Diskuze k článku To: Recenze

váš komentář

zrušit
21.09.2017 21:19:41

9/10

Vzhledem k tomu, že jsem (zatím, brzy to napravím) nečetl knižní předlohu a navíc nemám sklon filmy pitvat a zdůvodňovat si proč se mi film líbí/nelíbí jsem po shlédnutí odcházel z kina spokojen a jediné, co mi trochu vadilo, byla místy až "napovídací" hudba upozorňující "bacha, teď se stane něco příšerného" takže lekačky by mohly fungovat líp. Tak či onak 9/10

P.S. Viděno v ENG/CZT v maloměstském kině, tedy bez požíračů vybuchlé kukuřice a i těch cca 10 puberťáků v hledišti se chovalo víceméně slušně. Takže houby zle :)

13.09.2017 09:05:36

A ještě poslední spam - odvážný palce - podepíšu se pod to, co řekli Franta i Honza.

13.09.2017 08:31:37

Tisíc lidí, dva tisíce názorů. Hlavně že máme všichni rádi filmy. Btw. všimli jste si ve scéně, kdy Ben v knížce najde hlavu na stromě, jak za ním stojí seklá ta knihovnice? Nebo se mi to jenom zdálo? :-) Jestli ne, tak to bylo výborný.

12.09.2017 23:35:05

Ja neviem co mate s tym Fukunagom. Ako scenarista je stale uvedeny tusim na prvom mieste a co sa tyka rezie, videl som Janu Eyrovu a ze by to bola nejaka ultra vynimocna reziserska vizia co ide proti prudu sa fakt povedat neda. Jedine co ma napada ze by to urobil mozno cele tmavsie , temnejsie

12.09.2017 15:42:09

PorkChopExpress: "Když přemýšlím jak pojmenovat to, co mi tam chybí, tak to bude asi to přátelství, které cítím ke všem tě postavám, protože ta knížka s nimi žije a dýchá "... Přesně tohle jsem právěže necítil, respektive z filmu cítím, že "s postavami taktéž žije a dýchá". Posléze je to jen o kvantitě a opět - kratší formát, "menší" emocionální dopad z toho, že už film končí. ;)
S tím poměrem určitě zajímavá úvaha - a rozhodně to v tomhle ohledu vyhrává knížka - protože to, co si napsal, je svatá pravda. Jenže - pochybuju, že se to dalo udělat jinak. Nevím, jestli si to vzpomínal ty, ale vyprávět to skrz rychlo flashbacky z rychlíku by bylo k ničemu a právěže si myslím, že to by nadělalo mnohem víc paseky (stala by se z toho ona rozdrobená nesoudržná kaše) a opět - ty vlastní setkání fungují na multifunkčních rovinách - neukáže se jenom To a bububu, ale taky skzr definovaní hlavního strachu i základní povahové rysy postavy a jak v dané situaci jednají. Takže úplně samoúčelné nejsou.
Je to mainstream, takže ten film vážně trošku zaměnitelný je. Jako "horor" dokonce v řadě aspektů tuctový. Ale určitě to není špatný film a už vůbec to není špatná adaptace. 8)
Za spoilery srry, já věděl, že sem chtěl něco před odesláním udělat a zapomněl na to. ?)

12.09.2017 14:47:58

Karlos

OK, validní argumenty, akorát dost spoiluješ. Já tam asi to co ty nevidím, přijde mi, že to klouže po povrchu, ale je pravda, že vzhledem k rozsahu předlohy asi těžko frasnit. Když přemýšlím jak pojmenovat to, co mi tam chybí, tak to bude asi to přátelství, které cítím ke všem tě postavám, protože ta knížka s nimi žije a dýchá. Proto jsem vždycky smutnej, když knížku pokládám a musím se loučit. Ve filmu jsou toho záblesky (hlavně Ben a Beverly), ale uznávám, že do dvou hodin to narvat je těžký. Možná by bylo zajímavý porovnat, jak dlouho je TO na plátně v poměru k délce filmu a jak dlouho v knížce v poměru k počtu stran. Protože v knížce je pro mě TO na druhé koleji, spíš takovej katalyzátor dění, možná proto je tohle pro mě zaměnitelnej film, kterej by se mohl jmenovat Vraždící klauni z vesmíru (kdyby to nebylo zabraný ;)) a vyšlo by to nastejno. Ale proti gustu...

12.09.2017 13:54:48

Já se zkusím zeptat jinak - jak by dle vás vypadala dobrá adaptace, když tahle je "špatná"?

Atmosféru to má jinou v té hororové rovině. Je to uděláno tuctově, v tom souhlas. Ovšem díky tomu, že prim dostal ten feeling dětského osazenstva a tím pádem i atmosféra dětského světa, opravdu si myslím, že to z knížky přebralo všechno, co se dalo. Opět - v daných pravidlech filmu si na to, že seskupení Smolařů velmi zredukovali a vyhodili i podstatnou část příjemného poflakování, určitě stěžovat nehodlám.
Možná jsem kvůli tomu povrchní a stačí mi málo (ehm funkční film?). Ale ten film rozhodně není poslepovaný sled odkazů na knížky. Nosná kostra vyprávění je postavena dobře (byť jednoduše) - To zabije Billovi bráchu, ten si myslí, že ho dokáže zachránit a pátrá po něm. V daný okamžik se začne formovat Klub a každý z jeho členů si odbude setkání s Tím. Když si uvědomí, že To jde po děckách, Bill jakožto jediný, kdo o někoho přišel, ostatní vede k souboji s To...
Já film viděl včera podruhé a trvám na tom, že je to plně funkční vyprávění. Detaily jsou fajn a jistě, že bych ocenil, kdyby to byla trilogie hobitovských proporcí, kde bych měl možnost dostat víc dětailů i vlastních celých scén. A ano, i pomalejší tempo a možná ne tak velký důraz na lekačky. Jenže takový rozsah k dispozici nemám a to, jak si s tím poradili v rovině vyprávění, feelingu dětského dobrodrůža a dospívání je prostě fajn.
Ohledně přesahu - nezapomínejte, že jsme zatím viděli pouze linku z pohledu děcek. Přímo kniha krásně ilustruje, že ten dětský strach je o dost jednodušší, přímočařejší. V tomhle případě opravdu musí jít o to, aby To udělal bubáka na prvou dobrou. A pokud někdo neviděl, že si film připravoval píseček pro každou jednu z příšerek a díky tomu do značné míry formoval i charaktery jednotlivých postav, ten by film měl vidět znova. Slušnou strašidelnou atmošku má dobře polovina "hororových" scén. A ne nadarmo zrovna ty, které nestaví primárně na lekačkách (i když ty se objevují skoro ve všech scénách).

12.09.2017 13:49:54

PorkChop

Jak tvurci filmu, tak Stephen King udelali To jen pro penize. King byl navic imrvere na kokainu, takze jeho verze ma i presah :-)

Ne vazne, zadaptovat 1300 strankovou knizku za 4 hodiny nejde.  A je to horror pro masy, takze si vybrali tenhle zpusob.

Ono zase takovej message ta kniha nema. Neni to Starec a more kde si to kazdej povyklada jinak.

A to jak se s tim popasovali tvurci je imo celkem akceptovatelna zalezitost.

12.09.2017 13:17:52

Anton Gorodecky

Si ho teď budu muset sehnat a přečíst, když tady tak machruju, co? :) Právě, že by mi nevadilo, kdyby film v jednotlivostech uhnul hodně od knihy a podařilo se mu udržet ten feeling/atmosféru. Tady je spousta poslepovaných citací, ale celek utek.

WalkingDude
Souhlasím s první odstavcem, taky jsem neodešel naštvanej. Ale pokud je knížka založená na nějakým "přesahu" a ten přesah se nepodaří převézt na plátno, tak je to za mě možná dobrá ilustrovánka, ale asi špatná adaptace. A pak mi uniká důvod proč to/To točit. A očividnej důvod "prachy, voe" mě nutí jít s hodnocením ještě níž.

Ale nemám (na rozdíl od spousty jiných filmů) vůbec problém s tím, že se to někomu líbilo a nebo byl dokonce nadšenej.

12.09.2017 12:27:31

Ja souhlasim s tim ze film je povrchni a neda se ani omylem rovnat s knihou. Ale sel sem na to s tim ze chci videt "stripky z knihy" a chci se dobre bavit a to se mi povedlo. Pridali humor a 80s,  ubrali jinde, 2 hodiny utekly a skvele sem si je uzil.

Pokud se budu (a samozrejme opet budu) chtit vracet k fenomenu To, tak vzdy pres knihu, ale nemam problem rict ze se natocil vyborny film.

Prave protoze je v knize tolik bozich scen a myslenek je blahovost chtit je videt ve 2 filmech aby se mohli atmosferou rovnat. Vybudouvat to proste nepujde, vzdy to bude zkratkovite.

Serial by mel vetsi sanci, ale ty zase delaji opak, kdy pro navysovani serii je to rozplizle a nema to tah na branu

12.09.2017 11:31:25

PorkChopExpress

Fukunagův scénář z roku 2014 a s trochou snahy i ten z roku 2015 se dá sehnat na internetech 8) Já se do nich vrhnu až po shlédnutí finální verze filmu nicméně co jsem tak četl názory, tak ta kinoverze filmu by měla být věrnější knize než ta od Fukunagy.

12.09.2017 10:17:59

Tak jsem To viděl. Je to super, i když ne zas tak strašidelný. 8/10 a těším se na dvojku. Velmi věrný předloze. A výtvarně upgradeovaný Stand By Me.

12.09.2017 09:38:44

Čím víc čtu, co se na tom komu líbí, tím víc ten film nemám rád. A to jsem z kina odcházel docela spokojenej. Knížku jsem četl 5-6x (už fakt přesně nevím), takže takovej jsem fanoušek. A jako fanoušek bych byl rád, kdyby to natočili úplně jinak (jakože to podle mě šlo) a všechny ty zbytečný eastereggy vynechali. Stačilo podle mě vyděsit dva a ostatní převyprávět rychle ve flashbacích, když si o tom budou vyprávět a hned je čas na budování atmosféry. Apropos atmosféra - scénka s bubákem, baf a konec, atmosféra veškerá žádná, akorát je tam těch lekaček a scének tolik, že si to někdo může splést za atmosféru. Celkově je to slepenec docela dobře natočených strašidelných (ne horrorových) scének, ale celek kolísá. Všechno to, co knížku povyšuje nad průměr - ta krásná nostalgická atmosféra stesku po dětství, kdy svět byl kouzelnej a kdy se sice člověk bál jít do sklepa, ale zároveň byl sklep něčím víc, než skladištěm na zavařeniny a bordel; ten boj naděje a víry (rituál Chüd, želva, spojení láskou) se zlem a žravou obludnou nenávistí; ten pocit přátelství, které přetrvá věky; a vykreslení temnoty v nás (Henry a jeho lednička, uff); a na závěr ta neuvěřitelná plastičnost Derry - to všechno ve filmu není ani co by se za nehet vešlo. Proč má Bill opakovat - Tlačí pěstmi na ty sloupy... - když je to k ničemu a nemá to pro film žádný užitek (a proč to proboha říká To na konci?). Proč tam cpát mumii, když tam není nijak vysvětlení - možná pro povrchního fanouška knihy, nebo já nevím. A nejsem ten, co naříká "knížka byla lepší, knížka byla lepší". Byla, ale to bude vždycky. Jde o to, co dělá To Tím :-D. A To není klaun, nejsou to lekačky, nejsou to proměny do různých bubáků. A myslím, že část toho kouzla se na plátno převézt dala, i v rámci dvou hodin. Ale tohle je bohužel jenom slátanina, která je poplatná (a teď hodně lidí urazím) povrchním čtenářům a povrchním divákům. PS: Zajímalo by mě, jak to měl napsaný Fukunaga. Hádal bych, že bych byl z jeho verze nadšenější a proto to taky nedodělal :-)

11.09.2017 11:19:05

Karlos aldebaran

On tam ten naznak imaginace na konci byl v jatecni pistoli dosly naboje aa Bill stejne vystrelil a klauna zranil. Tsky mam pocit ze kdyz je vsechny na konci drzel, Benovy se zobrazil jako mumie. K
Kazdopadne jsem rad, ze muzu cist nazor nekoho, kdo to cetl tyden zpatky. Ja to mam za sebou sice dvakrat, ale detaily si moc nepamatuju.

11.09.2017 09:58:38

aldebaran

"Protože TO není horor, je to příběh o dospívání, síle přátelství a boji proti ZLU (lidskému či nadpřirozenému), kdy děstská imaginace dokáže zvítězit tam, kde dospělácká racionálnost by neměla šanci."
Je to zaujimave, ale podla teba toto filmu chyba, no pre mna si opisal presne to preco ten film funguje, o com presne je a preco je tam velmi uspesny. Nechapem preco by malo byt vo filme doslovne vysvetlovane kto sa coho boji a preco atd. Ja som knihu nikdy necital a pochopil som to dost jasne. Napr: Neviem, ale teda pre mna ohorene mrtve telo = mumia, to podla mna az taky rozdiel nieje, nakoniec ak ste si vsimli tak pri zaverecnom boji sa ta mumia naozaj objavi (klaun zacne motat benovi hlavu do obvazov ,). Celkovo ma ten film tak uzasne easter eggy, ze napriklad moj brat ako citatel predlohy bol uplne nadseny.
Je zaujimave ako vidime ten film odlisne, podla mna to vobec nieje urychlene, vsetko plynie prirodzene, uveritelne, dokonca si dovolim tvrdit ze ten film je aj velmi dojimavy a citlivy

10.09.2017 15:25:51

KARLOS

Souhlasím, že ty malé detaily (odkazy na knihu) potěší. Časem, až odpadne mírné zklamání, nedostatky odpustím a víc si film užiju. Podobně jakou u Harryho Pottrera.

Malá Beverly mi hodně připomínala Amy Adams. Tajně bych si přál, aby Amy hrála dospělou verzi;)

10.09.2017 13:00:03

aldebaran: V tomhle se s tebou nebudu hádat, dobře napsáno :+. Bohužel tady se doplácí na limity objemu filmové adaptace. Souhlas s názorem níže, že jako minisérie by to fungovalo podstatně líp.
Jen tak mimochodem, já ty věci, co vytýkáte taky do jisté míry pociťuju, ale opět - daný formát, dané pravidla...
NiChoLai: Tomuhle se právě říká ono inteligentní adaptování. Otrocké přepisy 1:1 jsou někdy taky fajn, ale u takovéhle bichle fakt nemůžou u čtyřhodinové adaptace přijít ke slovu. A když křijdou, dopadá to mnohem hůř.

Proč tam nebyla Benova mumie? Protože tam být nemusela. Film To prezentuje, že bere na sebe podobu toho, čeho se daná postava nejvíc bojí. Je to počas filmu vysvětlováno. OK, v tomhle platí shoda s knížkou, tj. že je to věrná adaptace. Zároveň se ale musí šetřit časem. Takže pokud by to chtěli udělat doslovně, pak by museli vysvětlit, proč se Ben bojí mumie. Pravděpodobně by to chtělo něco podobného, jako třeba u Stanlyeho, kterému obraz na zdi synagogy strach očividně nahání (apropo taky hezky využili ono formování z knihy, kdy Stan nemá rád pokřivenou realitu a má rád spořádané podání a prezentaci. Pak mu nejen že ten obraz ho odpuzuje, ale taky mu nahání hrůzu).
Z Bena stavitele udělali Bena nerda a přihráli mu vlastně Mikovu úlohu dokumentaristy. OK, je to velká změna, ale je odůvodněná tím, že mohli použít motiv častých návštěv knihovny, že nemá kamarády (další věrný rys knížky) a kvůli tomu se věnuje historii města a zjišťuje detaily o historii Toho. OK, proč teda ohořelé děcko bez hlavy? Přímá citace výbuchu železáren, což je nesmírně užitečné (a mnohem podstatnější, než mumie). U Bena to navíc znamená, že mu dali do vínku trochu "důstojnější" největší strach.
Za úplně best pojetí považuju krev Beverlly. Že se někdo v kině smál značí jen to, že asi nechápe, vocogo. Ale oproti knížce je tam bonus v podobě náznaku, že Beverlly má strach z menstruace. Prakticky celá scéna je věrná adaptace a v tomhle případě je to těžká výhra, neb i v knížce platí za tu nejlepších scén...

Fakt se nebojím napsat, že je to jedna z nejlépe zvládnutých adaptací  poslední doby. Ano, své mouchy to má. Ano, jede se dost z rychliku. Ale kdo hledá, ty detaily z knížky si najde a že jich tam není málo.

10.09.2017 11:43:04

LIFTY, KARLOS

Co se týče filmových adapatcí Kingových knížek, tak právě jeho nehororové tituly jako filmy fungují na výbornou A JSOU ÚSPĚŠNÉ, protože se jedná hlavně o psychologickou záležitost. A vůbec nevadí "vykastrování" a změny. Kingovo pojetí hrůzy má jinou podobu, než je u moderních hororů zvykem. Napřed buduje základy - pohodovou-reálnou základnu, aby pak přišel moment, kdy se postavě/divákovi změní život a musí se s hrůzou vyrovnat. Tím je hrůza silnější.
U nové verze "To" je problém, že tady psychologie je dost lehce nahozena, aby se neřeklo. S dětskými hrdiny se rychle seznámíme a pak hned bububu, aby mohlo přijít  TO. Potom odbitá scénka, kdy se každé dítě přizná, že To vidělo, vyzní do ztracena. Jejich pouto nemá sílu. Možná se měli scénáristé víc zaměřit na knižní-chybějící spojovací články, aby "To" bylo "hororové Stůj při mě". Fungující film o přátelství, kde místo hledání mrtvoly, tu blbne Pennywise.

Moc doufám, že dospělá verze v roce 2019 doplní chybějící střípky z jedničky a obhájí vizi scénáristů, proč filmu zrychlili a nebudovali vztah divák-postava. Naříkám, že se mi děstské osazenstvo a atmosféra nelíbila, ale chvíli to připomínalo hororovou verzi "Po strništi bos". Super atmosféra, postavy, snesitelný humor, ale díky špatné struktuře, to jsou jen pěkné kousky mozaiky, se kterých nevznikl příběh s poselstvím. Protože TO není horor, je to příběh o dospívání, síle přátelství a boji proti ZLU (lidskému či nadpřirozenému), kdy děstská imaginace dokáže zvítězit tam, kde dospělácká racionálnost by neměla šanci. A to bohužel ve filmu chybělo - nevadila mi změna finále (místo stříbrné kulky a kyseliny, použili děcka jen drsné násilí). Jediný světlý okamžik děské imaginace byl Benův polibek jako ze Šípkové Růženky.

Ten film nezatracuji. Těší mě, že má úspěch a bude další díl. Jen mě mrzí, že dnešní moda rychlých hororů, přebila hlavní kouzlo, proč lidé tu knihu milují. A
tvůrci ji nepřenesli do filmu, i kdyby něco vypustili a změnili. Vzniklo jen lekající rektro s děckama, kde funguje jen strašení klauna. Stranger Things v tomhle vyhrává na celé čáře.

10.09.2017 01:39:01

NiChoLai

Protoze jsou to malickosti, ktere snad nikoho neurazi, kdyz tam nebudou. Nepotreboval jsem, aby Stan mlel o ptacich a nahanel ho sup... Stacilo mi, ze na nej To zautocilo a bude to mit vliv dal... A i ten mily detail, kdy si jediny dal kolo na stojanek, coz krasne vystuhlo jeho charakter...

09.09.2017 23:55:52

Dobrá, tak když sami vidí, kolik tam toho je, proč z toho neudělají seriál (mini-sérii) o deseti-dvanácti dílech. Teď je to docela populární a i tolikrát probírané, že se i "malá obrazovka" dokáže vyrovnat kino filmu. Vlezlo by se tam do toho všechno, i ta historie od počátku řádění To(a)... takhle to namrskat do dvou (respektive čtyř) hodin a pak se hrdě plácat po ramenou.
... já zapomněl, televize nám nevydělá třičtvrtě miliardy na dva nové ostrovy.
KARLOS
Jo tak jasně, myslel jsem to s nadsázkou. A třeba při scéně s krví se půlka kina smála. A třeba druhá strana mince - proč mají nutně zapotřebí měnit ty věci z knihy, jako třeba tu Benovu mumii za bezhlavé ohořelé tělo? Klidně tam ta mumie být mohla, i když teda v té knihovně a ne v zimě u řeky. Proč to takhle měnit? Proč měnit časovou rovinu kdy se to odehrává? Proč (sice fakt maličkost) měnit nápis na sádře Edieho? Tohle nechápu.