkánským mafiánům. Akční žánr se mu však zalíbil a stejně tak i následná spolupráce se španělským režisérem Jaumem Collet-Serrou. Společně natočili thrillery Neznámý, NON-STOP nebo Noční běžec a o všech se dá říct, že jsou vcelku fajn, žádný z nich se ovšem nijak zvlášť do filmové historie nezapsal. Cizinec ve vlaku je už jejich čtvrtá spolupráce a vypadá to, že ani tady neměli pánové vyšší ambice. Ono je to vlastně počtvrté úplně to samé.

No… respektive potřetí. Noční běžec je spíš oldschoolová naháněčka, ale Neznámý a NON-STOP byly béčkovější variace na Hitchcocka, spoléhaly na charismatického hlavního hrdinu, přepálenou zápletku a jednu velkolepou scénu, která dobře vypadá v trailerech, jinak je ovšem trošku zbytečná. A Cizinec ve vlaku na téhle víceméně pořád fungující kombinaci nic nemění. Neeson si tentokrát zahrál pojišťováka (a bývalého policajta, aby ve rvačkách mohl uvěřitelně vyhrát) Michaela MacCauleyho, jenž jezdí každý den vlakem do New Yorku do práce. Pak ale zažije den blbec. Dostane padáka, cestou domů ho okradou a spočítá si, že nemá dost peněz na to, aby poslal syna na vysněnou univerzitu. A potom si proti němu sedne Vera Farmiga a nabídne mu, že pokud pro ni udělá malou bezvýznamnou věc, dostane pár tisíc dolarů. A on na to kývne. Brzy však pochopí, že udělal největší chybu svého života a když se objeví první mrtvola, začne jít do tuhého.

No ale s tím filmem to tak komplikované není. Cizinec ve vlaku je do značné míry recyklát Neesonova a Collet-Serrova NON-STOP. Letadlo se vyměnilo za vlak, zápletka se trochu umírnila v blbnutí s technologiemi, Neeson ovšem řeší stejné problémy. Občas se s někým porve, občas musí na někoho řvát a občas bojuje s vlastním smyslem pro morálku a pudem sebezáchovy. Zápletka jako taková se sice opravdu pokouší tvářit hitchcockovsky a využívá jeho oblíbeného tématu „obyčejný člověk uprostřed spiknutí“, ale zvraty, vývoj postav a děj celkově nejsou zdaleka tak vychytralé nebo překvapující. Naštěstí tu jsou pořád věci, které fungují docela dobře.

Tou první je Neeson, jenž tentokrát hraje mnohem víc toho obyčejného člověka než drsňáka, takže v bitkách dostává solidně po tlamě a jeho hrdina se v šedesáti vcelku zapotí, když visí na jedoucím vlaku nebo se rve s nájemným zabijákem. Jeho charisma a neústupný nasupený výraz naštěstí pořád fungují skvěle. Lepšího naštvaného dědka momentálně Hollywood k dispozici nemá. Pochvalu si ale zaslouží i režisér, Collet-Serra totiž potvrzuje, že je nadprůměrný řemeslník. Už nedávný žraločí thriller Mělčiny ukázal, že má co nabídnout i mimo žánr neesonovských béček a i u Cizince ve vlaku se zmůže na pár momentů, které z filmu doslova ční. Teď nemyslím naprosto zbytečnou a trikově lehce odfláklou scénu s vykolejením, spíš stylové blbnutí s kamerou, s níž za jízdy opouští vagón a v jediném záběru přejíždí skrze okna do jiného vozu. David Fincher by z něj měl nejspíš radost. A fandové bitek zase ocení solidně natočené a nekompromisní souboje, ve kterých se zbytečně nestříhá a kde se spíš než na efektní chvaty sází na praktičnost a účinné využívání všeho, co se aktérům dostane do rukou.

Cizinec ve vlaku není špatný film, ale od Neesona a Collet-Serry už jsme viděli lepší. Konkrétně na vychytralejší a nakonec i napínavější NON-STOP si nejspíš vzpomenete hned několikrát a nejen proto, že i tentokrát jsme v dopravním prostředku plném potenciálních podezřelých, ze kterého se nedá vystoupit. A popravdě už se to trochu okoukává. Neeson spolu s režisérem pořád odvádějí slušný žánrový standard, přesto to je jejich čtvrtá spolupráce asi nejméně zajímavá. Cizinec ve vlaku neurazí, pakliže tedy přistoupíte na jeho béčková pravidla a nebudete očekávat opravdového nového Hitchcocka. Na druhou stranu je vidět, že Neeson a Collet-Serra už asi fakt nemají co nového nabídnout a hraje se tu až příliš na jistotu. Jestli tedy ještě nemáte dost, klidně to zkuste. Nic nového nebo vyloženě zajímavějšího než v předchozích filmech téhle dvojice tu ale raději nehledejte. Bylo by to marné.

Liam Neeson nasedá do vlaku s dost blbou náladou. A bude to ještě horší, když zjistí, že ho Vera Farmiga vmanipulovala do spiknutí, ve kterém půjde o krk. A zdaleka nejenom jemu. Cizinec ve vlaku je solidní akční béčko. Přesně takové, jaké byste čekali od tvůrců Neznámého nebo NON-STOP. Je na něm ale vidět, že jim dochází nápady i šťáva. Pořád to docela šlape a v kině dostanete přesně to, co očekáváte, ale ani o chlup víc. Docela jsem se bavil, byl bych však rád, kdyby se Neeson a režisér Jaume Collet-Serra přesunuli k jiným projektům a možná i žánrům. Tady už nemají moc co nabídnout.

RoBo

Sony

radekch