Téma: Velká kronika studia Sony aneb bejvávalo dobře


ikona
TedGeorge
amy pascalbox officetedgeorgetématržby
Zajímají vás tržby filmů studia Sony za posledních 25 let? Čtěte dál. 

Vítejte u dalšího tématu. Když se řekne Sony, tak si k dnešnímu dni většina čtenářů vybaví bývalou prezidentku studia a producentku právě přicházejícího Spider-ManaAmy Pascal. Ta totiž v nedávném rozhovoru po boku Kevina Feigeho fakticky oznámila, že Venom a Silver & Black budou nové Marvelovky, a internet se z toho málem zbláznil. Ale to už ve článku rozebral KarelR a já úplně zbytečně odbočuji. Dnes si posvítíme na tržby (skoro) všech větších filmů studia Sony Pictures počínaje rokem 1990 až dodnes. Pojedeme pěkně pečlivě rok po roku a připravíme si tak úrodnou půdu na nadcházející (a o dost kratší) téma zabývající se již zmiňovanou, milovanou a zároveň nenáviděnou hollywoodskou legendou jménem Amy Pascal. Teď už si ale lehněte, podložte hlavu pohodlným polštářem a k pití si otevřete kvalitní červené víno. Což takhle Svatovavřinecký Barrique 2015, výběr z hroznů z Vinařství Moravíno? Jdeme na to, dnes to bude delší...

Počátky Sony Pictures aneb léta páně 1990-2002

Když se začtete do historie Hollywoodu, tak na vás vybafne fakt, že továrnu na sny fakticky vlastní šestka největších studií, která takto operují už od začátku šedesátých let (a dříve). Rozebral jsem to už v první kapitole mého staršího tematického článku. Občas se sice nějaké studio přejmenuje, jindy rovnou zanikne, ale status quo až na výjimky zůstává. Sony Pictures jako takové začalo fungovat až v roce 1989, kdy Coca Cola prodala akcie Columbia Pictures a Tristar konglomerátu Sony Entertainment (Columbia Pictures je přejmenována na Sony Pictures až v roce 1991). Tatínek Playstationu se rozhodl fušovat do filmů a dlouho se mu to dařilo. Soudruhům z Japonska se prostě povedl husarský kousek a jedním velkým obchodem (následovaným řadou menších) si koupilo možnost okamžitě točit a posílat do kin velké hollywoodské filmy. Vezmeme to pěkně postupně, co říkáte?

 

1990 – Prvním větším úspěchem pod značkou Sony je v roce 1990 Total Recall. Parádní sci-fi Paula Verhoevena se zmateným Arnoldem Schwarzeneggerem zahrála divákům na správnou notu, představila světu relativně neznámou Sharon Stone a díky světovým tržbám 261 milionů dolarů znamenalo úlevu pro nervózní producenty.

1991 – Do kin jdou (ještě pod značkou Tristar dobíhající) dobrodružné filmy Hook a Dobrodruzi z velkoměsta. Oba zaznamenaly slušný úspěch. Třeba Hook s mladou Julií Roberts překonal ve světě hranic 300 milionů babek a pro Stevena Spielberga to tedy byl propadák „pouze“ kvalitativní.

 

1992 – Tento rok je ve znamení Drákuly s Garym Oldmanem a Základního instinktu vracejícího se režiséra Paula Verhoevena. Oba jsou s tržbami 215 (respektive 352) mega v první desítce nejvýdělečnějších filmů roku. Na BoxOfficeMojo jsou snímky uváděny ještě pod značkou Tristar/Columbia, ale v podstatě se už jedna o bijáky ze stáje Sony. Navíc začíná fungovat filiálka zvaná Sony Pictures Classics, která se zaměřuje na produkci levných nezávislých filmů a skupování nadějných zahraničních snímků. Jednou z prvních vlaštovek byl Oscar pro nejlepší zahraniční film, který v roce 1994 získal režisérský počin Nikity Michalkova Unaveni sluncem.

1993Samotář v Seattleu, Na Hromnice o den více, Cliffhanger, Poslední akční hrdina a Philadephia. Není co dodat. Všechno známé a dnes už legendární filmy, které tržbami v kinech rozhodně neudělaly ostudu.

1994 – Čtvrtý rok v hollywoodském byznysu znamená oficiální sbohem distribučním značkám Columbia a Tristar (v titulcích je samozřejmě pořád najdete) Do kin jdou Legenda o vášni, Vlk a Frankenstein. Žádný ze jmenovaných filmů se nedostal do TOP 10 za rok, ale propadáky to s tržbami mezi 110-170 miliony nebyly.

 

1995 – Tady stojí za zmínku hlavně Jumanji, jehož remakeu (pokračování?) se dočkáme už letos na Vánoce. Pro tento hravý dobrodružný film s Robinem Williamsem mám docela slabost. Proto mám radost, že se povedlo vydělat více než čtvrt miliardy z kin po celém světě. Nemluvě o tučných prodejích a zápůjčkách VHS. Sony se v roce 1995 docela rozjíždí. No řekněte sami. Rozum a cit režírovaný Angem Lee, první Mizerové tehdy začínajícího Michaela Baye, První rytíř, Síť, Americký prezident… To jsou všechno filmy, které vydělaly více než 100 milionů dolarů celosvětově a studio pomalu začíná najíždět na model dvouciferného čísla velkých kino-premiér.

1996 – Ale ještě než se tam dostaneme, je třeba trochu zabrzdit. Což o to, Jerry Macquire s (v té době dost možná největší) hollywoodskou hvězdou Tomem Cruisem vydělal víc jak čtvrt miliardy celosvětově. Jenomže to je za kalendářní jednotku s číslem 96 fakticky všechno. Striptýz Demi Moore, Cable Guy Jima Carreyho a Hamlet Kennetha Branagha byly všechno propadáky.

 

1997 – Představte si TOP 10 nejvýdělečnějších hollywoodských filmů za rok 1997. Máte? A co kdybych vám na tomto místě řekl, že Sony v této kalendářní jednotce okupuje třetí místo díky skoro 600 milionovým tržbám prvních Mužů v černém, páté místo díky více než 300 melounům donesených na stříbrném podnose Harrisonem Fordem v Air Force One a šesté místo díky komedii Lepší už to nebude (znovu více než 300 mega!) To pořád není všechno. Osmičku má Svatba mého nejlepšího přítele, ve které se připomněla Julia Roberts, a zase z toho bylo 300 kulatých. No a konečně deváté místo, na kterém trůní Luc Besson a více než čtvrtmiliardové tržby Pátého elementu. A to jsem ještě málem zapomněl na 130 mega Anakondy a Sedmi let v Tibetu. Pro Sony to byl parádní rok, který se dlouho nedařilo napodobit.

1998Godzilla je dnes s rozpočtem 150 mega považovaná za propadák, ale dva roky před koncem milénia z toho bylo třetí místo v žebříčku nejvýdělečnějších filmů roku a Rolland Emmerich se za těch 379 mega rozhodně nemusí stydět. Dále tu máme čtvrt miliardy Zorra a 160 milionů dramatu se Sony znovu spolupracující Julie Roberts v dramatu/komedii Druhá nebo první. To je plus mínus všechno. Po velkém třesku v předchozím roce si Sony vybírá oddechový čas. Ostatně jako každé druhé studio. Rok 1998 byl totiž hodně slabý, protože všichni ještě pořád chodili na Titanic.

 

1999 – Další slabší rok? Tak trochu. Myšák Stuart Little sice vydělal 300 mega, ale s rozpočtem 133 mega (uff) byl hodně drahý. Leccos zachraňuje Adam Sandler a 230 mega tržeb komedie Velký táta (komedie stála „jenom“ 35 mega). Dál tu máme drsný thriller 8MM Joela Schumachera, v kinech propadnuvší Náhodné setkání s vracejícím se Harrisonem Frodem Fordem, Velmi nebezpečné známosti a Narušená Angelina Jolie. Schválně jsem tu zapomněl na debilní komedii Modrý blesk s Martinem Lawrencem. A je mi jedno, že vydělala víc než 100 mega.

2000Charlieho Andílci, Vertical Limit a Patriot. To jsou všechno filmy, které vydělaly v kinech mezi 200-300 miliony babek. K té hranici se znovu přiblížil studiu věrný Paul Verhoeven díky svému slabšímu fláku Neviditelný muž. Nejste sami, kdo na ten snímek už stihnul zapomenout. Jenom pro pořádek ještě uvedu propadák Arnolda Schwarzeneggera Šestý den a můžeme sprintovat do dalšího roku.

2001 – Svět šílí z Pána prstenů a Harry Pottera. Sony na takové hity nemá odpověď a zažívá dost možná nejhorší rok své novodobé historie. Řekněte sami: V TOP 20 nemá jediného zástupce a konglomerát pocházející z Japonska se připomíná až fantastickým akčňákem Ridleyho Scotta Černý ještřáb sestřelen, který zvládnul tak tak splatit náklady díky tržbám 172 mega. Zlatíčka pro každého s Julií Roberts a Catherine Zetou-Jones jsou pak s tržbami 140 melounů regulérním propadákem.

 

Stejně tak jeden z mých nejčastěji pouštěných filmů – Příběh rytíře. Vydělat 118 mega při rozpočtu 65 kulatých bez reklamy je strašně málo. Pro úplnost ještě dodám Svatby podle Mary, které se sice v naši kotlině dočkaly nespočtu televizních repríz, ale v amerických kinech propadly. Sony proto potřebovalo zatraceně silný rok, který naštěstí pro ně přišel …

2002 – Masakr. MASAKR! Spider-Man rozcupoval rekord za první tři dny v amerických kinech a se svými 114 miliony byl dlouho bezkonkurenční. Nemluvě o tom, že lidé na film chodili dlouhé týdny a měsíce a nakonec mohlo studio mlaskat s více než 820 miliony celosvětově a rekordními prodeji DVD. Pomiňme teď fakt, že jediný film jim pravděpodobně vydělal více než sled všech distribučních premiér za předchozí rok, a můžeme pokračovat v krasojízdě. Muži v černém 2 sice oproti jedničce trochu klesli, ale i přes vysoký rozpočet 190 mega je 440 kousků ze světa považováno za úspěch. Nezapomínejte totiž na to, že se nacházíme v době, kdy DVD vydělávají obří peníze, které nejednou překonají zisky z kin (viz Shrek 2).

 

Pořád to není všechno. Možná si na to už nepamatujete, ale xXx s Vinem Dieselem byl velký úspěch, který v kinech vydělal více než čtvrt miliardy dolarů. David Fincher se připomenul Úkrytem (V.I.M. za půl roku) s parádními úvodními titulky a bylo z toho dalších 200 mega. Ještě nekončíme. Myšák Stuart Little 2 sice v kinech propadnul, ale Mr. Deeds Adama Sandlera už ne a Jennifer Lopez si zahrála v romantickém hitu Pokojská z Manhattanu. No a první kapitolu zakončíme Resident Evilem, který zvládnul Paul W.S Anderson pořídit za 33 mega a přišel si na více než 100 mega z amerických kin, jež podpořily parádní prodeje na DVD.

Zajímá vás, jak si Sony vedlo následující roky? Klikejte na další kapitolu.

© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace