Téma: Proč je tak těžké přesunout velkou filmovou premiéru?


ikona
TedGeorge
alden ehrenreichavataravatar 2avengers: infinity wardisneygal gadothan solohvězdné válkyincredibleslego movietržbywonder woman
Čeho se Disney a spol. tolik bojí a kdy už je pozdě na přesunutí filmové premiéry? 

Dnes to bude bez nějakých delších cavyků na úvod a půjdeme rychle k věci. Téma je jasné a já se pokusím zodpovědět otázku, která nedá spát nejednomu čtenáři MovieZone. Co se vína týče, tak koukejte dopít včera otevřený Stribog z Vinařství Veverka. Jdeme na věc.

K napsání tohoto článku mě inspirovala diskuze s Tomášem Vyskočilem, toho času šéfem nejmenované MovieZone konkurence. Rozjeli jsme mezi sebou tržební tipovačku k největším premiérám roku 2018. Kromě tržeb z Ameriky jsme řešili i čísla z našeho českého rybníčku a zastavili jsme se u druhých Úžasňákových. Nezdála se mu mnou tipovaná čísla a budu ho citovat: „Hele, v Americe sice budou mít Incredibles nějakej prostor k dýchání, ale u nás dva týdny před tím startuje trojka Hotelu Transylvánie a ta tý Pixarovce vezme nějaký diváky“.

Má pravdu ten chlapec. Více než kdy jindy se začíná ukazovat, že výběr správného termínu premiéry je naprosto zásadní pro úspěch filmu v kinech a studia se musí ohlížet všude okolo, jestli se nechystá nějaká velká konkurence ze stejného žánru. Občas je skoro až vtipné sledovat, jak dva roky před premiérou blockbusteru dojde k posunu jednoho krále na šachovnici a následující týden je oznámen úprk pěšců rozesetých okolo.

Studia spekulují, spekulují a následně to často prošustrují s plnou parádou. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Král Artuš se odkládal hned několikrát a podle všeho za tím nestály nějaké obří problémy v produkci nebo nekonečné dotáčky. Ne, Warneři jenom nemohli najít ten správný termín a film se z původně plánovaného data 22. července 2016 přesunul na 17. února 2017. Ani to Warnerům nestačilo. Film následně přesunuli na 24. března, jenom aby nakonec skončil v multiplexech 12. května. To slovíčko "skončil" používám v předchozí větě schválně, protože ho naprosto rozdrtila o týden dříve startující dvojka Strážců Galaxie. Samotný Guy Ritchie si na to postěžoval v populárním podcastu Joe Rogana.

Proč je termín premiéry tak důležitý? Protože pokračuje trend, kdy studia čím dál více spoléhají na ty největší filmy, které mají ambice bourat všechny rekordy. Lidé sice chodí do kin pořád, ale jak už jsem vyjevil v tomto článku, je to na čím dál menší množství filmů. Studia se tedy musí přizpůsobovat a není náhodou, že minulý rok poslal Disney do kin pouhých 7 premiér. Proto je naprosto zásadní, aby si navzájem nepožíraly diváky. Nešel bych asi tak daleko, abych tu napsal, že mezi šesticí největších hollywoodských hráčů existuje kartelová dohoda. Studia by však šla sama proti sobě, kdyby se týden od sebe do kin podívala nová Marvelovka a nová komiksová adaptace ze světa DC.

Vy se teď již jistě díváte na sled velkých premiér, které nás tento rok čekají a na jazyku máte jednu otázku: „To je všechno hezký, Tede, ale při zběžným pohledu na distribuční rozvrh je jasně vidět, že nás letos čeká obří počet velkých filmů a většina jich bude startovat v kinech na jaře a v létě. Některé dokonce jenom týden po sobě.“ Máte pravdu a jistě do dobře ví i studia. Rok 2018 bude v kinech neskutečně nacpaný a všimli si toho už před dvěma roky (nejenom) pánové z webu Cracked. Proč se tedy doteď nic moc nezměnilo?

Právě tady nastupuje onen dominový efekt. V okamžiku, kdy by se třeba noví Avengers posunuli o měsíc dopředu, došlo by doslova k apokalypse a nehty si hlodající ústřední plánovači by museli okamžitě zareagovat. Existuje tedy nějaká odpověď na problém letního a vánočního přetlaku filmů v kinech? Proč musí ty největší filmy startovat v těch pořád stejných šesti měsících? Proč se nezařídit jako Warneři s hororem To a neposlat nějaký ten blockbuster do kin na konci srpna nebo v září? Na tyto otázky není jednoduchá odpověď.

Minulý rok se vyznačoval tím, že v létě propadl každý druhý blockbuster a až na podzim začali diváci pořádně chodit do kin. Jenomže upravovat pod dojmem rekordního podzimu 2017 rozvrh premiér na příští rok je už prostě příliš pozdě. Dalším důvodem je, že jsou premiéry největších filmů velmi úzce navázány na prodej hraček a další s tím spojené profity. Důležitost DVD a Blu-ray sice každým rokem klesá, ale dodnes funguje jasný model, kdy se filmy startující v multiplexech v létě dočkají podzimního startu prodeje nosičů a logicky profitují z každoročního vánočního nákupního šílenství. Třeba tolikrát zmiňované To už termín nestihlo a vydání na nosičích se dočká až v lednu.

Je tu samozřejmě ještě jedna možnost – posílat více filmů do kin o Vánocích. Tomu se však velká studia (prozatím) také brání jako čert kříži. Na dalších 5 let dopředu si totiž místečka v kinech zamluvil Disney a… Disney. Hvězdné války a Avatar budou příští roky vládnout a nikdo s tím nic neudělá. Skoro až vtipně působí informace, že Warneři plánovali premiéru Wonder Woman 2 na 13. prosince 2019. Disney následně oznámil, že J.J.Abrams bude potřebovat na přípravu Epizody IX více času a oni tedy přesouvají premiéru prozatím poslední instance Hvězdných válek z léta na Vánoce 2019. Co na to Warneři? Velmi rychle oznámili přesun premiéry blockbusteru s Gal Gadot na 1. listopadu stejného roku.

V návaznosti na výše řečená fakta a spekulace si posvítíme na sólovku Hana Sola a její vysoce kontroverzní datum květnové premiéry. Pokračujte na další kapitolu.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (28)
© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace