Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Velká kronika studia Sony aneb bejvávalo dobře


ikona
TedGeorge
amy pascalbox officetedgeorgetématržby
Zajímají vás tržby filmů studia Sony za posledních 25 let? Čtěte dál. 

Vítejte u dalšího tématu. Když se řekne Sony, tak si k dnešnímu dni většina čtenářů vybaví bývalou prezidentku studia a producentku právě přicházejícího Spider-ManaAmy Pascal. Ta totiž v nedávném rozhovoru po boku Kevina Feigeho fakticky oznámila, že Venom a Silver & Black budou nové Marvelovky, a internet se z toho málem zbláznil. Ale to už ve článku rozebral KarelR a já úplně zbytečně odbočuji. Dnes si posvítíme na tržby (skoro) všech větších filmů studia Sony Pictures počínaje rokem 1990 až dodnes. Pojedeme pěkně pečlivě rok po roku a připravíme si tak úrodnou půdu na nadcházející (a o dost kratší) téma zabývající se již zmiňovanou, milovanou a zároveň nenáviděnou hollywoodskou legendou jménem Amy Pascal. Teď už si ale lehněte, podložte hlavu pohodlným polštářem a k pití si otevřete kvalitní červené víno. Což takhle Svatovavřinecký Barrique 2015, výběr z hroznů z Vinařství Moravíno? Jdeme na to, dnes to bude delší...

Sony se drží ve špičce, aneb léta páně 2003-2010

2003 – Novou kapitolu musíme začít s dvojkou Mizerů. Michael Bay se urval z řetězu a my jsme ho za to před patnácti lety (jo, vážně už je to tak dlouho) milovali. S tržbami 270 mega a rozpočtem 130 se nejedná o žádný zázračný úspěch, ale znovu opakuji – nacházíme se v době, kdy DVD generuje obří zisky a není možné počítat úspěch filmu stejně smutným stylem jako dnes. Dalším pánem na holení je Jack Nicholson, který ve filmu Lepší pozdě než později nabaloval Diane Keaton a do multiplexů přišlo přesně tolik diváků, aby z toho bylo 267 mega. Dobře on.

 

Charlieho andílci 2 v kinech zklamali. S rozpočtem 100 mega se oproti jedničce klesalo a celkových 259 mega sice v pohodě splatilo náklady, ale prodeje na domácích nosičích prý stály za starou belu. Ne, znovu nemám přesná čísla, ale této informaci se vzhledem ke kvalitám pokračování vůbec nedivím. Sony zažívá po rekordním roce 2002 takovou průměrnou a neurážející kalendářní jednotku. S.W.A.T. je docela fajn akčňák, ale kiny spíše prošuměl a výsledných 200 mega není žádný zázrak. Optimističtější můžeme být v případě Adama Sandlera, který poprvé a naposledy spolupracoval s Jackem Nicholsonem. Jejich Kurz sebeovládání si došel pro více než 190 milionů babek, což je na komedii pěkné číslo. Pro úplnost ještě dodejme filmy Velká ryba, Úsměv Mony Lisy, Bláznivou školku, Tenkrát v Mexiku a Underworld. Co mají tyto snímky společného? Tržby nestojí za zmínku.

2004 – Světu vládne druhý Shrek a Sony nám dělá radost pokračováním Spider-Mana. To je dodnes dost možná nejlepší komiksárna a jistě nebudu jediný, který si jí doma pouští alespoň jednou ročně. Málem bych zapomněl na tržby. Ty byly znovu gargantuovské a atakovaly 800 mega celosvětově. Přesto bych rok 2004 studia v kinech popsal jako problematický. Dalšími filmy v žebříčku jsou totiž na 26. a 27. místě komedie Adama Sandlera 50x a stále poprvé a horor Nenávist. Tržby necelých 200 mega jsou hlavně v případě adaptace japonské duchařiny se Sarah Michelle Gellar velmi pěkné, ale Sony chybí nějaký další blockbuster.

 

Ne, vážně mezi blockbustery nepočítám druhý díl Resident Evilu, který si připsal 130 mega a zástupy zklamaných diváků, kteří po jedničce bláhově čekali slušný akční horor. Další filmy v distribučním sledu premiér? Právem zapomenutý thriller Zloději paměti, ve kterém se připomněla Julianne Moore a s tržbami 118 mega se pohodlně zaplatil. Výborné drama Na dotek, v němž je skoro nahá Natalie Portman a znovu z toho bylo více než 100 mega. No a konečně Hellboy, který sice nadchnul kvalitou a režií sympaťáka Guilerma del Tora, ale zklamal tržbami, které nedokázaly překonat ani 100 melounů. Za tu dvojku musel mexický režisér tenkrát hodně bojovat.

2005 – A zase ne. Sony jako by po roce 2002 trochu bloudilo a nejúspěšnějším filmem rok 2005 pro něj byl Hitch – Lék pro moderního muže. Hitová komedie Willa Smithe zvládla při rozpočtu 70 mega vydělat více než 368 milionů babek celosvětově, a to už se počítá. Až na devatenáctém místě je další komedie, a to sice Finty Dicka a Jane. Díky bohu za těch 200 mega tržeb. Jinak by studioví hlavouni těžko obhajovali naprosto šílený rozpočet 100 kulatých. Ale teď vážně – viděli jste ten film? Jak mohli utratit takové prachy? Na řadě je další hate směřující na hlavu Roba Marshalla. Tento režisér si z (pro mne neznámých) důvodů už nespočetněkrát vysloužil obří rozpočet a důvěru studia. Fakticky pokaždé je z toho nudný a ničím neobjevný biják. Gejša není výjimkou. S rozpočtem 85 mega a tržbami 160 se studio muselo dlouho strachovat, jestli se japonská kurtizána zaplatí.

 

Důvod k radosti mogulům poskytl alespoň výborný horor V moci ďábla. Ten natočil můj oblíbený režisér Scott Derrickson a tržby 144 mega jsou při rozpočtu 19 milionů super. Méně cool je 142 melounů v kolonce tržeb u pokračování Zorra. Vůbec se nedivím, že to byl konec Antonia Banderase v roli maskovaného desperáta. Pro úplnost ještě dodejme nijakou komedii s Nicole Kidman a Willem Ferellem Moje krásna čarodějka a černošskou komedii Hádej kdo. U obou jsme přelezli hranici 100 milionů dolarů tržeb, a to je asi tak všechno, co stojí za zmínku.

2006 – Že už Sony zažívá třetí mizerný rok v řadě a je třeba konečně zařadit vyšší rychlostní stupeň? Máte ho mít. Druhé místo v žebříčku nejvýdělečnějších filmů roku totiž urval nudný film, který se pyšní výbornou závěrečnou pětiminutovkou (ta hudba!). Tušíte správně, mluvím o Šifře mistra Leonarda, která si s rozpočtem 125 mega došla pro více než tři čtvrtě miliardy v celosvětových tržbách. A to se teprve zahříváme. Rok 2006 totiž pro Sony znamená odstartování partnerství s bondovskou gardedámou Barbarou Brocolli. Casinu Royale s neznámým Danielem Craigem nikdo nevěřil, ale režisér Martin Campbell všem vytřel zrak a nabídnul výborný film, který si jenom v kinech došel pro 600 melounů. Well done.

 

Další monstrózní úspěch donesl na harddisku do studia Will Smith. Štěští na dosah se hlavně v Americe stalo nepravděpodobným vánočním hitem a drama si došlo pro více než 300 mega v tržbách. Jedeme dál. Klik – život na dálkové ovládání je další úspěšnou komedií studiu Sony věrného Adama Sandlera. Tentokrát z toho bylo skoro čtvrt miliardy. Hned za rohem je romantika Prázdniny, která se do análů Hollywoodu zapsala kromě tržeb 200 mega také výborným symfonickým soundtrackem Hanse Zimmera. No a ve stejné ziskové hladině operuje animák Lovecká sezóna. Super úspěšný rok pro „Soňáky“ jenom podtrhuje komedie Willa Ferella Ricky Bobby: Nejrychlejší jezdec. Na propadák Růžový panter se tak muselo zapomínat jednoduše.

2007 – Pro Sony je značka Spider-Man neskutečně důležitá. To jenom potvrdila trojka v roce 2007. Znovu z toho byl rekord za první víkend v kinech (151 mega) a celkem skoro 900 melounů celosvětově. Škoda, že je to taková sra_ka. Vsadím se s vámi, že druhý nejúspěšnější film za rok pro vás bude překvapení. Nechám vás ještě chvíli hádat a nepřeskakujte větu. Máte svůj tip? Že jste netipovali Ghost Ridera s démonickým Nicolasem Cagem? Je to tak. Hollywoodský pošuk číslo jedna vydělal producentům 228 mega a stačilo to na odsouhlasení 2x levnějšího pokračování, které klidně mohlo jít rovnou na DVD.

 

S tržbami 170 mega a rozpočtem pouhých 20 zaznamenala velký sukces komedie ze stáje Judda Apatowa Superbad. Méně už radost hlavounům udělal animák s dabujícím Shiou LaBeoufem Divoké vlny. Ne, 150 melounů vážně není pro "kreslený" film dostatečný obnos. Na třetí díl Resident Evilu budu hodný. Jednak vydělal skoro 150 mega jenom v kinech a jednak je to pro mě snad jediný koukatelný díl série. Jak by také ne, když ho režíroval výborný Russell Mulcahy. Zbylé filmy, které studio pustilo do kin v právě řešeném roce, vydělaly málo peněz a jsou nudné. Proto je tu nebudu psát.

2008 – A zase ten Will Smith. Vilík je studiu Sony věrný a v roce 2008 jim udělal radost Hancockem. Hrdina – vožrala si došel pro 624 mega v tržbách a byl to čtvrtý nejvýdělečnější film roku. Na zbrusu novou značku velmi pěkná vizitka a jenom potvrzení hvězdné aury, kterou Smith dlouhou dobu disponoval. O tři místa níže je bondovka Quantum of Solace, která nás v kinech nudila (některé i naštvala) a došla si pro 586 mega celosvětově. To je pořád slušné numero, ale nesmíme zapomínat na to, že natáčení mělo spolknout prý až 250 kulatých. Takže zase prr s tím optimismem.

 

Pak je dlouho mrtvo. Až na 33. místě v žebříčku tržeb za rok tajtrlíkuje Adam Sandler jako kadeřník Zohan. Bylo z toho 200 mega, což je i přes rozpočet 90 kousků pořád docela slušné. Will Smith se v roce 2008 připomenul ještě jednou. Sedm životů je smysl nedávající ptákovina, která se však s tržbami 168 mega bez problému zaplatila. S výdělky kousek za hranicí 150 mega nesmíme zapomenout na kombo komedie (Oko bere) a thrilleru (Úhel pohledu). Vzhledem k relativně nízkým rozpočtům lze tyto snímky považovat za úspěch. Pro úplnost ještě dodejme komediální triptych Bratři z donucení, Jak ukrást nevěstu a Travička zelená. Více než 100 melounů stačilo na pohodlné splacení nákladů a něco mi říká, že hlavně Bratři a Travička se velmi dobře prodávali na domácích nosičích. Hlavně v Americe.

2009 – Kde je dnes konec Rollandu Emmerichovi? Před osmi lety se režisér vlastnící monopol na katastrofické filmy připomněl průměrným bijákem 2012. V Americe z toho nebylo žádné haló, ale svět na Johna Cusacka jako novodobého Noema slyšel a německy mluvícímu rejžovi dopřál více než tři čtvrtě miliardové zisky jenom z kin. Do TOP 10 za rok 2009 se ještě dostalo pokračování Šifry mistra Leonarda s podtitulem Andělé a démoni. Rozpočet sice oproti jedničce povyrostl, ale boj o celkovou půl miliardu udělal producentům jistě radost. Co se velkých filmů týče, na čtvrt miliardu také útočil autorizovaný (tedy nudný) dokument tehdy čerstvě zesnulého Michaela Jacksona This is it a zábavný animák Zataženo, občas trakaře.

 

Další filmy na přetřes? Chceš mě, chci tě je zapomenutelná komedie režiséra Roberta Luketica, která však v kinech zanechala díky tržbám 200 melounů stopu. Policajt ze sámošky je monstr-úspěch pro Kevina Jamese, který si s nuzným rozpočtem 26 mega došel pro nádherných 146 kulatých jenom z USA. Únos vlaku 1 2 3 rejži Tonyho Scotta už takovou radost financujícím miliardářům neudělal. Chtělo to vydělat víc než 150. Stejně tak romantika Julie a Julia, kde vařily Meryl Streep a Amy Adams. Těch 130 melounů z celého světa je příliš málo. Ještě něco stálo v roce 2009 u studia Sony za zmínku? Říkal někdo pokračování Underworldu? Ano? Tak příště raději mlčte. Samozřejmě mám na mysli Zombieland, ve kterém excelují Woody Harrelson a Bill Murray (dnes už ten spoiler můžu propálit) a já se na tuhle zombie vybíjenou rád podívám i dnes. Také mohla vydělat víc než kilo z celého světa, že?

2010 – A znovu je to ze strany Sony trochu slabší. Nejúspěšnější premiérou je na 15. místě kupodivu ve zdraví přežitelný remake Karate Kida s potomkem Willa Smithe, Jaydenem. Bylo z toho při rozpočtu 40 mega nádherných 360 celosvětově a za všechny doufám, že Jackie Chan měl vyjednaná procenta. Resident Evil: Afterlife vydělal ve světě 300 milionů babek. Cože? Jo, čtete správě, dvojnásobné tržby oproti minulému dílu. Za takové numero ještě nemůže Čína, která přispěla jenom střídmou dvackou. Viníky hledejte hlavně v 55milionovém Japonsku. Skoro 300 mega vydělaly také thrillery Salt a Cizinec. Jistě tušíte, co mají společného. Angelinu Jolie, kterou pojí přátelství s Amy Pascal, toho času prezidentkou Sony.

 

Co tam máme dál? Více než 270 milionů dolarů a jeden z největších hitů Adama Sandlera. Filmoví Machři prostě zahráli na správnou notu a diváci na to slyšeli. Nejlepší film roku nejenom od Sony? V roce 2010 šla do kin Sociální síť v režii Davida Finchera. David se držel při zemi a s rozpočtem 40 mega a parádním scénářem Aarona Sorkina zvládnul pořídit nezapomenutelný film s přesahem, který si došel nejenom pro plno nominací na Oscara, ale hlavně pro více než 200 melounů v tržbách. Kolem dvou kil tržeb se motala také adaptace bestselleru Jíst, meditoval, milovat. Do domovského studia Sony se při té příležitosti vrátila Julia Roberts. Když už jsme u dobrých holubů, kteří se vracejí – Will Ferell a Mark Wahlberg (hlavně v Americe) rozbili kasu díky komedii Benga v záloze. Pro úplnost ještě zmíním Exmanželku za odměnu, která se s tržbami 136 kulatých tak tak zaplatila, a romantiku Milý Johne, která vydělala kilo a platí pro ní to samé.

A vy už klikejte na další kapitolu. Blížíme se k současnosti...

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace