Star Wars mají miliardu, ale brzdí. Jumanji se daří


ikona
Cival
anna kendrickbox officecocodisneydownsizingferdinandj.j.abramsjumanjijumanji: vítejte v džungliladímemark hamillpitch perfect 3pixarrian johnsonridley scottrockstar warsstar wars: posledni z jediuthe rocktržby
Trůn drží Luke a spol. Ale na jak dlouho? 

A tak nám skončil další vydatný kasovní rok, který jenom v Americe a Kanadě přinesl víc jak 11 miliard dolarů do kapes všech hollywoodských hráčů. Je to o nějakých tři sta milionů pod loňským rekordním rokem za 11,4 miliardy, na úrovni silného roku 2015, který zásadně boostla Abramsova Síla se probouzí. Kinotrh je na tom za mořem pořád hodně dobře… a na dalších kontinentech se dál dynamicky rozvíjí.

Číslo jedna je zase z předaleké galaxie, protože Star Wars nenašly ani v roce 2017 přemožitele. Nejvyšší tržby z půlnočních projekcí, z prvního dne promítání, z úvodního víkendu i během štědrých svátků vánočních, které už jsou pár let pro blockbustery zajímavějším distribučním slotem než léto, to je přesvědčivá bilance, která musí dělat účetním od Disneyho i Lucasfilmu radost.

 

Poslední z Jediů se stihl už během tohoto kalendářního roku prohnat okolo dalšího disneyovského megahitu Kráska a zvíře, pokochat se půlmiliardou a vytáhnout se na aktuálních 517 milionů dolarů. O posledním víkendu v roce, jehož výnosy samozřejmě sráží fakt, že 31. prosince už kdekdo kalí, přisypal 52 milionů dolarů a zase jednou stanul na první příčce kasovního žebříčku, s vyhlídkou na nějakých 630 milionů dolarů celkově.

VÝVOJ AMERICKÝCH TRŽEB STAR WARS POD DISNEYM  

Což prostě je zklamání – a i ti největší fanboyové, kteří mi dávali nesmyslný kouř pod dvěma minulými box office reporty, v nichž jsem si dovolil bez obalu popsat skutečnost, kterou potvrzují reálná čísla, by si to mohli přiznat. Epizody o osudu rodu Skywalkerů měly být na jiném levelu než vložené spin-offy, což potvrdil prvotní zájem diváků o Jediho i celkově mohutný otvírák. Bohužel film sráží nelibé přijetí vysokého procenta diváků a nepříliš pozitivní šeptanda, což se neustále projevuje na poměrně výrazných poklesech výnosů a na nemalých ztrátách i tváří v tvář konkurenci. Asi nikdo by před premiérou Jumanji nevěřil, že za týden už tahle povedená rodinná oddychovka nejspíš Star Wars ve víkendových výnosech trumfne – jenže u ní právě šeptanda funguje pozitivně (-27% Star Wars vs. +39% Jumanji).

 

Poslední z Jediů tak bohužel mezi svátky klesl na úroveň nikterak velebeného Rogue One, když si mezi 23. a 31. prosincem připsal „jen“ 196 mega. Rogue One v tomhle období nastřádalo milionů 186, Síla se probouzí samozřejmě v úplně jiné kasovní dimenzi melounů 326. Takový sešup před premiérou ani po prvním víkendu nikdo nečekal, což prostě je známka něčeho nepěkného. A nepíšu to kvůli projekci svého zklamání z filmu, ani jako účelovku, jak mě někteří mudrci fackovali v diskuzích (omluvy pořád přijímám, ale nečekám :).

TRŽBY FILMOVÝCH STAR WARS 

Šéfproducentka Kathleen Kennedy se teď musí pěkně potit, protože před sebou nemá žádnou velkou jistotu, která by na sto procent zahnala rozpaky – právě naopak, příští týden má startovat kampaň na zatím nejproblematičtější Star Wars projekt Solo, který ztratil během výroby režiséry a od té doby čelí na netu dost silným pomluvám a kritickým spekulacím.

 

Pokud nebude trailer Solo kulervoucí a tvůrci si nepomůžou nějakým vděčným fanservisem (Vader na začátku své dráhy? Cameo Obi-Wana? Jabba Hutt jako ekvivalent batmanovského Tučňáka/Kingpina?), zapotí se tvůrci vůbec se schrastěním miliardy. Solo totiž startuje v mnohem náročnějším letním slotu a kolem bude našlapaná konkurence typu Avengers: Infinity War a Jurský svět 2. Žádná vánoční pohoda.

Přitom právě ta zajistila Poslednímu z Jediů věsměs klidnou jízdu za miliardou. Už teď má film na kontě 1,04 miliardy dolarů a i když na let za dalšími milníky může zapomenout (reálně to vypadá na 1,3 miliardy celkově), jako završení zlaté kasovní éry Star Wars to funguje přesvědčivě. Disney na kinotržbách už zvládl (samozřejmě bez zohlednění podílů kin na ziscích a bez započtení produkčních a marketingových nákladů) vyrovnat svou prvotní čtyřmiliardovou investici do Star Wars, což je v dlouhodobém horizontu jednoznačný úspěch. Teď ale opatrovníky značky teprve čeká perný boj o udržení nadvlády. V roce 2018 skončí hegemonie Star Wars určitě (nejen kvůli Avengers) a je otázkou, jestli se ji podaří od přespříštích Vánoc nastolit zpátky. Nechme se ale překvapit.

 

S Vánoci tak můžou být nejvíc spokojeni v Sony, protože se přes ně náramně chytlo Jumanji. Jeden z těch potenciálně velmi průserových projektů (drtivá většina sequelů po dvaceti letech vyhoří) po dobrém úvodním víkendu nikterak neztratil na energii, přes Vánoce poctivě přisypával po patnácti milionech denně a završil to silvestrovským víkendem za padesát mega. Na kontě je tak jen z Ameriky 169 milionů dolarů, což je hezká bilance.

Povedená rodinná výplachovka, ve které skvěle fungují aktuální tahouni Kevin Hart a The Rock a kasovně se rehabilituje i „polomrtvý“ Jack Black, se zvládla trefit do vánoční rodinné poptávky a může si tak užívat 323 melounů na kontě z celého světa. Většina diváků by se dalšímu pokračování v téhle sestavě určitě nebránila a mátožné studio Sony k němu má teď tunu argumentů.

Ladíme 3 žádný extra rozpuk přes Vánoce nepotkal, završení jedné z nejprázdnějších trilogií filmové historie si ale díky nim definitivně našlápl ke kilu jen z Ameriky. O víkendu si připsaly nové zpívánky s Annou Kendrick dalších sedmnáct milionů a do všedních dní půjde na kontě se sedmi pětkami. Není to taková paráda jako minule (184 mega jen ze zámoří), ale na poměry levné instantní taškařice s tanci a zpěvy celkem cajk.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE LADÍME  

Extra velký zájem není o nový muzikál s Hugh Jackmanem Největší showman. Patnáct milionů o druhém víkendu je solidní počin, průběžná padesátka z Ameriky asi adekvátní, cenným nominacím na Zlaté glóby navzdory.

 

Na pátém a šestém fleku vegetí animáky Ferdinand a Coco, přičemž u nich můžeme opakovat víceméně to samé co minule. Čerstvá pixarovka je solidní hit, co hravě přeskočil půlmiliardu celosvětově, zatímco rodinná oddychovka Ferdinand je hlavně obrovsky promarněným potenciálem – animák od Foxů si o svém třetím víkendu připsal 11,6 milionu, přitom před čtrnácti dny neúspěšně startoval s miliony třinácti.

Přes Vánoce se Ferdinandovi dařilo nabírat na síle, takže i když o prvním víkendu vydělával dvacetkrát míň než Hvězdné války, teď už má výkonnost jenom čtvrtinovou. Kdyby Foxové nepokazili načasování premiéry, mohli utržit mnohem víc než průběžné páďo s náběhem na devadesát mega. Smutný distribuční fail.

 

Pětimilionový příspěvek evidují Nejtemnější hodina a Všechny prachy světa. Zatímco drama o Winstonu Churchillovi od Joea Wrighta (Pýcha a předsudek, Pokání), lehounce překvapuje, když se tlačí k dvacce z Ameriky, kde tahle látka zas tak rezonovat logicky nemůže a táhne ji spíš oscarová fazóna hereckého chameleona Garyho Oldmana, Všechny prachy světa jsou jednoznačným propadákem.

Ridley Scott sice zvládl natočit dobrý film, což se mu aktuálně daří jednou, maximálně dvakrát za deset let (přitom má pořád plnou pusu velkohubých prohlášení), ale navzdory haló okolo výměny Kevina Spaceyho a angažmá jindy komerčně vděčného Marka Wahlberga je zájem diváků mizivý. Souhrnné povánoční tržby za dvanáct melounů jsou ostudné. Tohle u Sony ukázkově prokaučovali dávno před všemi těmi sexuálními aférami - místo toho, aby film důkladně naštelovali vstříc sezóně cen a odpálili ho v nějakém volnějším distribučním období, vypustili ho v rámci absolutního filmového přetlaku.

 

Desítku uzavírají vedle komediální bídy Father Figures i tituly s víkendovým příspěvkem okolo čtyř milionů a celkovými tržbami kolem sedmnácti mega – a od obou se čekalo asi trochu víc. Zatímco Zmenšování měl být velký rodinný vánoční hit pro celou rodinu, Tvář vody neboli The Shape of Water může aspoň sbírat dál pozvolna peníze s renomé jednoho z nejlepších filmů roku, jenž bude vážně usilovat o Zlaté glóby a o Oscary. Takováhle úžasná pověst ale v předchozích letech pomáhala jiným filmům k mnohem vyšším výnosům.

Mimochodem z potenciálních oscarovek v pár kinech se nejlíp rozkoukavá nová spielbergovka The Post. Z devíti kin se už tlačí ke dvěma milionům. Andersonova Nit z přízraků je na půlmilionu ze čtyř kin, vyložený nezájem je pak o western Hostiles s Christianem Balem. Pro nás je každopádně podstatné, že všechny tři zmíněné tituly provází spousta nadšených recenzí.

 

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí velké vánoční hity zaskočit čtvrtý díl nadmíru výnosné hororové série Insidious.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (81)
© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace