The Disaster Artist: Úžasný propadák: Recenze

hollywoodjames francoseth rogenthe disaster artistthe roomtommy wisseau
Jaký je film o nejlepším z nejhorších filmů všech dob?

Filmovým fanouškům asi nemusíme připomínat, jak hluboko vede králičí nora, pokud nevíte, kdy s tou láskou ke kinematografii přestat. Jakmile nakoukáte všechny klasiky z IMDb Top 250, filmografii osmdesátkových akčních ikon nebo to nejlepší z asijských držkových, začnou vás lákat vyložené bizarnosti - třeba turecké Star Wars, zapomenuté filmy Michaela Dudikoffa, béčkové produkce od Troma Entertainment apod. A jakmile se váš vkus ocitne v těchto vodách, začnete si všímat i odchylek a úchylek, které se našim kinům zeširoka vyhnuly.

To je i případ kultovního snímku The Room z roku 2003. Tajemný Tommy Wiseau na něj tehdy v Los Angeles poutal obřím billboardem několik měsíců, takže se po městě brzy začalo šuškat o novém Edu Woodovi. The Room po své pouti jedním jediným kinem vydělal mrzkých 1900 dolarů, ale poměrně rychle si získal kultovní status poté, co se po internetu začaly šířit zvěsti o nezapomenutelné premiéře za účasti celého štábu. A tak se The Room brzy promítal na soukromých projekcích, až se stal otloukánkem online i offline filmových novinářů. Nejhorší film naší doby... to je panečku titul.

Není divu, že chtěl najednou The Room každý vidět, aby rozluštil kryptické hlášky, kterými se častovali ti, kdo už byli zasvěceni. A promítá se dodnes, protože se stal jakousi ikonou svébytné kategorie "tak špatný, až je to vlastně dobrý". Prostě takových těch filmů, na něž koukáte s partou v podnapilém nebo zhuleném stavu a řehtáte se v podstatě nepřetržitě. Není těžké si představit, že přesně takhle absolvovali The Room bratři Francové spolu se Sethem Rogenem. A protože je příběh ze zákulisí natáčení The Room snad ještě zajímavější než film samotný (a Franco s Rogenem už v Interview dokázali, že jim v Hollywoodu projde i sebeabsurdnější zápletka), dočkali jsme se podzimní pecky Disaster Artist - fascinujícího filmu o filmu, hořkosladkého portrétu Tommyho Wiseaua a třeskutě vtipné satiry na Hollywood v jednom.

Předně je třeba říct, že byste se neměli bát podzimního načasování. Franco možná z Akademie nějakou tu nominaci vytříská, ale to jedině proto, že má jeho snímek nečekaný přesah. Nejde jen o klasickou trachtaci, kterou si tahle partička natočila pro sebe á la Apokalypsa v Hollywoodu. Ne, už z prvních scén je vidět, že jde o Francovu srdcovku. Sám si ji napsal, zrežíroval a obsadil se do hlavní role. A aby mu to nikdo nekazil, svěřil part Wiseauovy herecké hvězdy a mírně naivního kámoše Grega svého bratrovi Daveovi. Už si možná říkáte já na bráchu, brácha na mě, ale castingu tu opravdu nelze nic vyčítat a James Franco se dokázal dokonale převtělit do Tommyho, včetně typicky křečovité řeči těla i východoevropského akcentu.

Je úplně jedno, jestli jste The Room viděli nebo ne, protože Disaster Artist vám celý příběh okolo převypráví fascinujícím způsobem a navíc funguje i jako téměř univerzální bajka o tom, jak to v Hollywoodu chodí. Tommy je neuvěřitelně ambiciózní auteur se záhadně bezedným bankovním kontem a nulovým smyslem pro humor a módu, který se snaží protlouct v San Francisku jako herec. V ušlápnutém Gregovi najde spíše žáka, než spřízněnou duši. Poté, co ho během památné scény v restauraci zasvětí do tajů "herectví na plný koule", mu dá  nabídku, kterou nelze odmítnout. Výpravu do L.A. za hollywoodským snem na Tommyho náklady.

Už jenom sledovat tenhle nesourodý pár, jak se probíjí castingovými kolečky, by vystačilo na televizní sitcom, ale poučený divák už ví, že vše směřuje ke vzpouře neumětelů. Tommy se po několika neúspěšných castinzích a otevřených konfliktech s celebritami rozhodne, že zná a ví všechno nejlíp. Napíše a natočí film, ze kterého Hollywood padne na zadek. A to i přesto, že má nulové zkušenosti jak s přípravou scénáře, tak s praktickými aspekty natáčení.

V ten moment už tak rychle odsýpající tragikomedie zařadí vyšší rychlostní stupeň a začne svým kolotočem absurdních situací připomínat Trhák pana Bowfingera. Francův snímek ale není jen povrchní satirou, snaží se Tommyho vykreslit v mnoha konturách i jako nepochopeného umělce (nikoliv génia) a Grega jako nezkušeného herce bojujícího s loajalitou a selským rozumem. Divák se taktéž rychle ocitne v pasti, protože Tommyho prostě nejde nenávidět, i když zcela očividně plýtvá časem celého štábu a vyhazuje miliony dolarů za nejhorší filmovou produkci všech dob.

Časem nás diváků ale neplýtvá nikdo, protože Franco i publikum neznalé předlohy provede po milnících The Room tak obratně, že stihne nenuceně odprezentovat nejen všechny bolesti kultovního snímku, ale i Tommyho vnitřní démony a hollywoodskou zarputilost, co se týká castingových klišé nebo lpění na řemesle a s ním souvisejících technických postupech.

Výsledkem je skvělá komedie o mizerné tragédii, která vám ovšem nabídne unikátní pohled shora na filmy jako takové. Francovi se neuvěřitelným způsobem povedlo udržet pohromadě jak humor, tak dramatičtější momenty - jeho film je stejně tak satirou, jako učebnicí hollywoodské mašinérie. Disaster Artist je úplně jinde než Travička zelená nebo Apokalypsa v Hollywoodu, a proto byste se mu neměli vyhýbat, pokud Franca jinak nemůžete ani cítit. Připravili byste se o jeden z nejosobitějších filmových zážitků sezóny a navíc i možnost vidět Franca ve špičkové herecké poloze. V prvním remaku Planety opic přišel spoustě diváků tak trochu nedopečený, ale tady podobně jako ve 127 hodinách dokazuje, že se s ním musí počítat i v serióznějších partech.

Disaster Artist není snímkem, který lze napodobit nebo zopakovat. Dokonce je i obtížné ho v celé šíři popsat. Stejně jako jeho předloha, The Room a především samotný Tommy Wisseau, je natolik unikátní, že ho slova nevystihnou. Bez ohledu na váš vztah k Francovi mladšímu i staršímu, špatným filmům nebo nápadům, byste si neměli nechat tenhle výtvor ujít. Když na vás nezabere ani humor, ani drama, minimálně vám to umožní přehodnotit si v hlavě vztah k dnešní komerční kinematografii a pravděpodobně i kinematografii jako takové. A otrlejší možná dokonce inspiruje k natočení nějaké prvotiny. Jděte do toho. Jen několik vyvolených může být Spielberg, ne každý může být Franco, ale skoro všichni můžeme být Wiseau. Stačí jen najít odvahu a to správné publikum.

P. S. Nezapomeňte počkat na potitulkovou scénu. Možná přijde i kouzelník...

Místo posmívání se nejhoršímu filmu všech dob natočil Franco velmi podnětnou a zároveň zábavnou satiru na Hollywood, kde hlavní roli nehrají laciné one-linery ale pečlivě budované pointy. Učebnice partyzánské filmařiny se všemi jejími radostmi i strastmi. Pro filmové fandy naprostá povinnost.

RidleyCrowe

Perun

Maverick