Téma: Přestává se Hollywood bát eRkových filmů?


ikona
TedGeorge
deadpoolkingsman: zlaty kruhtedgeorgetotržby
Mládeži nepřístupné filmy vydělávají čím dál víc peněz. 

Vítejte u dalšího tématu. Dnes si proklepneme eRkové filmy. Tušíte správně, všechno odstartovalo To. To před pár týdny naprosto nevídaným způsobem zbouralo pokladny kin a mnohým fanouškům universa tržeb vyrazilo dech. Otvírák atakující 130 milionů babek jenom v USA způsobil bolehlav nejednomu box office expertovi, který se zabírá tzv. trackingem (co nejpřesnějším odhadem tržeb filmu týdny před premiérou). Koneckonců jsem se škaredě netrefil ani já. Na následujících patnácti stovkách slov si posvítíme na eRkové filmy, jejich tržby a trendy s tím spojené. No a možná přijde i kouzelník. Nenechte se tedy přemlouvat, pohodlně se usaďte (respektive uložte) a ke čtení si otevřete slovenské Svatovavřinecké Nichta Circum ročník 2015.

Když se řekne eRkový film, většina čtenářů MovieZone uznale pokývá hlavou. Už odnepaměti je to v našich kotlinách synonymum snímku, který je buď neústupná žánrovka (horor, thriller, Nymfomanka), nebo režisérská vize, jež netrpí kompromisy. Přístupnost R, tedy mládeži nepřístupné, znamená, že se na plátně nešetří krví, fuckováním a občas se po něm dokonce prožene divoká koza.

 

Problém je v tom, že se ty největší a nejlákavější blockbustery této přístupnosti bojí jako čert kříže. Zatímco u nás je skoro až nemyslitelné, že by brigádnice na pokladně Cinestaru kontrolovaly občanku 14letého kluka mířícího na Deadpoola, v Americe jsou mladí rebelové nuceni prosit staršího bráchu o doprovod a koupi vstupenky. Případně přebíhají ze sálu promítajícího Příšerky s.r.o. do vedlejší místnosti, ve které vládně právě ten Deadpool.

Studia v Americe to vidí a bojí se toho. Jejich byznys je založený na malém počtu těch největších filmových premiér s rozpočtem 150-250 milionů dolarů. Tyto filmy se dočkají obří celosvětově kampaně, která je často dražší než samotný rozpočet. Blockbustery musí být logicky cíleny na co nejširší spektrum diváků, kteří utratí peníze nejenom za vstupenku, ale i za předražený popcorn, nachos a colu.

 

O této bolesti se ví už desítky let a mnoho lidí si myslelo, že zlom přišel v roce 2003, respektive 2004. To se totiž vyznamenaly sestry Wachovské, které si na Warnerech vyřvaly eRko u Matrixu Reloaded. Hned rok poté všem analytikům vyrazil dech Mel Gibson se svým Umučením Krista. Tržby v obou případech pohodlně překonaly 600 mega celosvětově a svět měl naději. Ta bohužel netrvala dlouho.

Zapomeňme teď na chvíli na Hangover, respektive Pařbu ve Vegas, respektive Vo štvorici po vopici. Ta půlmiliarda celosvětově, již o dva roky později zopakovalo pokračování, byl komediální husarský kousek, který se sice povedlo zopakovat v roce 2012 Méďovi Tedovi, ale to je vše. Pojďme si teď na chvíli posvítit na rok 2013. Před čtyřmi lety si vaše peněženky uzurpovaly fláky jako Ledové království, Iron Man 3, Já, padouch 2, druhý Hobit, druhé Hunger Games, druhé Příšerky s.r.o., šesté Rychle a zběsile, Gravitace, Muž z oceli, dvojka Thora, dvojka Star Treku, Croodsovi, Světová válka Z, Pacific Rim, a další. Co má těchto patnáct filmů společného? Tušíte správně, není tam ani jedno eRko a ano, i ta Světová válka Z si vyřvala PG-13 rating.

 

Až na 17. místě v celosvětových tržbách za dotyčný rok je opojný Vlk z Wall Street, který udělal parádní reklamu kokainu u diváků, kteří v kinech nechali skoro 400 milionů babek. A všichni tušíme, že kdyby za ním nestáli Martin Scorsese a Leonardo DiCaprio, tak nikdy nevzniknul. Zbytek eRkových mušketýrů zastupovalo další pokračování Smrtonosné pasti, Drsňačky se Sandrou Bullock a V zajetí démonů Jamese Wana. Toť plus mínus vše. Vypadá to docela zoufale, že? Jenomže…

Web The Wrap si dal tu práci a spočítal, že v roce 2013 v průměru vydělaly PG-13 filmy v amerických kinech 3x více, než nekompromisní eRka. Zároveň spočítal, že „pégé třináct“ jsou zodpovědné za 52% celkových kinotržeb v řešeném roce. Dalších 19% mají na svědomí dětské pohádky ohodnocené ratingem PG a G. Co se mládeži nepřístupných filmů týče, tak tam jsme na 27%. A teď přichází otázka na vás – jaký si myslíte, že byl poměr PG-13 vs. R filmů startujících v kinech letos?

 

Nechám vás ještě chvíli tápat. Máte už nějaký tip? Nepodvádějte a nedívejte se na další řádek. Tak máte? Tipnul bych si, že jste ani náhodou neodhadovali, že dohromady zamířilo do kin 152 filmů s ratingem PG-13, PG a G versus 191 eRek. Tak. Co s touto informací uděláme? Kde je ten zakopaný pes? Studia prostě posílají do kin plno hororů, thrillerů a komedií s malým rozpočtem, které si takový zapovězený rating mohou dovolit.

Zatímco snímek s rozpočtem 200 milionů babek a ratingem PG-13 bude útočit na miliardu dolarů po celém světě, nepřístupný film s rozpočtem 10 melounů bude rád, když se dočká distribuce ve více než 1000 kinech a svoje dolary bude nahánět na prodeji DVD a Blu-ray či iTunes. Jenomže co má Hollywood s tím stádem režisérů odmítajícím točit pohádky dělat?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (26)
© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace