Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Zahájí Steven Soderbergh hollywoodskou revoluci?


ikona
TedGeorge
adam driverdaniel craighollywoodtedgeorgetržbyuwe boll
Kalich trpělivosti přetekl aneb Soderbergh vsází všechno na jednu kartu. 

Vítejte u dalšího tématu. Pokud jste plnoletí, tak si ke čtení prosím otevřete Svatovavřinecké ročník 2015 ze Zámeckého vinařství Bzenec. Úvod netřeba roztahovat, jdeme rovnou na věc a začneme jedním kratším citátem režiséra Stevena Soderbergha...

„Premiéra Loganových parťáků je pro mě výsledkem šestnáctiletého snažení o změnu zažitého hollywoodského paradigmatu. Logan je ten správný film k otestování všech mých teorií, které se týkají financování a distribuce filmu v kinech. Uvidíme, jestli budu mít pravdu. Je to buď, anebo.“

Na tomto místě jistě tušíte, který článek mojí provenience tu budu linkovat a nezklamu vás. Soderbergh je velkým kritikem hollywoodské mašinérie, která rve neskutečné desítky milionů dolarů do reklamy fakticky každé filmové premiéry směřující do široké distribuce (tj. 2500 – 4000 kin). A je skoro jedno, jestli má rozpočet 5 nebo 50 mega. Studia jedou podle zažitého modelu, který jim přikazuje investovat minimálně 20 (ale spíš mnohem víc) milionů babek jenom do americké reklamy. Televizní spoty rotují v bednách s obří intenzitou a samy o sobě často sežerou více než polovinu rozpočtu vyčleněného na reklamní kampaň.

No a tady leží ten poslední hřebíček do… No, uvidíme už za týden, jestli do rakve nebo do Stevenova pomníku. Mnou rozebíraný režisér a producent je totiž král a sám se postará o americkou reklamu předcházející uvedení týmovky do kin. Respektive přerozdělí svoje prostředky. Nechal se slyšet, že ho to bude stát polovinu tradičních studiových nákladů. Zároveň dal trochu nahlédnout pod oponu svých milionů a dodal, že většinu peněz investuje až v týdnu předcházejícím samotné premiéře. Trochu jsem si oddechl, protože o Loganových parťácích se (až na spokojené reakce na RottenTomatoes) zatím skoro vůbec nemluví. Pojďme teď chvíli počítat.

 

Klasická americká reklama stojí 20-40 mega (vynechme na tomto místě 100+ milionové blockbustery, kde se obvykle operuje s cifrou 70-100 mega jenom pro USA). Steven je šetřílek a tak tuším, že z kapsy vytáhnul 10-15 melounů. A to je vlastně vše, co potřebuje vydělat. Něco si samozřejmě uzme distributor v nepravém slova smyslu, tedy Bleecker Street. Pátral jsem a dohoda je prý postavena trochu netypicky – tedy tak, že BS dostane ze začátku skoro až nicotná procenta a až s potenciálním úspěchem filmu v kinech bude vydělávat.

Má tedy Soderbergh opravdu koule z oceli a shlíží shůry na stádo diváků, které mu zaplatí náklady na reklamu a následně vydělá extra miliony na důchod? Rád bych řekl, že ano, ale před pár měsíci Steven přeci jenom trochu zabrzdil. Uzavřel totiž dohodu s Amazon Prime. Právě tato platforma totiž bude vlastnit exkluzivní práva na uvedení nejenom tohoto filmu, ale i dalších z dílny Fingerprint Releasing po dobu následujících dvou let. Co na to Steven? „Právě dohoda s Amazonem je posledním dílem do mojí skládačky zbrusu nového distribučního modelu. Jsem šťastný, že jsem našel bla bla bla…“

 

Možná si vzpomínáte, jak u příležitosti premiéry docela drahého (60 mega) blockbusteru Ve jménu krále před deseti lety démonický režisér Uwe Boll nadával, že musí v kinech bojovat o pozornost s černošskou komedií, která má za sebou bohaté studio a tím pádem desítky milionů dolarů na reklamní kampaň. U Uweho to vedlo až k velkému hollywoodskému odcházení, po kterém kdysi neštěkali psi, ale mršinami posedlé hyeny. Doufejme, že po premiéře Logana nebudeme sledovat něco podobného v podání Soderbergha.

Náš pan S si ukousnul velké sousto. Svým způsobem vyhlásil válku celému hollywoodskému modelu, který s menším či větším úspěchem funguje už dobře osmdesát let. Bylo by vyloženě naivní se domnívat, že se s možným úspěchem Loganových parťáků jakoby mávnutím kouzelného proutku najednou všechno změní a Alejandrové Iňárritu, Amenabar, Agresti, Jodorowski a další najednou dají vale zaběhnutým studiím a jejich exekutivním bohům zodpovědným za prst nahoru nebo dolů u nových a nadějných filmů. Ale nervózní ti pánové sedící na hollywoodském Olympu jistě jsou. A to je dobře.

---

Vytáhni v hospodě: Málem jsem zapomněl na můj tržební tip. Velkou radost by mi udělal otvírák začínající dvojkou, ale reálně to vidím na šťastnou třináctku za úvodní víkend a celkových 40 z Ameriky.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace